اولین هوش مصنوعی مستقل با قابلیت اسکن تصاویر ایکس ری معرفی شد - تکفارس 
اولین هوش مصنوعی مستقل با قابلیت اسکن تصاویر ایکس ری معرفی شد - تکفارس 
اولین هوش مصنوعی مستقل با قابلیت اسکن تصاویر ایکس ری معرفی شد - تکفارس 

اولین هوش مصنوعی مستقل با قابلیت اسکن تصاویر ایکس ری معرفی شد

سپهر بندزر
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - 16:43
هوش مصنوعی

هوش مصنوعی که می‌تواند تصویر ایکس ری قفسه سینه بیماران را بدون بازبینی رادیولوژیست‌ها اسکن کند، هفته پیش مجوز نظارتی خود را از اتحادیه اروپا دریافت کرد. کمپانی OXIPIT که سازنده هوش مصنوعی کاملاً مستقل Chest link است در بیانیه‌ای گفت که این رویداد بسیار مهم و احتمالاً بحث‌برانگیز است، زیرا رادیولوژیست‌ها در چند سال گذشته تلاش‌های خود را برای خودکارسازی کامل بخش‌هایی از کار صرف کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

این هوش مصنوعی از قفسه سینه کاربران تصویربرداری می‌کند و گزارش‌ها را به افرادی می‌فرستاد که از لحاظ کلی سالم هستند و از اختلالات رنج نمی‌برند. این هوش مصنوعی در صورت مشاهده مشکلات احتمالی تصویرها را به‌منظور بررسی فوراً به رادیولوژیست‌ها ارسال می‌کند و چون تصویرهای دریافت شده از بیماران در مراقبت‌های اولیه هیچ مشکلی ندارد، بنابر‌این از حجم کار رادیولوژیست‌ها کاسته نمی‌شود.

در حال حاضر، این فناوری گواهینامه Ce را از اروپا دریافت کرده که نشان می‌دهد این دستگاه استانداردهای ایمنی را رعایت می‌کند. این گواهینامه شبیه به مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا است و با قوانین متفاوتی روبرو است. دریافت نشان Ce آسان‌تر و سریع‌تر از  FDA است و به‌اندازه آن به ارزیابی نیاز ندارد. FDA در صدد آن است تا میزان امنیت و تأثیر این هوش مصنوعی را بسنجد و اطلاعات بیشتری را از سازندگان بخواهد.

هوش مصنوعی Chest link

سازمان FDA تجربه قبلی خود را با دستگاهی که می‌تواند مشکلات چشمی مرتبط به دیابت را در سال ۲۰۱۸ تشخیص دهد شروع کرد. دررابطه‌با این موضوع، دانشگاه رادیولوژی آمریکا و جامعه رادیولوژی شمال آمریکا نامه‌ای را در سال ۲۰۲۰ ارسال کرده‌اند و در آن به آماده نبودن هوش مصنوعی در استفاده پزشکی، بی‌ثبات بودن و به‌درستی عمل‌نکردن اشاره داشتند که این اظهارات از طرف کمپانی OXIPIT رد شد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید