بزرگ‌ترین مشکل آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟ - تکفارس 
بزرگ‌ترین مشکل آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟ - تکفارس 
بزرگ‌ترین مشکل آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟ - تکفارس 

بزرگ‌ترین مشکل آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟

مهدی ملکی
۳ آبان ۱۴۰۰ - 00:00
چرا اپل بیشتر از سایر شرکت ها مورد انتقاد قرار می گیرد؟

اگرچه گوشی‌ هوشمند آیفون ۱۳ پرو مکس اپل قابلیت‌ها و امکانات فراوانی به کاربر ارائه می‌دهد اما مشکلاتی در این دستگاه وجود دارد.

ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اپل چه اشتباهاتی داشته است. آیا افراد مشکلی با گوشی‌های هوشمند سنگین ندارند؟ کدام طراحی بهتر است؟ طراحی زیبا، طراحی کاربردی یا طراحی ارگونومی برای راحتی بیشتر در استفاده از محصول؟

مطالب مرتبط:

برای بررسی بهتر موضوع، به عقب برمی‌گردیم: اولین آیفون اپل

آیفون اورجینال
  • آیفون اورجینال: ۱۳۵ گرم (معرفی در سال ۲۰۰۷) – این محصول هم‌وزن آیفون ۱۲ مینی (معرفی در سال ۲۰۲۰) است.
  • اچ‌تی‌سی دریم: ۱۵۸ گرم (معرفی در سال ۲۰۰۹)

همانطور که مشاهده می‌کنید، وزن اولین آیفون اپل نسبت به اولین گوشی هوشمند اندرویدی به میزان قابل توجهی کم‌تر بوده است. این ویژگی تا دوسال بعد از معرفی آیفون اورجینال، یک مزیت محسوب می‌شد. گوشی اچ‌تی‌سی دریم از یک صفحه‌ کلید QWERTY بهره می‌برد که همین ویژگی باعث افزایش وزن این دستگاه شده بود.

منطقی است که اپل در سال ۲۰۰۷ نسبت به وزن دستگاه خود اهمیت چندانی نمی‌داد و اگرچه استیو جابز همیشه تمایل زیادی به مقایسه‌ی محصولات اپل با رقبا داشت اما در آن زمان محصولات زیادی برای مقایسه با اولین آیفون وجود نداشت. جابز معتقد بود که گوشی‌های موبایل باید ابعاد کوچکی داشته باشند.

اپل این رویه‌ را تا سال ۲۰۰۸ ادامه داد و وزن آیفون ۳G (۱۳۳ گرم) این شرکت حتی کم‌تر از اولین آیفون بود زیرا از بدنه‌ی پلاستیکی بهره می‌برد. این در حالی بود که اولین آیفون بدنه‌ای از جنس آلومینیوم داشت. در سال ۲۰۰۹ آیفون ۳GS معرفی شد که وزن آن ۱۳۵ گرم بود. این محصول همانند نسل قبلی خود همچنان از بدنه‌ی پلاستیکی بهره می‌برد.

اپل در سال ۲۰۱۰ اولین آیفون خود را با طراحی شیشه‌ای روانه‌ی بازار کرد. آیفون ۴ حدود ۱۳۷ گرم وزن داشت و این درحالی است که وزن آیفون ۴S که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد افزایش پیدا کرد و به ۱۴۰ گرم رسید. آیفون تا سال ۲۰۱۱، بدنه‌ای با کیفیت داشت ولی علی‌رغم بهره بردن از نمایشگر بزرگ‌تر، ابعاد این محصول همچنان کوچک باقی ماند.

آیفون ۵ از نظر طراحی نسبت به نسل قبل خود در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. این محصول در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و ضخامت بسیار کمی داشت. وزن این دستگاه به ۱۱۲ گرم کاهش یافت. آیفون ۵ اس (معرفی شده در سال ۲۰۱۳) نیز همانند مدل قبلی این محصول ۱۱۲ گرم وزن داشت و همچنان از سبک طراحی آیفون ۵ بهره می‌برد.

طراحی آیفون پس از مرگ استیو جابز

طراحی آیفون

آیفون‌ در ابعادی متفاوت از راه رسید! آیفون ۶ در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و از نظر ابعاد تغییر بزرگی در این دستگاه اعمال شد. این مدل از آیفون ۱۲۹ گرم وزن داشت که نسبت به ابعاد آن، بسیار سبک محسوب می‌شد. درهر حال در این سال اپل سرانجام تصمیم گرفت به جمع تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با ابعاد بزرگ بپیوندد و به همین دلیل آیفون ۶ پلاس را در کنار آیفون ۶ معرفی کرد. آیفون ۶ پلاس ۱۷۲ گرم وزن داشت که نسبت به وزن آیفون ۶ و آیفون ۵ اس خیلی سنگین‌تر بود.

پس از آن اپل هرسال آیفون‌های بزرگ‌تری را معرفی کرد ولی همچنان وزن این محصولات نسبت به سایر گوشی‌ها کم‌تر بود. البته اپل هرسال یک مدل کوچک‌تر از آیفون‌های جدید خود را هم برای افرادی که گوشی‌های کوچک‌تر را می‌پسندند معرفی می‌کند. در ادامه نگاهی به وزن سایر آیفون‌ها خواهیم داشت:

  • آیفون ۷: ۱۳۸ گرم
  • آیفون ۷ پلاس: ۱۸۸ گرم
  • آیفون ۸: ۱۴۸ گرم
  • آیفون ۸ پلاس: ۲۰۲ گرم
  • آیفون ایکس: ۱۷۴ گرم
  • آیفون ایکس اس: ۱۷۷ گرم
  • آیفون ایکس اس مکس: ۲۰۸ گرم
  • آیفون ۱۱: ۱۹۴ گرم
  • آیفون ۱۱ پرو: ۱۸۸ گرم
  • آیفون ۱۱ پرو مکس: ۲۲۶ گرم
  • آیفون ۱۲ مینی: ۱۳۵ گرم (هم‌وزن آیفون اورجینال ۲۰۰۷)
  • آیفون ۱۲: ۱۶۴ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو: ۱۸۹ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: ۲۲۸ گرم

آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس از دوربین و باتری‌های بزرگ‌تری بهره می‌برند و به‌ همین دلیل ابعاد بزرگی دارند. شاید این افزایش وزن ارزشش را داشته باشد. ما در این مقاله به مشکل وزن پرچمدار امسال اپل می‌پردازیم.

در اینجا نگاهی به وزن جدیدترین نسل آیفون‌های اپل خواهیم داشت:

  • آیفون ۱۳ مینی: ۱۴۱ گرم (نسبت به آیفون ۱۲ مینی ۶ گرم افزایش داشته است)
  • آیفون ۱۳: ۱۷۴ گرم (نسبت به آیفون ۱۲ حدود ۱۰ گرم افزایش داشته است)
  • آیفون ۱۳ پرو: ۲۰۴ گرم (نسبت به آیفون ۱۲ پرو ۱۴ گرم افزایش داشته است)
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: ۲۴۰ گرم (نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس ۱۲ گرم افزایش داشته است)

همانطور که مشاهده کردید، افزایش وزن مدل‌های جدید آیفون چندان زیاد نیست و ارزش بهره بردن از یک باتری بزرگ‌تر و لنزهای بزرگ‌تر را دارد. آیفون ۱۲ مینی عمرباتری خوبی ندارد. اپل اعلام کرده که عمر باتری آیفون ۱۳ مینی نسبت به نسل قبلی این محصول تا ۱.۵ ساعت بیشتر است.

افزایش وزن آیفون‌های سری ۱۳ اپل نسبت به مدل‌های سال گذشته کاملا محسوس است. اپل اعلام کرده که عمر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس ۲.۵ ساعت بهتر است. به همین دلیل شاید بتوان گفت افزایش ۱۰ گرمی وزن این دستگاه منطقی است.

افزایش وزن آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس کمی از کنترل اپل خارج شده است. گوشی‌های هوشمند پرچمدار اندرویدی نیز هر سال سنگین‌تر می‌شوند. پرچمداران اندرویدی در چند سال اخیر از طراحی‌های بسیار زیبا و بدنه‌های با کیفیت بهره می‌برند و دوربین‌های تعبیه شده روی این محصولات نیز عملکرد بسیار خوبی دارند. همچنین باتری‌های گوشی‌های هوشمند پرچمدار اندرویدی معمولا ظرفیت بسیار بالایی دارند. این درحالی است که آیفون ۱۳ یا آیفون ۱۲ همچنان از دو دوربین بهره می‌برند و باتری آن‌ها نسبت به مدل‌های اندرویدی ظرفیت کم‌تری دارد.

حال وزن پرچمداران اندرویدی را با پرچمداران اپل مقایسه می‌کنیم:

  • گلکسی اس ۲۱: ۱۶۹ گرم
  • گلکسی اس ۲۱ پلاس: ۲۰۰ گرم
  • گلکسی اس ۲۱ الترا: ۲۲۷ گرم
  • گوگل پیکسل ۵: ۱۵۱ گرم
  • گوگل پیکسل ۵A: حدود ۱۸۳ گرم
  • وان‌پلاس ۹: ۱۹۲ گرم (مدل گلوبال) / ۱۸۳ گرم (مدل هند و چین)
  • وان‌پلاس ۹ پرو: ۱۹۷ گرم
  • شیائومی می ۱۱: ۱۹۶ گرم (گلس) / ۱۹۴ گرم (چرم)
  • شیائومی می ۱۱ پرو: ۲۰۸ گرم
  • شیائومی می ۱۱ الترا: ۲۳۴ گرم

جالب اینکه وزن ۲۴۰ گرمی آیفون ۱۳ پرو مکس را می‌توان با برخی از گوشی‌های هوشمند گیمینگ مقایسه کرد.

  • زد‌تی‌ای نوبیا رد مجیک ۶ اس پرو: ۲۱۵ گرم (باتری ۵۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی)
  • شیائومی بلک‌شارک ۴ پرو: ۲۲۰ گرم (باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی)
  • ایسوس راگ‌فون ۵ اس پرو: ۲۳۸ گرم (باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی)

در نظر داشته باشید همه‌ی گوشی‌های پرچمدار اندرویدی در مقایسه با آیفون، از باتری بزرگ‌تری بهره می‌برند. البته تفاوت ٰظرفیت باتری در گوشی‌های مخصوص بازی حتی بیشتر از گوشی‌های اندرویدی پرچمدار است. با این وجود، آیفون ۱۳ پرو مکس همچنان از رقبای خود سنگین‌تر است. وزن پرچمدار جدید اپل نسبت به گلکسی اس ۲۱ سامسونگ یا پیکسل ۵ گوگل (نسل جدید این محصول یعنی پیکسل ۶ به‌زودی معرفی خواهد شد) بسیار بیشتر است.

آیفون ۱۳ پرو مکس: سنگین‌تر از گلکسی زد فولد ۳ یا یک آیپد مینی؟

وزن ایفون ۱۳ پرو مکس

حال احتمالا تیتر اصلی این مطلب برای شما منطقی به‌نظر می‌رسد زیرا آیفون ۱۳ پرو مکس مشکلی ۲۴۰ گرمی دارد.

البته منظور ما در اینجا آیفون ۱۳ پرو مکس است که نسبت به سایر مدل‌های آیفون ۱۳ سنگین‌تر و بزرگ‌تر است. این محصول از یک باتری با ظرفیت ۴۳۷۳ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که بزرگ‌ترین باتری به‌کار رفته در تاریخ آیفون است. البته که فریم این دستگاه از جنس فولاد ضدزنگ بوده و به دوربین‌های بزرگ‌تری هم مجهز شده است.

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

اما این ویژگی‌ها دلیل قانع کننده‌ای برای افزایش وزن دستگاه نیست. آیفون ۱۳ پرو مکس فقط ۱۳ گرم از گلکسی زد فولد ۳ سبک‌تر است؛ باید در نظر داشته باشیم که زد فولد ۳ یک گوشی تاشو است که یک نمایشگر بزرگ داخلی و یک نمایشگر کوچک‌تر بیرونی دارد و از باتری بزرگ‌تری (۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت) هم بهره می‌برد. البته که وزن ۲۷۱ گرمی زد فولد ۳ نسبت به وزن ۲۴۰ گرمی آیفون ۱۳ پرو مکس بیشتر است، اما به یاد داشته باشید در اینجا ما یک گوشی تاشو را با یک گوشی معمولی مقایسه کرده‌ایم.

اگرچه در نگاه اول وزن آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به رقبا کمی بیشتر است اما وقتی در مورد یک گوشی هوشمند صحبت می‌کنیم، حتی ۵ گرم هم عدد بزرگی است. به همین دلیل است که حتی چند گرم هم در وزن یک گوشی هوشمند اهمیت بالایی دارد.

اگر بخواهید یک قاب محافظ روی گوشی گران‌قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس خود قرار دهید چه؟ در این صورت حدود ۳۰ گرم دیگر به وزن دستگاه اضافه خواهد شد. البته برخی قاب‌ها وزن بیشتری دارند ولی ما در اینجا وزن یک قاب معمولی با ضخامت کم را مد نظر قرار گرفته‌ایم.

قاب رسمی اپل برای آیفون ۱۲ حدود ۲۸ گرم بوده و به‌نظر می‌رسد که وزن قاب‌های رسمی این شرکت برای آیفون ۱۳ نیز در همین حدود باشد. البته می‌توان انتظار داشت که وزن قاب آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس بین ۳۰ تا ۴۰ گرم باشد که این مورد به مدل قاب هم بستگی دارد. لازم به ذکر است که نمی‌توان از قاب‌های آیفون ۱۲ برای آیفون ۱۳ استفاده کرد.

نکته‌ این است که اگر آیفون ۱۳ پرو مکس را در یک قاب محافظ قرار دهیم، وزن این محصول هم‌اندازه‌ی وزن گلکسی زد فولد ۳ خواهد شد که این موضوع کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

اگر دستان بزرگی دارید و از گوشی‌های پرچمدار گیمینگ استفاده کرده باشید، مسلما تفاوت زیادی بین وزن آن‌ها و آیفون ۱۳ پرو مکس احساس نخواهید کرد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که طراحی لبه‌های آیفون ۱۳ کمی تیز است و حس در دست گرفتن این محصول با آیفون ۱۱ متفاوت خواهد بود. استفاده از لبه‌های تیزتر باعث می‌شود گوشی محکم‌تر در دست کاربر جای گیرد.

درهر صورت، ۲۴۰ گرم برای بسیاری از افراد وزن زیادی است. این مشکل از جمله مواردی است که اپل نمی‌تواند آن را تغییر دهد. گلکسی اس ۲۱ الترا با وزن ۲۲۷ گرم و می ۱۱ الترا با وزن ۲۳۴ گرم، دو گوشی سنگین‌وزن محسوب می‌شوند و حالا آیفون ۱۳ پرو مکس رکورد این دو محصول را هم شکسته و ۲۴۰ گرم وزن دارد.

آیفون ۱۳ پرو مکس یک گوشی هوشمند بسیار جذاب و با کیفیت است. این محصول امکانات فراوانی دارد و به لطف بهره بردن از باتری بزرگ‌تر عمر باتری آن بیشتر شده، ولی با وزن ۲۴۰ گرمی این دستگاه، باید مراقب باشید تا از دست شما سقوط نکند، زیرا در این شرایط احتمال صدمه دیدن آن بسیار زیاد خواهد بود.

نظر شما در مورد آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟ آیا وزن ۲۴۰ گرمی این محصول منطقی است؟

منبع: PhoneA

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید