موسس TSMC می‌گوید آمریکا بهترین طراحان تراشه دنیا را دارد - تکفارس 
موسس TSMC می‌گوید آمریکا بهترین طراحان تراشه دنیا را دارد - تکفارس 
موسس TSMC می‌گوید آمریکا بهترین طراحان تراشه دنیا را دارد - تکفارس 

موسس TSMC می‌گوید آمریکا بهترین طراحان تراشه دنیا را دارد

افشین نوری
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:27
TSMC

همانطور که می‌دانید دو شرکت TSMC و سامسونگ بزرگترین سازندگان تراشه موبایلی در دنیا هستند و هر دو شرکت اعلام کرده‌اند که از سال آینده از فناوری ۳ نانومتری در ساخت تراشه‌ها استفاده خواهند کرد.

در صنعت تراشه، هرچه فناوری ساخت کوچکتر باشد ترانزیستورهای کوچکتری در آن استفاده می‌شوند و‌ در نتیجه ترانزیستورهای بیشتری داخل آن جا می‌گیرند‌. این کار باعث خواهد شد تا سرعت و بهره‌وری تراشه بهبود بیابد.

شرکت TSMC قصد دارد یک کارخانه ساخت تراشه در ایالت آریزونا آمریکا احداث کند که از سال ۲۰۲۴ شروع به کار خواهد کرد. این کارخانه ابتدا تراشه‌های ۵ نانومتری و سپس ۳ ناتومتری تولید خواهد کرد. موریس چانگ موسس TSMC گفته است که آمریکا نیروی انسانی و استعدادهای کافی برای ساخت تراشه در داخل این کشور را ندارد، در حالیکه جمعیت زیاد تایوان به این شرکت کمک کرده تا تبدیل به بزرگترین سازنده تراشه دنیا بشود.

البته چانگ معتقد است که آمریکا در زمینه طراحی تراشه استعدادهای بسیار خوبی دارد و حتی می‌توان گفت که بهترین طراحان دنیا را دارد. در مقابل، تایوان استعدادهای کمتری در زمینه طراحی تراشه دارد و به همین‌خاطر TSMC فقط مجبور است تراشه‌های طراحی شده توسط سایر شرکت‌های مطرح مثل اپل، کوالکام و مدیاتک را تولید بکند. چانگ همچنین گفته است که تولید تراشه در آمریکا ۵۰ درصد گران‌تر از تایوان است و این موضوع باعث شد تا این کشور قدرت رقابتی زیادی در این زمینه نداشته باشد

در هر حال، به نظر می‌رسد آمریکا نمی‌خواهد در زمینه تولید تراشه وابسته به خارج از این کشور باشد و سعی می‌کند تا با احداث کارخانه‌های جدید در داخل این کشور بخشی از نیازهای خود به این سخت‌افزار مهم و استراتژیک را تامین کند.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید