چرا شیائومی گوشی هایش را در آمریکا نمی فروشد - تکفارس  
چرا شیائومی گوشی هایش را در آمریکا نمی فروشد - تکفارس  
چرا شیائومی گوشی هایش را در آمریکا نمی فروشد - تکفارس  

چرا شیائومی علاقه ای به فروش گوشی هایش در آمریکا ندارد؟ آیا این روند تغییر می کند؟

مهدی ملکی
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - 08:43
شیائومی چرا در آمریکا گوشی نمی فروشد؟

چند سال پیش شیائومی نام غریبی در سراسر ایران به شمار می‌رفت. شیائومی نیز در نگاه اغلب کاربران کارکشته دنیای تکنولوژی یکی دیگر از چندین تولید کننده صرفاً عادی چینی بود که به سختی می‌توانست داخل چین حرفی برای گفتن داشته باشد، چه برسد به خارج از کشور.

با این حال شیائومی هفت سال پیش شروع به گسترش کسب و کارش نمود و به هند پا گذاشت. اکنون شیائومی برند به شدت مشهوری است که نه تنها در ایران بلکه در مناطق بسیاری از جهان به عرضه گوشی‌های هوشمند می‌پردازد.

با این حال هنوز یک بازار بسیار بزرگ، از دسترس شیائومی دور مانده است: آمریکا! این موضوع بسیار عجیب است که یکی از بزرگ‌ترین عرضه کننده‌های گوشی هوشمند و محصولات الکترونیک در سراسر جهان، از ۷ سال پیش تاکنون که شروع به فتح بازارهای مختلف کرده، هنوز نقشی در بازار ایالات متحده ندارد.

البته این تولید کننده چینی برخی از محصولات خود نظیر پاور بانک‌ها، پروژکتورها، دانگل‌های استریم، چراغ‌های LED هوشمند و … را روانه بازار آمریکا کرده است ولی هنوز هم خبری از گوشی‌های هوشمندش نیست.

سرانجام این شرکت چه زمانی وارد این بازار اعجاب‌انگیز خواهد شد؟ هیچ‌کس نمی‌داند اما ما شاید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا شیائومی تاکنون وارد بازار آمریکا نشده است. پیش از آن باید اشاره کنیم که دلیل اصلی این رویه، به مدل کسب و کار شیائومی باز می‌گردد. این برند چینی صرفاً از فروش سخت‌افزار ۵ درصد سود دریافت می‌کند. این حاشیه سود اندک، قیمت وسایل ساخت شیائومی را به قدری جذاب جلوه می‌دهد که امروزه ما نام این برند را هر زمان و مکانی می‌شنویم.

پیروی از این مدل کسب و کار اکنون شیائومی را در رده شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و هوآوی قرار داده است اما چنین ذهنیتی نمی‌تواند در ایالات متحده به موفقیت برسد؛ آمریکا از دیرباز به عنوان بازاری هولدینگ‌پسند شناخته می‌شود و شیائومی در حال حاضر علاقه‌ای به انجام این کار ندارد.

شیائومی به همکاری و هولدینگ‌ها علاقه‌ای ندارد

اجازه دهید به وان پلاس اشاره کنیم. این شرکت زیرمجموعه BBK اکنون تقریباً هشت سال است که در آمریکای شمالی اقدام به عرضه گوشی‌هایش می‌کند؛ ۶ سال از این مدت، گوشی‌های این وان پلاس با تمام اپراتورهای ایالات متحده سازگار بودند. با این وجود این شرکت پیش از شروع همکاری با T-Mobile در سال ۲۰۱۸، ابداً نتوانست موفقیت قابل توجهی را در آمریکای شمالی کسب کند.

شیائومی 12 پرو

وان پلاس در سال ۲۰۲۱ به لطف این همکاری، رکورد جدیدی را در فروش خود تجربه کرد. شیائومی علاقه زیادی برای دنبال کردن این مسیر ندارد. شیائومی به خوبی متوجه است که قدم گذاشتن در این راه به معنای سرمایه‌گذاری عظیم و صرف منابع بسیار زیادی است.

در حالی که گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی شیائومی در بازارهای غربی متعددی مانند انگلستان، آلمان، اسپانیا، رسانه و …، به فروش می‌روند، احتمالاً به این زودی شاهد فروش گوشی‌های این شرکت در ایالات متحده نباشیم.

البته این صرفاً پیش‌بینی ما نیست؛ مدتی پیش یکی از سخنگویان شیائومی به صراحت این موضوع را تایید کرد:

در حالی که ایالات متحده بازار بسیار مهمی است، ما در حال حاضر هیچ تایم‌لاین عرضه گوشی هوشمند مشخصی نداریم که با کاربران به اشتراک بگذاریم.

تنش‌های آمریکا و چین؛ درس گرفتن از سرنوشت هوآوی

برخی از تحلیلگران از جمله نابیلا پوپال (Nabila Popal) از موسسه IDC باور دارد که تنش‌های اخیر بین آمریکا و چین نیز در این قضی بی‌تاثیر نیست. سرنوشت هوآوی می‌تواند یک تذکر همیشگی برای شیائومی تلقی شود. به اعتقاد پوپال هیچ شرکتی به سرمایه‌گذاری در بازاری که هرآن احتمال مسدود کردنش وجود دارد، علاقه‌ای ندارد.

اما حتی بیش از این نظر، سایر نظرات پوپال جلب توجه می‌کنند. به عقیده او اگر شیائومی جرئت حضور در این بازار را هم پیدا می‌کرد و نهایتاً خطر پیروی از دنیای سیاست را به جان می‌خرید، احتمالاً در مواجه با بازار شدیداً دو قطبی این کشور به‌خصوص در دسته پرچم‌داران با مشکل مواجه می‌شد.

در حال حاضر بازار ایالات متحده در اختیار اپل و سامسونگ است. این دو غول بزرگ، حدود ۸۰ درصد از بازار را تحت سلطه دارند.

در آن‌سو باید به تحسین شیائومی بپردازیم که حتی بدون فروش یک عدد گوشی هوشمند به صورت رسمی در ایالات متحده، اکنون به عنوان سومین تولید کننده این صنعت در سراسر جهان شناخته می‌شود. پوپال تصور می‌کند که این رشد بی‌سابقه، مستقیماً به خروج هوآوی از بازار مرتبط است. از آن‌جا که برخی باور دارند دلیل افزایش فروش شیائومی، مهاجرت کاربران سامسونگ به این برند چینی است‌، می‌توان این عقیده را متمایز، قابل ملاحظه و البته در عین حال منطقی دانست.

نهایتاً دوباره همان‌جایی هستیم که بودیم. شیائومی به این دلایلی تاکنون وارد بازار ایالات متحده نشده است اما به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور با ترس قدیمی خود رو به رو شود. این شرکت مدتی پیش تایید کرد که در تلاش است تا آخرین گوشی‌هایش را در خاک این کشور عرضه کند. در حال حاضر برای خرید گوشی‌های شیائومی در آمریکا، هیچ عرضه کننده رسمی وجود ندارد. باید منتظر بود و دید که سال آینده میلادی، شرایط چقدر تغییر کرده است.

منبع: Android Central

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • مانا گفت:

    این ی موضوع روشن که ن تنهاهواوی و شیایومی بلکه کمتر گوشی با سیستم عامل اندروید حضورش توی آمریکا واسشون خوش آسند نیست
    اندروید بر خلاف آی او اس محیطش بسته نیست و راحت کار بر میتون ازش لذت ببر
    تا چشم کار میکن محیط نت پر از برنامه های متنوع اندروید که یا مجانی هستن و یا مود شده در نگاه اول شاید خطرناک به نظر بیاد ولی در واقع این کاربر پسند تره
    جدای از پرستیژ و کیفیتی که آی او اس به کاربرش میده اندروید کار بر رو بیشتر توی خودش سرگرم میکن و محدودیتی نداره