بررسی ریلمی X7 پرو؛ بهترین محصول ریلمی - تکفارس 
بررسی ریلمی X7 پرو؛ بهترین محصول ریلمی - تکفارس 
بررسی ریلمی X7 پرو؛ بهترین محصول ریلمی - تکفارس 

بررسی ریلمی X7 پرو؛ بهترین محصول ریلمی

مهدی حلوائی
۴ فروردین ۱۴۰۰ - 18:00
بررسی ریلمی X7 پرو

X7 پرو جدیدترین محصول شرکت ریلمی بوده و این شرکت چینی، ویژگی‌های بی‌نظیری را به این گوشی میان‌رده آورده است. ریلمی X7 پرو که برای بازار گوشی‌های زیر ۳۰ هزار روپیه تولید شده است، از امکانات بسیاری بهره برده و تنها قابلیت‌های اندکی از آن حذف شده است. این گوشی جانشین ریلمی X3 به حساب نمی‌آید و در واقع در کنار ریلمی X7، آغازگر نسل جدیدی از سری X می‌باشند.

ریلمی X7 پرو دومین محصولی است که از پردازنده‌ی دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس استفاده می‌کند. این پردازنده از نظر عملکرد با پردازنده‌ی گوشی‌های ‌وان‌پلاس نورد و شیائومی می ۱۰i برابری کرده و در آزمایش‌های بنچمارک، با فاصله‌ای اندک در پشت گوشی‌های مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ قرار گرفت. این گوشی توانایی اجرای تمام وظایف سنگین را داشته و همچنین از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند.

ریلمی X7 پرو به یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار مجهز شده است. این گوشی از صفحه نمایش سوپر امولد ۶٫۵۵ اینچی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره برده و همچنین دو اسپیکر استریو نیز در آن تعبیه شده است.

مشخصات کامل

دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی این گوشی در بین دیگر دوربین‌های آن از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و باتری ۴٫۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن عملکرد قابل  قبولی دارد. این باتری با پشتیبانی از فست شارژ ۶۵ واتی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده است.

ریلمی X7 پرو تمام ویژگی‌ها برای تبدیل‌شدن به بهترین گوشی میان‌رده را در اختیار دارد. نمایشگر بی‌نظیر، دوربین اصلی فوق‌العاده، فست شارژ ۶۵ واتی و عملکرد خیره‌کننده از ویژگی‌های اصلی این گوشی است. با این وجود، مواردی مانند به‌کارگیری سیستم‌عامل اندروید ۱۰ و همچنین عدم استفاده از جک هدفون و شیار کارت میکرو اس دی از نقاط ضعف مهم این گوشی به حساب می‌آیند.

ریلمی X7 پرو

طراحی

گوشی ریلمی X7 پرو از طراحی جذابی برخوردار بوده و در دو رنگ سیاه و فانتزی عرضه شده است. تا قبل از عرضه‌ی این گوشی، رنگ طلوع خورشید گوشی شیائومی می ۱۰i بهترین طراحی گریدینت (Gradient) را در اختیار داشت، اما حالا این عنوان به رنگ فانتزی ریلمی X7 پرو تعلق خواهد گرفت. این رنگ بسیار جذاب و زیبا بوده و هر یک از زوایای مختلف گوشی، رنگ متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. برای مثال، اگر گوشی به‌طور مستقیم در برابر نور قرار بگیرد، رنگ آن به چیزی شبیه آیکون اپلیکیشن اینستاگرام تغییر پیدا می‌کند.

همچنین عنوان “Dare To Leap” به صورت عمودی در قسمت پشتی گوشی چاپ شده و ظاهر متفاوتی به آن بخشیده است. نسخه‌ی سیاه این گوشی، فاقد این عبارت است.

در قسمت پشتی گوشی از یک محافظ شیشه‌ای ضد انعکاس استفاده شده و طراحی منحنی گوشه‌های آن، در دست گرفتن گوشی را آسان‌تر کرده است. متاسفانه بدنه‌ی این گوشی، به راحتی کثیف شده و رد اثرانگشت بر روی آن باقی می‌ماند. ریلمی برای رفع این مشکل، یک محافظ شفاف را به همراه گوشی عرضه کرده که استفاده از آن به‌شدت توصیه می‌شود.

دکمه‌ی پاور و صدای گوشی به ترتیب در سمت راست و چپ گوشی قرار داشته و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. اسپیکر استریو، درگاه USB-C، میکروفون جانبی و شیار سیم‌کارت در قسمت پایینی گوشی و میکروفون اصلی در قسمت بالایی آن قرار دارد. ترکیب چهار دوربین گوشی در کنار فلش ال ای دی در قسمت پشتی گوشی جای دارد. دوربین سلفی پانچ هول در قسمت بالایی نمایشگر فول اچ دی پلاس گوشی قرار داشته و اسپیکر دوم نیز در کنار آن جای گرفته است.

در کل، گوشی ریلمی X7 پرو یکی از سبک‌‌ترین گوشی‌های موجود در بازار بوده و وزن آن تنها ۱۸۴ گرم است و تنها از نظر ابعاد، کمی بزرگتر از وان‌پلاس نورد می‌باشد.

ریلمی X7 پرو

صفحه نمایش

ریلمی X7 پرو به صفحه نمایش ۶٫۵۵ اینچی فول اچ دی پلاس با پنل امولد E3 سامسونگ و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز مجهز شده است. این نمایشگر از جنس شیشه‌ی ۲٫۵ بعدی بوده و نسبت صفحه به بدنه‌ی آن ۹۱٫۶ درصد می‌‌باشد. پانچ هول بالای گوشی نیز دوربین سلفی آن را در خود جای داده است. همچنین ریلمی X7 پرو، ارزان‌ترین گوشی با نمایشگر امولد و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز است.

میزان روشنایی این گوشی ۸۰۰ نیت بوده و در بالاترین حالت به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. محافظ نمایشگر این گوشی از جنس گوریلا گلس ۵ بوده و مقاومت آن بسیار بالا است. ریلمی برای رفع مشکل لرزش تصویر در محیط‌های کم‌نور، قابلیت نوردهی DC را ارائه کرده است. این نمایشگر موفق به کسب گواهی Widevine L1 شده و امکان استریم محتوای اچ دی و استفاده از فناوری HDR10 را دارد.

کیفیت رنگ ‌تصاویر در این گوشی بسیار بالا بوده و از جزئیات خوبی برخوردار است. پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و پنل امولد در گوشی‌های میان‌رده کمتر دیده شده و خوشبختانه ریلمی این ویژگی را به گوشی X7 پرو آورده است. همچنین کاربران می‌توانند دمای رنگ گوشی را از سرد به گرم تغییر داده و آن را شخصی‌سازی کنند.

کیفیت پخش تصاویر در زیر نور خورشید تفاوت چندانی با محیط‌های داخل ساختمان نداشته و این کیفیت بالای نمایشگر ریلمی X7 پرو را نشان می‌دهد. پاسخگویی نمایشگر نیز بسیار روان بوده و  حسگر اثر انگشت گوشی نیز بسیار دقیق عمل می‌کند.

ریلمی X7 پرو

عملکرد

استفاده از پردازنده‌ی دیمنسیتی شرکت مدیاتک، نکته‌ی جالب توجه ریلمی X7 پرو است. این گوشی از پردازنده‌ی هشت هسته‌ای دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس استفاده کرده است که براساس معماری ۷ نانومتری طراحی شده و سرعت کلاک آن ۲٫۶ گیگاهرتز است. این پردازنده همچنین از فناوری ۵G بهره برده و با وجود عدم پشتیبانی از آن در کشور هند، مطمئناً در آینده کاربرد بسیاری خواهد داشت. پشتیبانی از فناوری NFC از دیگر ویژگی‌های این پردازنده است.

ریلمی X7 پرو از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی UFS 2.1 استفاده می‌کند و تنها ۱۱۱ گیگابایت از حافظه‌ی داخلی این گوشی قابل استفاده است. با این حال، X7 پرو از شیار کارت میکرو اس دی پشتیبانی نکرده و از این رو، ارتقای حافظه‌ی آن امکان‌پذیر نمی‌باشد. همچنین سیستم خنک‌سازی بخار این گوشی، دمای آن را کنترل می‌کند.

پردازنده‌ی دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس، جدیدترین محصول شرکت مدیاتک محسوب نمی‌شود اما با این وجود، وظایف سنگین را به آسانی اجرا کرده و در پردازش آن‌ها با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود. این پردازنده در آزمایش‌های مختلف، عملکردی مشابه وان‌پلاس نورد و شیائومی می ۱۰i داشته و این نکته‌ی مثبتی به حساب می‌آید.

ریلمی X7 پرو

نرخ تازه‌سازی بالای دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس، تجربه‌ی روان‌ و سریعی را در اختیار کاربر قرار داده و تنها اپلیکیشنی که در زمان اجرا کمی تاخیر داشت، اینستاگرام بود. خوشبختانه این مشکل از اپلیکیشن اینستاگرام بوده و در آزمایش‌های صورت‌گرفته، گوشی‌های دیگر نیز با همین مشکل مواجه شدند.

ریلمی X7 پرو در آزمایش‌های بنچمارک‌های مختلف از تمام گوشی‌ها عملکرد بهتری داشت و موفق به کسب نمره‌ی عالی ۲۷۷۶۸۸ از بنچمارک AnTuTu شد. بازکردن چند صفحه در مرورگر کروم در کنار اجرای چندین برنامه در پس‌زمینه بسیار روان بوده و گوشی بدون کوچک‌ترین مشکلی این وظایف را انجام می‌دهد. ریلمی در مدیریت حافظه، کار فوق‌العاده‌ای انجام داده و استفاده از ۸ گیگابایت رم، کمک بسیاری به این مسئله کرده است.

همین عملکرد در اجرای بازی‌ها نیز قابل مشاهده است. ریلمی X7 پرو، بازی‌های COD Mobile ،Asphalt و Beach Buggy Racing 2 را بدون مشکل اجرا می‌کند. در بازی COD Mobile، تنظیمات گرافیکی در بالاترین حد قرار داشت اما امکان فعال کردن نرخ فریم بالا به‌طور همزمان امکان‌پذیر نبود و کاربران باید از بین دو گزینه، یکی را انتخاب کنند.

پردازنده‌ی دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس به لطف معماری ۷ نانومتری، بسیار موثر بوده و سیستم خنک‌سازی گوشی نیز دمای آن را در پایین‌ترین حد ممکن نگه می‌دارد. گوشی پس از اجرای بازی به مدت ۱ ساعت، در اطراف قسمت ماژول دوربین کمی داغ می‌شود، اما به گونه‌ای نیست که نتوان از آن استفاده کرد.

به‌طور کلی هر دو شرکت ریلمی و مدیاتک کار خارق‌العاده‌ای انجام داده‌اند و پردازنده‌ی دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس در ریلمی X7 پرو عملکرد بی‌نظیری  از خود به نمایش گذاشته است.

ریلمی X7 پرو

دوربین

یکی از نقاط قوت گوشی‌های ریلمی، دوربین‌های آن‌ها بوده است. دوربین ریلمی X7 پرو از ترکیب چهار دوربین بهره می‌برد که شامل دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با لنز IMX686 سونی و دریچه‌ دیافراگم f/1.7، دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/2.25، دوربین پرتره‌ی سیاه و سفید ۲ مگاپیکسلی و دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی می‌شود. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی گوشی در پانچ هول بالای گوشی جای گرفته است.

تصاویر ثبت‌شده توسط لنز IMX686 سونی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و رنگ‌های واقعی را به نمایش می‌گذارد. دامنه‌ی پویا و تعادل رنگ سفید نیز، جزئیات تصاویر را به خوبی نشان می‌دهند. همچنین اشباع رنگ تصاویر در خالص‌ترین حد بوده و سرعت و دقت فوکوس نیز بسیار بالا می‌باشد.

تصاویر این دوربین، زنده و کمی پررنگ است که در نمایشگر امولد گوشی، زیبا به نظر می‌رسند. تصاویر در حالت عادی به‌صورت ۱۶ مگاپیکسل ثبت می‌شوند و ثبت آن‌ها در حالت ۶۴ مگاپیکسل، فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

ریلمی X7 پرو در محیط‌های تاریک، عکس‌های نسبتاً خوب و با جزئیات بالایی را ثبت می‌کند. تصاویر در حالت عادی کیفیت آنچنان بالایی نداشته، اما با فعال کردن حالت شب، نوردهی بهتر شده و میزان نویز تصویر کاهش پیدا می‌کند. با این وجود، حالت شب این گوشی هنوز هم جای پیشرفت بیشتر داشته و احتمالاً در به‌روزرسانی‌های گوشی، ارتقا پیدا کند.

دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی این گوشی، تصاویر را با زوایه‌ی ۱۱۹ درجه ثبت کرده و رنگ‌ها، دامنه‌ی پویا و اشباع رنگ این تصاویر به‌خوبی پوشش داده می‌شوند. رنگ‌های تصاویر این دوربین به‌شدت به دوربین اصلی نزدیک بوده و این تصاویر، از جزئیات خوبی برخوردار است. توصیه می‌شود از این دوربین تنها در محیط‌های روشن استفاده شود.

دوربین ماکروی ریلمی X7 پرو، توانایی ثبت تصاویر از فاصله‌ی ۴ سانتی‌متری را دارد اما فوکوس گوشی در ثبت این تصاویر ناامیدکننده ظاهر شده است. سرعت کم، عدم ثبات و دقت رنگ پایین باعث شده تا استفاده از این دوربین بسیار مشکل باشد. در طرف دیگر، دوربین پرتره‌ی گوشی عملکرد خوبی داشته و انتظارات را برآورده می‌کند.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی ریلمی X7 پرو، یکی از بهترین‌ دوربین‌های گوشی‌های هم‌رده است. رنگ‌های تصاویر این دوربین بسیار دقیق و زنده بوده و دامنه‌ی پویا و اشباع رنگ نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این دوربین در محیط‌های تاریک از فلش استفاده کرده و جزئیات قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

ضبط ویدیو در این گوشی در دو حالت ۴ کی به‌صورت ۶۰ فریم و همچنین اسلوموشن به‌صورت ۲۴۰ فریم امکان‌پذیر است. متاسفانه، خبری از ثبات اپتیکال تصاویر در این گوشی نیست و تنها وان‌پلاس نورد در بین گو‌شی‌های هم‌رده از این ویژگی استفاده می‌کند. به‌طور کلی، ویدیوهای این گوشی شفاف و باکیفیت بوده و فقط نبود ثبات تصویر در آن احساس می‌شود.

به‌طور خلاصه، ریلمی X7 پرو به دوربین‌های تقریباً قدرتمندی مجهز شده و عملکرد آن‌ها قابل قبول است. دوربین ماکروی این گوشی ناامیدکننده ظاهر شده و جای پیشرفت بسیاری دارد. گوشی شیائومی می ۱۰i در این زمینه، بهتر از دیگران عمل کرده و به بهترین دوربین‌ها مجهز شده است.

ریلمی X7 پرو

سیستم‌عامل

ریلمی X7 پرو از سیستم‌عامل ریلمی UI 1.0 استفاده می‌کند که براساس اندروید ۱۰ طراحی شده است و این مهم‌ترین نقطه ضعف این گوشی محسوب می‌شود. قرار است که سیستم‌عامل اندروید ۱۱ در آینده‌ای نزدیک برای این گوشی عرضه شود. با این وجود، تاریخ دقیق عرضه‌ی این سیستم‌عامل هنوز مشخص نشده است. با تمام این تفاسیر، سیستم‌عامل این گوشی در اجرای برنامه‌های مختلف مشکلی نداشته و بسیار روان عمل می‌کند.

ریلمی UI 1.0، تجربه‌ای روان و متعادل را به ارمغان آورده و امکانات شخصی‌سازی بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شما می‌توانید کنترل صفحه‌ی اصلی را در اختیار گرفته و از حالت‌های مختلفی مانند حالت استاندارد، حالت کشویی و حالت ساده استفاده کنند. همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌های پیشنهادی، گوگل دیسکاور، جدول اپلیکیشن‌های صفحه‌ی اصلی، قفل صفحه، والپیپر، تم، شخصی‌سازی آیکون‌ها و بسیاری موارد دیگر را کنترل کنید.

تم تاریک گوشی نیز به لطف نمایشگر امولد، ظاهر جذابی به گوشی می‌بخشد. در قسمت تنظیمات گوشی می‌توانید گزینه‌های قابل شخصی‌سازی متعددی را یپدا کنید. ویژگی استندبای شب، فعالیت‌های پس‌زمینه را کمتر کرده و با استفاده از نوردهی DC، میزان مصرف باتری را کاهش می‌دهد و لرزش تصویر در محیط‌های کم‌نور را کاهش می‌دهد.

برخی از اپلیکیشن‌ها مانند مرورگر، انجمن، فضای بازی، آمازون، فروشگاه تم، HeyTap و HeyFun به‌صورت پیش‌فرض بر روی گوشی نصب شده است. برخی از این اپلیکیشن‌ها از اعلانات استفاده کرده و قابل حذف نیستند و تنها می‌توان اعلانات آن‌ها را غیرفعال کرد. همچنین این گوشی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-on) استفاده کرده و شخصی‌سازی آن در به‌روزرسانی اندروید ۱۱ امکان‌پذیر خواهد بود.

ریلمی X7 پرو

باتری

باتری ریلمی X7 پرو بخشی است که آن را از دیگر رقبا متمایز کرده است. این گوشی به باتری ۴٫۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است که در نوع خود بی‌نظیر است. ریلمی، قابلیت فست شارژ ۶۵ واتی را به این گوشی اضافه کرده است که به شما اجازه می‌دهد تا تنها در ۴۰ دقیقه، گوشی را به‌طور کامل شارژ کنید.

عمر باتری ریلمی X7 پرو در حد معمول بوده و با یک‌بار شارژ و پس از استفاده سنگین از گوشی (بازی،تماشای ویدیو، تماس تصویری و غیره) چیزی بین ۵ تا ۶ ساعت شارژ نگه می‌دارد. تمام این نتایج با میزان روشنایی ۸۰ درصد و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰هرتز به‌دست آمده است و با غیر فعال کردن این موارد، عمر باتری نیز افزایش پیدا می‌کند.

فست شارژ ۶۵ واتی ریلمی X7 پرو، دیوانه‌کننده است و پس از استفاده از آن، هرگز سراغ فست شارژ ۲۰ و ۳۳ واتی نخواهید رفت. همچنین شارژ ۵۰ درصدی گوشی حدود ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

شرکت ریلمی در قابلیت شارژ گوشی‌‌های خود سنگ تمام گذاشته و دو گوشی زیر ۲۰ هزار روپیه‌ی این شرکت از فست شارژ ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کنند. انتظار می‌رود که شرکت‌های دیگر نیز از فرمول ریلمی استفاده کرده و این قابلیت را به گوشی‌های میان‌رده‌ی خود اضافه کنند.

صدا

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ریلمی X7 پرو که آن را از دیگر گوشی‌های زیر ۳۰ هزار روپیه متمایز می‌کند، اسپیکرهای استریوی آن است. این اسپیکرها صدای بسیار باکیفیتی را پخش کرده و تجربه‌ی بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورند.

متاسفانه این گوشی از جک ۳٫۵ میلی‌متری پشتیبانی نکرده و کاربران باید از هدفون‌های بی‌سیم استفاده کنند. با این حال، یک مبدل ۳٫۵ به USB-C به همراه گوشی عرضه شده است.

مقایسه

ریلمی X7 پرو با قیمت زیر ۳۰ هزار روییه‌ای خود، با گوشی‌های وان‌پلاس نورد و شیائومی می ۱۰i رقابت می‌کند. هر سه گوشی نکات قوت و ضعف خود را دارند و از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کنند. شیاائومی می ۱۰i از نرخ تازه‌سازی بالاتری بهره برده و دوربین‌های فوق‌العاده‌ای دارد اما از پنل امولد استفاده نمی‌کند. در طرف دیگر، وان‌پلاس نورد از صفحه نمایش امولد با نرخ تازه‌سازی بالا بهره برده ولی دوربین‌های آن از دو رقیب دیگر ضعیف‌تر است.

ریلمی X7 پرو

سخن پایانی

اگر شما هم به استفاده از نمایشگر امولد با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و همچنین فست‌ شارژ۶۵ واتی علاقه‌مند هستید، گوشی ریلمی X7 پرو تمام انتظارات شما را برآورده خواهد کرد. اما اگر به دنبال بهترین دوربین و امکانات مختلف سیستم‌عامل اندروید ۱۲ هستید، خرید این گوشی به شما پیشنهاد نمی‌شود.

نقاط قوت

  • نمایشگر بی‌نظیر
  • اسپیکرهای استریو
  • فست شارژ فوق سریع
  • عملکرد عالی

نقاط ضعف

  • استفاده از اندروید ۱۰
  • دوربین نه‌چندان قوی

اینستاگرام تکفارس تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید