دانشمندان برای اولین بار گیاهی را روی خاک ماه رشد دادند - تکفارس 
دانشمندان برای اولین بار گیاهی را روی خاک ماه رشد دادند - تکفارس 
دانشمندان برای اولین بار گیاهی را روی خاک ماه رشد دادند - تکفارس 

دانشمندان برای اولین بار گیاهی را روی خاک ماه رشد دادند

مهدی حلوائی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 22:33
گیاه رشدکرده در خاک ماه

بر اساس مقاله‌ی منتشرشده‌ی جدید ناسا، دانشمندان موفق شدند تا برای اولین بار یک گیاه را روی خاکی که از کره‌ی ماه به زمین آورده شده رشد دهند.

مطالب مرتبط:

مدتی پیش ۶ فضاپیمای آپولو مجموع ۳۸۱ کیلوگرم خاک و سنگ را از سطح ماه جمع‌آوری کرده و آن را به زمین آوردند و ناسا نیز یک سال پیش ۱۲ گرم از این خاک را در اختیار دانشگاه فلوریدا قرار داد. دانشمندان در این دانشگاه گیاه آرابیدوپسیس تالیانا (Arabidopsis thaliana)، که بومی آفریقا، اروپا و آسیا است را در هر گرم از خاک جمع‌آوری‌شده از سطح ماه رشد دادند.

گیاه رشدکرده در خاک ماه

تمامی این گیاه‌ها به‌طرز عجیبی پس از گذشت ۶۰ ساعت جوانه زدند اما پس از گذشت ۶ روز، سرعت رشد این گیاه کاهش یافت و حتی رنگدانه‌های بعضی از آن‌ها به رنگ قرمز تغییر کرد. آزمایش‌های دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که رشد گیاهانی که در خاک جمع‌آوری‌شده توسط ماموریت آپولو ۱۱ قرار داشتند، بسیار کندتر از سایرین بوده است. ماموریت آپولو ۱۱ شامل جمع‌آوری خاک از دریاوار دریای آسایش (Sea of Tranquility) می‌شد و ظاهراً این بخش از کره‌ی ماه بیش از سایر بخش‌ها در معرض تشعشات کیهانی و بادهای خورشیدی قرار داشته است.

دانشمندان پس از گذشت ۲۰ روز موفق به رشد کامل این گیاهان شدند اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که رفتار این گیاهان همانند زمانی است که آن‌ها در محیط‌های نامطلوب، مانند خاکی که بیش از حد نمک یا آهن دارد، قرار می‌گیرند. ناسا بر این باور است که یافته‌های جدید دانشمندان در آینده به آن‌ها کمک خواهد کرد تا گیاهان مختلف را روی سطح ماه پرورش دهند.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید