سونی به خلاقیت در دوربین گوشی هایش ادامه می دهد - تکفارس  
سونی به خلاقیت در دوربین گوشی هایش ادامه می دهد - تکفارس  
سونی به خلاقیت در دوربین گوشی هایش ادامه می دهد - تکفارس  

سونی به خلاقیت در زمینه دوربین گوشی هایش ادامه می دهد؛ به دنبال رد پای سامسونگ

مهدی ملکی
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - 16:34
سونی

سونی در کنار شرکت‌های مانند سامسونگ و Omnivision یکی از اصلی‌ترین سازندگان اصلی سنسورهای دوربین در جهان است. گوشی‌های هوشمند این شرکت به همین دلیل در زمینه عکاسی کیفیت خارق‌العاده و پیشرفته‌ای را به نمایش می‌گذارند. اکنون یک نوآوری جدید از سمت این شرکت در این زمینه رونمایی شده است.

این غول ژاپنی اخیراً اولین حسگر تصویر CMOS پشته‌ای جهان با بهره‌گیری از ۲ لایه ترانزیستور پیکسلی را معرفی کرده است. اما این به چه معناست؟

در واقعی برای درک این تعریف باید از عبارت‌های تخصصی بهره بگیریم ولی چندان نیاز نیست در این موضوع عمیق شویم. در حالی که فتودیوها و ترانزیستورهای پیکسلی در یک زیرلایه تعجمع می‌یابند، این فناوری سونی اجازه می‌دهد که فتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی در زیرلایه‌های مجزایی تجمع یابند.

همان‌طور که مشخص است، درک این مفهوم چندان ساده نیست به همین دلیل سونی تصویری را منتشر کرده است تا کاربران بهتر متوجه تغییرات رخ داده در این فناوری نسبت به فناوری‌های کنونی بشوند.

به ادعای سونی این فناوری اجازه می‌دهد که سیگنال اشباع سنسور به مقدار دو برابر حالت کنونی افزایش یابد و به همین دلیل،‌ دامنه داینامیک بالاتری را در تصویربرداری مهیا سازد. به گفته سونی انتقال ترانزیستورهای پیکسلی به یک زیرلایه جداگانی، مکانی برای افزایش اندازه ترانزیستورها (که آمپر نامیده می‌شوند) فراه می‌کند. نتیجتاً این موضوع منجر به کاهش نویزها می‌شوند که مسئله‌ای بغرنج در عکاسی کم‌نور تلقی می‌شوند.

سونی اضافه می‌کند این فناوری به پیکسل‌های سنسور مربوطه اجازه می‌دهد که عملکرد خود را حتی در ابعاد کوچک‌تر هم تا حد قابل قبولی بهبود بخشد و از هدر رفت کیفیت جلوگیری کند.

سونی

منظور چیست؟ اگر متوجه نشده‌اید، مشخصاقً‌این شرکت باور دارد که فناوری یاد شده می‌تواند برگ برنده اصلیش برای دست‌یابی به رزولوشن بالاترین در دوربین گوشی‌های هوشنمد در پیکسل‌های کوچک‌تر باشد. پس اگر سونی قصد دارد ردپای سامسونگ را در ارائه دوربین‌هایی با رزولوشن‌های ۱۰۸ و ۲۰۰ مگاپیکسلی دنبال کند، می‌تواند از این فناوری استفاده‌های زیادی ببرد.

این تولید کننده ژاپین تایید کرده که این فناوری صرفاً برای استفاده در گوشی‌های هوشمند توسعه داده شده است ولی نمی‌توان بازه زمانی مشخصی برای عرضه اولین نسل از سنسورهای مجهز به آن را مشخص کرد. سونی با چنین نوآوری‌هایی قدیمی نیست و به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری در نظر گرفته می‌شود.

در حقیقت جدیدترین گزارش‌های مالی سونی نشان می‌دهند که بخش موبایل این شرکت به لطف چنین مواردی پیوسته در حال احیا است. این غول ژاپنی مدت‌هاست که روی عرضه محصولات پرچم‌دار تمرکز کرده است و با توجه به گزارش‌های منتشر شده، این سیاست موجب افزایش درآمد این بخش در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی شده است.

بر این اساس بخش موبایل سونی در سه‌ماهه مالی دوم ۲۰۲۱ موفق به ثبت آمار ۸۷۱.۶ میلیون دلاری شده است که در مقایسه با آمار ۶۹۵.۷ میلیون دلاری در بازه زمانی مشابه سال گذشته، یک پیشرفت محسوس را نشان می‌دهد. سونی رسماً تایید کرده است که این پیشرفت مستقیماً به دلیل افزایش واحدهای به فروش رفته از گوشی‌هایش است.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید