اتحادیه اروپا آماده به چالش کشیدن اپل است - تکفارس
اتحادیه اروپا آماده به چالش کشیدن اپل است - تکفارس
اتحادیه اروپا آماده به چالش کشیدن اپل است - تکفارس

لایحه جدید اتحادیه اروپا می تواند تمام سیاست های معروف اپل را تغییر دهد

مهدی ملکی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 12:25
اتحادیه اروپا و اپل

لایحه جدیدی که به تازگی در اتحادیه اروپا به جریان افتاده است، می‌تواند مشکلات عمده‌ای برای اپل ایجاد کند.

اتحادیه اروپا شهرت بسیار زیادی در مقابله با شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی دارد. این اتحادیه معمولاً در حوزه حمایت از حقوق مصرف کنندگان قدم‌هایی را بر می‌دارد که ایالات متحده آمریکا هیچ علاقه‌ای به آن‌ها نشان نمی‌دهد.

در جدیدترین اقدام این اتحادیه، اعضای آن مصمم به قانونی کردن DMA هستند که طبق آن اپل مجبور می‌شود بسیاری از سرویس‌های خود را به روی دیگران باز کند و همکاری با آن‌ها را در نظر بگیرد. رسانه MacRumors به نسخه افشا شده از پیش‌نویس نهایی لایجه DMA دست یافته است. همان‌طور که انتظار می‌رفت در این پیش‌نویس چیزی را می‌بینیم که اپل از عملی شدن آن خوش‌حال نخواهد شد.

DMA به شکل گسترده شرکت‌های انحصارطلبی که یک پلتفرم یا سرویس را اداره می‌کنند، هدف قرار داده است. این لایحه بعد از قانونی شدن تاثیر بزرگی روی شرکت‌هایی نظیر اپل خواهد گذاشت که به اکوسیستم کاملی از سرویس‌های خود مشهور هستند.

یکی از جدیدترین تغییرات انجام شده در DMA اپل را مجبور به اعمال تغییر در یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌هایش یعنی آی‌مسیج (iMesseage) خواهد کرد. این قانون شرکت‌ها را مجبور می‌کند اپلیکشین‌های پیام‌رسانی، تماس صوتی و همچنین تماس تصویری خود را به گونه‌ای طراحی کنند که با سرویس‌های رقیب قابل استفاده باشند.

اپل از اولین روز عرضه آی‌مسیج، اجازه نمی‌دهد که این سرویس به صورت کامل در اختیار کاربران اندروید قرار بگیرد یا حتی از پروتکل RCS پشتیبانی کند. چنین سیاستی منجر به ایجاد فرسایش زیادی بین کاربران دو پلتفرم iOS و اندروید شده است. تحت لایحه جدید اتحادیه اروپا، ممکن است این شرکت در نهایت مجبور به تغییر سیاست‌هایش شود اجازه دهد سرویس‌هایش با واتساپ، سیگنال و سایر خدمات این‌چنینی کار کند. فیس تایم هم یکی دیگر از سرویس‌های تحت مدیریت اپل تلقی می‌شود که احتمالاً بعد از قانونی شدن این لایحه، طعم اجبار کار با گوگل میت و زوم را خواهد چشید.

یکی دیگر از جدیدترین الحاقیه‌های DMA نحوه استفاده از موتور مرورگرها را هم پوشش می‌دهد. اپل از گذشته سازندگان مرورگرهای شخص ثالث را وادار به استفاده از وب‌کیت پیش‌فرض iOS کرده است. در نتیجه ورژن‌های آیفون و آیپد مرورگرهای فایرفاکس، بریو، کرومیوم، اوپرا، اج و … همه مبتنی بر موتوری هستند که سافاری خود این شرکت روی آن اجرا می‌شود. این رویه به شدت مقدار نوآوری که توسعه دهندگان می‌توانند به کاربرانشان ارائه دهند را محدود کند.

لایحه DMA احتمالاً این محدودیت را هم غیرقانونی خواهد کرد تا توسعه دهندگان آزادانه بتوانند از موتور مرورگر دلخواه خود استفاده کنند.

سومین تغییر بزرگی که DMA ایجاد خواهد کرد، اعطای حق انتخاب در برگزیدن دستیارهای مجازی پیش‌فرض است. در حالی که خیلی وقت است مصرف کنندگان می‌توانند گزینه‌های دیگری را براساس نیاز و تمایل خود نصب کنند اما بسیاری هنوز نمی‌دانند که اصلاً چنین چیزی ممکن است. تحت قوانین جدید شرکت‌ها باید حین پیکربندی دستگاه جدیدشان به کاربران حق انتخاب را پیشنهاد کنند.

برخی قوانین دیگر هم تحت این لایحه اعمال خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به باز شدن سیستم‌های پرداخت درون برنامه‌ای، انتخاب اپلیکیشن‌های دلخواه هنگام پیکربندی دستگاه و جلوگیری از ارائه و اولویدت دادن سرویس‌های منتخب خود شرکت‌ها اشاره کنیم.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید