بزرگترین برخورددهنده ذره دنیا بعد از ۳ سال وقفه دوباره راه اندازی شد - تکفارس 
بزرگترین برخورددهنده ذره دنیا بعد از ۳ سال وقفه دوباره راه اندازی شد - تکفارس 
بزرگترین برخورددهنده ذره دنیا بعد از ۳ سال وقفه دوباره راه اندازی شد - تکفارس 

بزرگترین برخورددهنده ذره دنیا بعد از ۳ سال وقفه دوباره راه اندازی شد

افشین نوری
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 07:39
برخورددهنده هادرونی

برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC) که بزرگترین شتاب‌دهنده ذره دنیاست سرانجام بعد از سه سال وقفه برای انجام تعمیرات، بار دیگر راه‌اندازی شده است. این شتاب‌دهنده در سال ۲۰۱۲ برای کشف ذره بوزون هیگز راه‌اندازی شده بود.

این برخورددهنده دارای یک تونل ۱۷ مایلی در مرز میان فرانسه و سوئیس است و توسط سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا یا همان سرن ساخته شده است. حالا این دستگاه روز گذشته دو پروتون را با انرژی ۴۵۰ گیگا الکترون ولت به هم برخورد داد.

رودری جونز رئیس سرن گفته است که آزمایش دیروز شروع موفقی برای شتاب‌دهنده LHC بعد از سه سال وقفه بود و برخوردهای پرانرژی‌تر نیز قرار است ماه‌های آینده در اینجا انجام بشوند.

در طول این سه سال که از دسامبر ۲۰۱۸ شروع شد بهبودهایی در برخورددهنده هادرونی ایجاد شده است که به آن امکان آزمایش برخوردهای پرانرژی‌تر را خواهد داد. همچنین آهنرباهایی که باریکه ذرات را مستقیم هدایت می‌کنند با بکارگیری سیستم عایق‌سازی بهبود یافته است و برخی قطعات نیز جایگزین شده‌اند.

همه این بهبودها کمک خواهند کرد تا LHC بتواند در انرژی‌های بسیار بالاتر کار بکند و برخوردهای بیشتری را انجام بدهد. دانشمندان امیدوارند ر دور جدید آزمایش‌های خود چیزهای بیشتری درباره ذره بوزون هیگز و مدل استاندارد یاد بگیرند. مدل استاندارد یکی از نظریات مهم علم فیزیک است که نیروهای بنیادی کیهان را توضیح می‌دهد.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که دانشمندان در ادامه تحقیقات خودبه چه کشفیات جدیدی دست می‌یابند و آیا سرانجام موفق به توضیح نظریه بیگ بنگ می‌شوند یا نه.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید