ایلان ماسک: امسال شاهد رکود اقتصادی بزرگی خواهیم بود - تکفارس 
ایلان ماسک: امسال شاهد رکود اقتصادی بزرگی خواهیم بود - تکفارس 
ایلان ماسک: امسال شاهد رکود اقتصادی بزرگی خواهیم بود - تکفارس 

ایلان ماسک: امسال شاهد رکود اقتصادی بزرگی خواهیم بود

افشین نوری
۱۴ دی ۱۴۰۰ - 10:45
ایلان ماسک

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اخیرا گفته بود که چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ نمی‌بیند. به نظر او، ما احتمالا امسال با یک بحران اقتصادی مواجه خواهیم شد، اما اینکه ابعاد آن چقدر بزرگ خواهد بود هنوز مشخص نیست.

ماسک این اظهارنظر را در پاسخ به توییت یکی از کاربران که پرسیده بود در پنج سال آینده چند تا از غول‌های تکنولوژی دنیا دوام خواهند آورد گفته است. ماسک در پاسخ به این کاربر گفته است که اگر تاریخ را به‌عنوان مرجع قبول کنیم بعید است که در رکود اقتصادی بعدی، شرکت‌های زیادی بتوانند دوام بیاورند. ماسک در شرایطی این صحبت‌ها را بیان می‌کند که کارشناسان اقتصادی احتمال رکود اقتصادی را در سال جدید بعید می‌دانند.

مطالب مرتبط:

اما برخی کارشناسان معتقدند که رکود اقتصادی موردنظر ماسک احتمالا از بازار بورس آمریکا شروع خواهد شد. داگ رمزی (Doug amsey) تحلیلگر ارشد موسسه Leuthold Group، گفته است:

هفته گذشته وقتی که شاخص S&P 500 در بالاترین نقطه ۵۲ هفته گذشته‌ی خود قرار گرفت، ۳۳۴ شرکت فعال در بورس نیویورک به پایین‌ترین سطح ارزش خود در ۵۲ هفته گذشته رسیدند. این اتفاق فقط سه بار در تاریخ افتاده که همه آن‌ها در دسامبر ۱۹۹۹ رخ داده است.

رکود اقتصادی

این بدین معناست که بازار بورس آمریکا در یک نقطه بالا قرار دارد و پول جدیدی برای تزریق شدن به این بازار دیگر وجود ندارد. همه پول‌ها صرفا در چند شرکت بزرگ و پیشتار سرمایه‌گذاری شده‌اند و سایر شرکت‌ها از نظر ارزش بازار در سطح پایینی قرار دارند.
ضمن اینکه، سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا نیز به سمت محافظه‌کارانه رفته است و این موضوع باعث خواهد شد تا جریان پول به مشکل بربخورد.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند که سطح تورم در آمریکا به بالاترین نقطه تاریخی رسیده است بطوریکه در شش ماه اخیر قیمت محصولات در خرده‌فروشی‌ها رشد بسیار چشمگیری داشته است. لذا، احتمال وقوع یک رکود اقتصادی یا بحران مالی درنهایت به این بستگی خواهد داشت که بانک مرکزی آمریکا تا چه حد بتواند سیاست‌های پولی خودش را پیش ببرد.

رکود اقتصادی

با این‌حال بسیار بعید است که در صورت وقوع چنین رکودی، شاهد ورشکستگی عظیم شرکت‌ها مثل آن‌چیزی که در رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد باشیم. بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که در ماه‌های آینده چه اتفاقاتی در بازار مالی آمریکا می‌افتد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید