نگاهی به ساخت پابجی موبایل در کوتاه‌ترین زمان ممکن - تکفارس 
نگاهی به ساخت پابجی موبایل در کوتاه‌ترین زمان ممکن - تکفارس 
نگاهی به ساخت پابجی موبایل در کوتاه‌ترین زمان ممکن - تکفارس 

نگاهی به ساخت پابجی موبایل در کوتاه‌ترین زمان ممکن

مهدی ملکی
۱۳ دی ۱۴۰۰ - 18:58
PUBG موبایل

شرکت تنسنت دو سال پیش نسخه موبایل پابجی را برای گوشی‌های هوشمند عرضه کرد؛ یک بازی ۲ گیگابایتی Free to Play که تجربه کامل نسخه پایه را از رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها به گوشی‌های هوشمند کاربران می‌آورد.

اثر مذکور از آن زمان تاکنون حدود ۱.۵ میلیارد دلار درآمدزایی کرده است و به لطف دانلود ۶۰۰ میلیون واحدی خود، روزانه ۵۰ میلیون کاربر فعال را تجربه می‌کند.

توسعه دهندگان نسخه موبایل PUBG یعنی استودیوهای Lightspeed و Quantum، از زمان عرضه، پیوسته در حال همکاری با ورزشکاران حرفه‌ای، موسیقیدان‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی نظیر The Walking Dead ساخت شبکه AMC، سری Angry Birds، شرکت کپ‌کام، عنوان Godzilla: King of the Monsters و البته مجموعه سینمایی Mission Impossible بوده‌اند تا توجه کاربران بیشتری را به سوی اثر بتل‌رویال خود جذب کنند. بنابراین عجیب نیست که سال گذشته حدود ۵۰۰۰۰ نفر در مسابقات ورزش‌های الکترونیک این اثر به رقابت پرداختند.

در حالی که تنسنت اخیراً دومین سالگرد عرضه بازی را با رویدادها و موارد ویژه‌ای جشن گرفته است، عوامل این شرکت عظیم با وب‌سایت Polygon مصاحبه کرده‌اند. اولین شخص ریک لی (Rick Li) کارگردان نسخه موبایل بازی PUBG است. او در اولین اظهار نظر خود، در مورد ادامه روند توسعه اثر سخن رانده است:

ما می‌توانستیم به صراحت مشاهده کنیم که محبوبیت این زمینه در بازی‌های ویدیویی در حال افزایش است بنابراین پروژه بلافاصله و بدون هیچ‌گونه اتلاف وقتی آغاز شد. در حقیقت واکنش بازیکنان به عنوان پایه PUBG ما را وادار کرد که مراحل توسعه این اثر را سریع‌تر از هر زمان دیگری پیش ببریم. ما فوراً تمام استعدادهای برجسته استودیو را کنار هم جمع کردیم تا با تمام ایده‌ها روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنیم.

ساخت بازی مذکور تنها چهار ماه طول کشید. یک مورد ویژه که «لی» این‌گونه درباره آن اظهار نظر می‌کند:

در واقع این پروژه هر روز یک ماموریت ناممکن بود (اشاره به مجموعه فیلم‌های سینمایی Mission Impossible)

با نگاهی اجمالی می‌توان متوجه شد که بزرگ‌ترین چالش توسعه دهندگان، بارگذاری و رندر طراحی‌های هنری و محیط‌های نسخه اصلی در نسخه موبایل PUBG بوده است. آقای لی در این زمینه نیز نظرات قابل توجهی دارد:

ما مجبور بودیم که بسیاری از مشکلات مربوط به موارد فنی و البته دشواری‌های موجود در طراحی هنری را رفع کنیم. برای مثال می‌توان به فناوری HDR و نورپردازی در لحظه، شبیه‌سازی مسیرهای موجود در محیط و بقیه موارد آشکار اشاره کرد.

استودیوهای Lightspeed و Quantum افزون بر تیم اصلی، در خارج از آن نیز افرادی زبده را استخدام کردند تا برخی از ویژگی را با توجه به گوشی‌های بالارده توسعه دهند. این ویژگی‌ها بعدتر با اعمال برخی بهینه‌سازی‌ها برای دستگاه‌های نسبتاً ضعیف‌تر نیز در دسترس قرار گرفتند. در حقیقت ایده اصلی این بوده است که بازی در بهترین حالت خود اجرا گردد و با این حال کاربران مجهز به محصولات ضعیف‌تر نیز تجربه روان و لذت‌بخشی داشته باشند:

تیم‌های فنی تجربه دو الی سه سال کاری را تنها در دو الی سه ماه کسب کردند.

اگر شما تا به حال این عنوان را تجربه نکرده‌اید، باید ذکر کرد که ژانر بتل‌رویال موجود در Fortnite، Apex Legends، Relam Royale و حتی Call of Duty: Warzone از عنوان PUBG اقتباس شده است. صد نفر که روی یک جزیره فرو می‌آیند تا با یافتن سلاح و زره، بقیه را به کام مرگ بکشانند و در نهایت آخرین باقی‌مانده شوند؛ آشنا نیست؟

البته، زیرا اکنون نیمی از عناوین آنلاین چند نفره به دنبال پیاده‌سازیش هستند و PUBG شروع‌کننده آن بود. نئو لیو (Neo Liu) مدیر ارشد بخش انتشارات آمریکای شمالی و جنوبی تسنت درباره موفقیت دوباره اثر این شرکت این‌گونه اظهار نظر می‌کند:

بسیاری از کاربران چینی به رایانه‌های شخصی یا کنسول‌ها دسترسی ندارند ولی آن‌ها باز هم به تجربه بازی‌ها علاقه‌مند هستند. با این حال اکنون همه باید به یک گوشی هوشمند دسترسی داشته باشند. بنابراین این راه خوبی است تا ما به تعداد زیادی از کاربران دست یابیم و از این رو، بهترین تجربه گیمینگ موجود را برایشان رقم بزنیم. اگرچه باید توجه کرد که این موضوع تنها به بازسازی گیم‌پلی ختم نمی‌شود.

برای مثال در گوشی‌های هوشمند شما شخصیت قابل بازی را از طریق نمایشگر کنترل می‌کنید:

شما در رایانه‌های شخصی می‌توانید از موس یا کیبورد برای کنترل شخصیت خود استفاده کنید اما روی موبایل، به دلیل محدودیت‌های موجود در دستگاه، نیاز به بهینه‌سازی‌های بسیاری در حین گیم‌پلی است.

مثلاً دیگر نیازی به برداشتن دستی وسایل موجود نیست، درب‌ها خودکار باز می‌شوند و بسیاری از موارد کنترلی تا حد امکان ساده شده‌اند. با این حال هیچ‌کدام از این‌ها تضمین‌کننده هیجان مورد نیاز بازی نیستند.

بسیاری از بازیکنان در سال‌های اخیر به سمت استفاده از تریگرهای مجزا متمایل شده‌اند. این تریگرها پیش از این هم در بازی‌های شوتر و مبارزه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند و ما با موضوع جدیدی مواجه نشده‌ایم.

مورد دیگری که در نسخه موبایل PUBG نسبت به ویرایش رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها دچار دگرگونی شده، حالت‌های موجود است. برای مثال رویدادهای زمان‌بندی ویژه طی دگرگونی حالت‌ها و البته تمام نقشه‌ها دچار تغییرات شده‌اند. از سوی دیگر سرویسی به نام رویال‌پس راه‌اندازی شده است که بازیکنان با صرف پول واقعی، می‌توانند به موارد تزئینی دست یابند:

حالت رویال پس تجربه رقابتی عادی بازیکنان را با میل آن‌ها به شخصی‌سازی ادغام می‌کند. نسخه موبایل ما نسبت به نسخه رایانه‌های شخصی بسیار متفاوت است و ماموریت‌ها و جوایز درون هر سطح نیز با دقت زیادی بررسی و در نظر گرفته شده‌اند. ما برای برطرف کردن نیاز بازیکنان، برنامه‌های زیادی را برای سرویس رویال‌پس امتحان کرده‌ایم. همچنین ما عموماً تحقیقات وتلاش‌های زیادی را در این زمینه انجام داده‌ایم تا بهترین طراحی را ارائه دهیم.

آقای «لی»  اشاره می‌کند که تیم آن‌ها مدت‌ها پیش در طول روز بازخورد هواداران را نسبت به رویال‌پس در سن دیگو جمع‌آوری و سپس به تیم توسعه دهنده نسخه موبایل PUBG در شهر شنژن چین (حتی با وجود اختلاف زمانی که منجر به ارتباط شبانه می‌شود) ارسال کرده بودند.

در نتیجه توسعه دهندگان تغییرات مربوطه را فوراً پیگیری و اعمال کرده بودند تا مشکلی در عرضه ویژگی یاد شده رخ ندهد. یک روز پس از عرضه رویال‌پس، بسیاری از کاربران آمریکایی و اروپایی دوباره وارد حساب‌های خود شدند تا نسخه به‌روز شده بازی را تجربه کنند.

تسنت با وجود در اختیار داشتن ۲۵ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی مختلف، به طور مداوم فعالیت کاربران جامعه PUBG موبایل را رصد می‌کند تا مطمئن شود که تنظیمات و محتوای جدید براساس نظر بازیکنان پیش می‌رود. نسخه بازی مذکور در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۸ تنها برای کاربران اندروید کشور کانادا عرضه شد.

لی اشاره می‌کند که بیش از ۱۰ برابر کاربران مورد انتظار، در طول دوره آزمایشی وارد بازی شدند تا سرانجام به عبارت معروف “Winner, Winner, Chicken Dinner” دست یابند. به همین صورت کاربران رایانه‌های شخصی نیز از کیفیت بالای نسخه موبایل شگفت‌زده شده بودند.

شرکت مادر PUBG موبایل طی ماه‌های اول مسئولیت شنیدن مشکلات بازی را به تیم خانگی خود یعنی گروه توسعه دهندگان چین واگذار کرد تا از وجود کیفیت مطلوب مطمئن شود:

در نسخه چینی یا حتی نسخه جهانی بازی، ما می‌دانیم که چگونه کاربران را سرگرم نگه داریم، کاربران پیشین را دوباره بازگردانیم و حتی کاربران جدیدی را جذب کنیم. بنابراین معمولاً در تمام مدت برنامه‌های زنده بسیاری در بازی راه‌اندازی می‌شوند.

به این ترتیب برای ساخت یک گیم‌پلی عادلانه برای بازیکنان، تیم ایمنی ما به ارتقای سیستم‌های ضد تقلب ادامه می‌دهد. از رصدکردن تا مسدودسازی، ما هرگز متقلبان را تحمل نمی‌کنیم. تقریباً نزدیک به ۹۵ درصد حساب افراد متقلب به صورت خودکار توسط سیستم ایمنی ما مسدود می‌شوند.

بقیه مسدودسازی‌ها برپایه گزاش کاربران است که درباره قضاوت برخی موارد به خصوص ما را راهنمایی می‌کنند یا حتی در مورد نحوه مجازات، مفید هستند.

لی در ادامه تایید می‌کند که به خاطر وچود چنین سیستمی، گزارش‌های تقلب حدود ۹۰ درصد کاهش داشته‌اند. در حالی که ورزش‌های الکترونیک مربوط به نسخه موبایل PUBG دارای رشد خیره‌کننده‌ای است (و جایزه بزرگ سال ۲۰۲۰ میلادی در حدود ۵ میلیون دلار است) اکنون دور نگه‌داشتن هکرها از زمین بازی نسبت به هر زمان دیگری مهم‌تر تلقی می‌شود مخصوصاً حالا که رویدادها به دلیل عواقب ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، به صورت کاملاً آنلاین برگزار می‌شوند.

وینسنت وانگ (Vincent Wang)، مدیریت بخش امور جهانی نشر شرکت تنسنت در رابطه با اکوسیستم ورزش‌های الکترونیک این‌گونه اظهار نظر می‌کند:

این ورزش‌ها موقعیت‌های بسیاری برای بازیکنان معمولی به وجود می‌آورند؛ همچنین باید افزود که PUBG موبایل برای برخی فراتر از یکبازی معمولی است.

در حالی که این رقابت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و جایزه بزرگ ۲۰۲۰ به بیشترین مقدار خود رسیده است، استودیوهای Lightspeed و Quantum نیز در حالت کار روی ویژگی‌های درون بازی همانند موارد در معرض توجه ورزش‌های الکترونیک هستند تا به فرایند‌های استریم و نحوه تماشای آن‌ها در رویدادها و مسابقات آنلاین کمک کنند. در واقع خارج از دنیای این ورزش‌ها، بازی PUBG معمولاً در کنار شبکه‌های اجتماعی مطرحی مانند فیس‌بوک بسیار عالی عمل می‌کند:

همزمان با شروع سال، تمرکز اصلی تیم ما روی کمک به بازیکنان جهت ساختن ارتباطات هیجان‌انگیز از طریق بازی بوده است. یک بازی قابل قبول باید همراه کاربرانش رشد کند بنابراین تیم ما مدام در حال برنامه‌ریزی برای افزودن فعالیت‌های جدید از طریق به‌روزرسانی است.

ما در به‌روزرسانی‌های آینده بازی، نقشه‌های جدید، حالت‌های گیم‌پلی جدید و حتی همکاری‌های هیجان‌انگیزتر غیرمنتظره‌ای را اضافه خواهیم کرد. در واقع هر لحظه پر از چالش‌های متفاوت است و ما همزمان در حال ایجاد خوشبختی به‌خصوصی برای کاربرانمان در سراسر جهان هستیم.

برخی از بازیکنان عشق حقیقی خود را از طریق بازی ملاقات می‌کنند؛ برخی نیز روابط قوی‌تری را با اعضای خانواده خود برقرار می‌سازند. افراد دیگر هم به دنبال تحقق بخشیدن به رویاهای خود هستند و بعضی دیگر تبدیل به قهرمان‌هایی بین‌المللی می‌شوند. این‌ها مواردی هستند که ما را مفتخر می‌کنند.

منبع: Polygon

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید