آرامکو با پشت‌ سر گذاشتن اپل ارزشمندترین شرکت دنیا شد - تکفارس 
آرامکو با پشت‌ سر گذاشتن اپل ارزشمندترین شرکت دنیا شد - تکفارس 
آرامکو با پشت‌ سر گذاشتن اپل ارزشمندترین شرکت دنیا شد - تکفارس 

آرامکو با پشت‌ سر گذاشتن اپل ارزشمندترین شرکت دنیا شد

افشین نوری
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 17:13
اپل

امروز برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ به این طرف، ارزش بازار شرکت نفتی آرامکو عربستان بیشتر از اپل شده و حالا این شرکت با ارزش‌ترین شرکت دنیاست.

در جریان معاملات روز گذشته، ارزش هر سهم اپل با کاهش ۴.۵ درصدی به ۱۴۷.۶۳ دلار رسید. ارزش کل بازار این شرکت نیز به ۲.۳۸ تریلیون دلار رسید. همزمان، ارزش بازار شرمت آرامکو به ۲.۴۳ تریلیون دلار رسید‌.

درآمدهای آرامکو بعد از شروع جنگ اواکراین و افزایش قیمت نفت با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شد. از طرف دیگر، بانک مرکزی آمریکا مجبور با افزایش نرخ بهره شده که این کار باعث شده تا شرکت‌های فناوری تحت فشار قرار بگیرند. در مقیاس بزرگتر نیز شاخص Nasdaq 100 از ابتدای امسال ۲۶.۳ درصد افت کرده است. قیمت هر سهم اپل از ابتدای امسال با کاهش ۱۷.۳ درصدی به ۱۸۲.۸۶ دلار رسیده است، در حالیکه ارزش هر سهم آرامکو با رشد ۲۷ درصدی مواجه شده است.

طبق گزارش موسسه Ingalls & Snyder، شرکت‌های فناوری به‌زود قادر به بازسازی موقعیت خود خواهند شد. با این حال، شرایط کنونی فعلا به نفع شرکت‌هایی مثل آرامکو است.

در ابتدای امسال اپل اولین شرکتی بود که ارزش بازارش‌اش به ۳ تریلیون دلار رسید، اما از آن زمان تاکنون ارزش بازار این شرکت به‌طور پیوسته کاهش یافته است و حالا جای خود را به شرکتی نفتی آرامکو به‌عنوان ارزشمندترین شرکت دنیا داده است. ‌

انتظار می‌رود اواخر امسال با معرفی سری آیفون ۱۴ وضعیت اپل تغییر کند و این شرکت دوباره تبدیل به ارزشمندترین شرکت دنیا بشود.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید