ناسا تصویر ثبت شده با سردترین ابزار تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد - تکفارس 
ناسا تصویر ثبت شده با سردترین ابزار تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد - تکفارس 

ناسا تصویر ثبت شده با سردترین ابزار تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد

افشین نوری
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 08:43
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

ناسا اخیرا آخرین مرحله از تنظیمات تلسکوپ فصایی جیمز وب را با موفقیت به اتمام رساند و حالا شروع به کالیبراسیون ابزارهای علمی این تلسکوپ کرده است. اگر این مرحله نیز با موفقیت اجرا شود شاهد راه‌اندازی تلسکوپ جیمز وب در تابستان امسال و آغاز رسمی فعالیت آن خواهیم بود.

ناسا این هفته تعدادی تصاویر ثبت شده با سردترین ابزار این تلسموپ را منتشر کرده است که دید بهتری از عملکرد آن در اختیار ما قرار می‌دهد. نام این ابزار MIRI است که از یک دوربین و یک طیف‌سنج تشکیل شده است و وظیفه آن ثبت نورهای فروسرخ با طول موج متوسط (۵ تا ۲۸ میکرون) است.

ناسا تصویر ثبت شده با سردترین ابزار تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد - تکفارس 

این تصاویر، بخشی از ابر ماژلانی بزرگ را نشان می‌دهند که‌ در طیف ۷.۷ میکرون ثبت شده است و ناسا آن را با تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ اسپیتزر در طول موج ۸ میکرون مقایسه کرده است

در هر حال، به نظر می‌رسد تلسکوپ جیمز وب تابستان امسال تصاویری از اعماق کیهان در اختیار ما قرار خواهد داد که تاکنون هیچ‌ تلسکوپی موفق به انجام آن نشده است.

ضمنا آژانس فضایی اروپا قرار است آخر این هفته کنفرانسی درباره پروژه تلسکوپ رویداد افق (EHT) خود برگزار خواهد کرد و این تلسکوپ نیز همانند جیمز وب بسیار قدرتمند خواهد بود و دریچه تازه‌ای را به روی ما باز خواهد کرد. در این کنفرانس به بررسی سیاه‌چاله Sagittarius A* نیز پرداخته خواهد شد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید