شیائومی از لیست سیاه ایالات متحده آمریکا خارج شد - تکفارس 
شیائومی از لیست سیاه ایالات متحده آمریکا خارج شد - تکفارس 

شیائومی از لیست سیاه ایالات متحده آمریکا خارج شد

مهدی ملکی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 10:44
لوگو شیائومی

شرکت شیائومی اکنون دیگر درون لیست سیاه ایالات متحده آمریکا قرار ندارد و از این فهرست خارج شده است. این موضوع ابتدا در نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رخ داد. در آن زمان دولت ایالات متحده ادعا کرد که شیائومی یک شرکت مرتبط به ارتش کمونیست چین است.

پس از انتشار این ادعا، از سرمایه‌گذاران یا شرکت‌های آمریکایی مربوط به شیائومی درخواست شد که سرمایه خود را از این تولید کننده چینی خارج کنند. با این حال شیائومی در برابر اقدامات ایالات متحده ساکت ننشست و در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی یک دادخواست جدید در این‌باره ثبت کرد. دادگاه «منطقه کلمبیا» در آن زمان و تقریباً دو ماه پس از شروع ماجرا، حکم به تعلیق محدودیت‌های موجود داد. اما همه این قضایا از کجا شروع شد؟

پیش‌تر در ماه ژانویه سال گذشته ایالات متحده در یک اقدام جسورانه، شیائومی را در لیست سیاه خود قرار داد. همزمان با این اقدام اعلام شد که سرمایه‌گذاران آمریکایی باید تا ماه نوامبر تمام سرمایه خود را به داخل کشور منتقل کنند و از این پس نیز هیچ سرمایه‌گذاری روی این شرکت چینی صورت نگیرد. البته باید ذکر کرد که پیش‌تر در ماه ژانویه دقیقاً پیش از آن که بایدن وارد کاخ سفید شود و زمام امور را به دست بگیرد، این تولیدکننده چینی محصولات هوشمند، به ممنوعیت‌های یاد شده دچار شد.

این ممنوعیت ایالات متحده پس از سقوط پرحاشیه جایگاه هوآوی که محدودیت‌های ۲۰۱۹ آمریکا موجب آن شد، از زمان آغاز تاکنون، در مرکز دید و توجه است. این توجهات زمانی افزایش یافتند که دلیل محدودیت‌های اعمال شده روی شیائومی، دلیل یکسانی با اقدامات اتخاذ شده برای هوآوی دارد: همکاری با دولت کمونیستم و ارتش چین.

در واقع دلیل این محدودیت‌ها به همان سال تحریم هوآوی باز می‌گردد؛ در سال ۲۰۱۹ یک جایزه با عنوان «کمک به جلوه دولت سوسیالیسم چین» به مدیر عامل اجرایی شیائومی اهدا شد که حتی هم‌اکنون هم از طریق وب‌سایت رسمی این شرکت قابل مشاهده است. ایالات متحده این مورد را درون پرونده تخلفات شرکت مذکور به صور صحیح و آشکار ثبت کرد.

مطالب مرتبط:

این پرونده حقوقی افزون بر این، به سرمایه‌گذاری شیائومی روی فناوری‌های پیشرفته همچون ۵G و هوش مصنوعی نیز اشاره کرده است. شیائومی تاکنون سعی کرده است که با توسل به قانون، تحریم‌های موجود را بردارد و از لیست سیاه مذکور خارج شود. این شرکت به همین منظور به یک دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در واشنگتن دی سی نیز مراجعه کرده بود. وزارت دفاع آمریکا نیز پاسخ خود را ارائه داده که طی گزارش مذکور، به همین جایزه یاد شده، اشاره شده است.

جایزه مذکور اهدایی به «لی»، توسط موسسه MIIT چین تدارک دیده شده بود. این موسسه یکی از ادارات دولتی کشور چین محسوب می‌شود که روی سیاست‌های مربوط به حوزه فناوری و صنعت نظارت می‌کند. طبق ادعای آمریکا، این سازمان در مدیریت «ادغام نظامی-مدنی» نقش بزرگی دارد. در واقع گفته می‌شود که چین تحت این برنامه از کسب‌وکارهای شخصی در جهت ساخت فناوری برای ارتش خود بهره می‌برد.

پس از اعلام این خبر، شیائومی طی یک بیانیه، این‌گونه از خود دفاع کرد:

شرکت ما در هر منطقه‌ای که شروع به تجارت می‌کند، از قوانین پیروی کرده و مطابق با قوانین و مقررات مربوط به حوزه‌های قضایی آن عمل می‌کند. شرکت ما بارها اشاره کرده که محصولات و خدمات خود را در اختیار افراد غیرنظامی قرار می‌دهد و آن‌ها را برای مصارف تجاری مهیا می‌سازد. شرکت ما تایید می‌کند که به ارتش چین وابسته نیست، توسط آن تصرف نشده و توسط آن کنترل نمی‌شود. بنابراین این شرکت برخلاف گفته NDAA یک شرکت متعلق به ارتش کمونیست کشور چین نیست. این شرکت اقدامات لازم جهت حفاظت از موارد مورد نظر ما و سهام‌دارانمان را در دستور کار قرار خواهد داد.

به هر نحو از دانسته‌ها که بگذریم، قرار بود این محدودیت‌ها سرانجام از امروز شروع به کار کنند. با این حال چند روز پیش در تاریخ ۲۲ اسفند ماه (۱۲ مارس ۲۰۲۱ میلادی) قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، رادولف کنتراس (Rudolph Contrears) منع سرمایه‌گذاری به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را به جهت عدم یافتن تهدید امنیت ملی توسط ادرات دفاع و خزانه‌داری، به حالت تعلیق درآورد.

شیائومی - آمریکا

او سپس شیائومی را از لیست CCMS ( فهرست شرکت‌های ارتش کمونیست چین) خارج کرد. این اقدام دقیقاً مدتی پس از آن صورت گرفت که شیائومی به دلیل تبعات طبقه‌بندی نادرست این شرکت از جمله زیان‌های اقتصادی، از ایالات متحده آمریکا شکایت کرد. پس از اعلام رسمی تصمیم قاضی «کنتراس»، سهام شیائومی که از زمان تحریم‌ها حدود ۴۰ درصد افت کرده بود، ۱۲ درصد افزایش را تجربه کرد.

شرکت مذکور سرانجام پس از اعلام این تصمیم قاضی یاد شده، با رد هرگونه ارتباط و وابستگی به ارتش چین، روز یکشنبه بیانیه زیر را منتشر کرد:

شیائومی از مشاهده این که در تاریخ ۲۲ اسفند از، اداره DOD به دلیل خروج این شرکت از فهرست CCMC از اجرای تحریم‌ها منع شد، خوشحال و خرسند است. گفتنی است که شیائومی همچنان به دنبال درخواست از دادگاه برای حذف همیشگی این لقب نامناسب و ارتباط است.

شما می‌توانید متن کامل بیانیه شیائومی در قدردانی از این تصمیم را در این صفحه مطالعه کنید. مشخصاً حکم دادگاه مذکور اعلام می‌کند که محدودیت‌های اعمال شده برای شیائومی در ایالات متحده، به صورت تمام و کامل حذف خواهند شد. با این حال هنوز تاریخی برای حذف محدودیت‌هی مذکور اعلام نشده است اما تجار آمریکایی برخلاف اعلام قبلی می‌توانند به سرمایه‌گذاری ادامه داده یا از مالکیت سرمایه‌گذاری‌های خود را حفظ کنند.

در ادامه باید دید که آیا هوآوی نیز از این تحریم‌های معاف خواهد شد یا خیر. دونالد ترامپ هنگام تحریم شرکت یاد شده، دلایل امنیتی را اصلی‌ترین علت وارد کردن هوآوی به لیست سیاه اعلام نمود. گفته می‌شود که این شرکت با دولت کمونیست چین در ارتباط است و این موضوع مطمئناً برای آمریکا خوشایند نخواهد بود. در نهایت دقیقاً پس از گذشت یک سال از اعمال تحریم‌های آمریکا، وزارت بازرگانی صدور قطعاتی را که به وسیله فناوری ایالات متحده جهت ساخت پردازنده‌ها به کار گرفته می‌شوند، بدون اجازه این اداره ممنوع کرد.

این تغییر سبب شد که هوآوی زیرمجموعه عظیم خود آنر را به فروش برساند و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که هوآوی امسال از جایگاه دومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، به رده هفتم سقوط کند.ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری خود، شرکت چینی ارتباطات و گوشی‌های هوشمند ZTE را نیز به دلیل عدم اجرای شرایط تعیین شده وزارت بازرگانی ایالات متحده در فهرست انتیتی (Entity) یا همان لیست سیاه قرار داد. در نتیجه این شرکت دیگر نتوانست از تامین‌کننده کالاهای آمریکایی واردات داشته باشد و بنابراین دچار مشکلات بزرگی شد.

البته شرکت ZTE مدتی بعد از لیست تحریم‌های ایالات متحده خارج شد. باید منتظر بود و دید که وضعیت به چه صورت پیش خواهد رفت؛ آیا اکنون چیز دیگری می‌تواند جلوی شیائومی در تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند را بگیرد؟

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.