زیباترین تصاویر کاوشگر استقامت ناسا از سفر خود به مریخ - تکفارس 
زیباترین تصاویر کاوشگر استقامت ناسا از سفر خود به مریخ - تکفارس 
زیباترین تصاویر کاوشگر استقامت ناسا از سفر خود به مریخ - تکفارس 

زیباترین تصاویر کاوشگر استقامت ناسا از سفر خود به مریخ

مهدی ملکی
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - 12:12
کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

کاوشگر استقامت ناسا بیش از یک هفته پیش در تاریخ ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه ۲۰۲۱) با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد و از آن زمان تاکنون این رویداد به یک موضوع محبوب و همه‌گیر تبدیل شده است.

با آن که افراد مرتبط با این پروژه که ما آن‌ها را با نام Mars 2020 می‌شناسیم، سخت در حال انجام ماموریت‌های موجود پس از فرود کاوشکر مذکور هستند اما این سبب نشده است که ما از تصاویر شگفت‌انگیز و زیبا محروم شویم. ناسا تاکنون حدود ۵۶۰۰ تصویر از مراحل پرتاب و فرود کاوشگر خود به مریخ منتشر کرده است که از این لینک قابل مشاهده است. با این حال چندان منطقی به نظر نمی‌رسد که شما این تعداد تصویر را به تنهایی مشاهده کنید! بنابراین ما در ادامه جذاب‌ترین تصاویر ثبت شده در این رویداد به انتخاب وب‌سایت GizModo را قرار می‌دهیم.

۱. سقوط آزاد

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

زمانی که فضاپیمای کاوشگر استقامت در حال حمل او بود، دوربین با یک تغییر زاویه تصویر بالا را ثبت کرد. این تصویر چتر مورد نیاز برای حمل کاوشگر را نشان می‌دهد که به نقش و نگاری مرموز مزین شده است. با این که در ابتدا کسی متوجه نشد اما مدتی قبل ناسا اعلام کرد که درون این چتر از یک کد رمز استفاده شده است. فضای مجازی مانند همیشه حضور گسترده‌ای از خود به نمایش گذاشت و راز موجود در این چتر را یافت. شما می‌توانید در این لینک، خبر مربوط به آن را از تکفارس بخوانید.

۲. بدرود سپر حرارتی!

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

فضاپیما زمانی که حدود ۶.۴ کیلومتر با سطح مریخ فاصله داشت، سپر حرارتی خود را آزاد کرد. طبق گفته یکی از افراد حاضر در این پروژه، فنر نگه دارنده سپر حرارتی در مقطعی شل شده که با این وجود تاثیری رو ماموریت ناسا نداشته است. با این حال این اتفاق نباید رخ می‌داده و ما به خوبی می‌دانیم که حتی کوچک‌ترین اشتباهات نیز می‌توانند منجر به بزرگ‌ترین فاجعه‌ها شوند. در بالا می‌توانید سپر حرارتی جدا شده را مشاهده کنید.

۳. دهانه جازرو

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

این تصویر مشخصاً یکی از تصاویری است که مریخ‌نورد ناسا هنگام فرود در «دهانه جازرو» ثبت کرده است. برخی از جاذبه‌های زمین‌شناسی این ناحیه به آسانی در این تصویر قابل مشاهده‌اند و از سویی نمی‌توان تاثیر رنگ‌بندی را نادیده گرفت. میلیون‌ها سال پیش این دهانه پر از آب بود و رودهای زیادی از آن جاری می‌شد.

۴. جغرافیای خارق‌العاده

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

این تصویر نگاهی نزدیک‌تر به منطقه مذکور دارد که یک دهانه و سطحی تپه‌شکل را دقیق‌تر به نمایش می‌گذارد. بنابراین به نظر می‌رسد که ناسا محل بسیار مناسبی را برای فرود انتخاب کرده است؛ دهانه جازرو با این تصاویر نشان می‌دهد که تا چه حد پتانسیل‌های زمین‌شناسی انبوهی را در خود جای داده است.

۵. تکراری اما زیبا

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

شاید این تصویر اکنون برای شما تکراری و بیش از همه آشنا به نظر برسد اما اگر به علم و مخصوصاً فضا علاقه داشته باشید، تماشای آن هنوز هم جذاب و لذت‌بخش است. این تصویر نیز کاوشگر استقامت را حین فرود و از یک زاویه دیگر به نمایش می‌گذارد.

۶. سیاره بیگانه

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

خوشبختانه ما اکنون کاملاً می‌توانیم احساس ایستادن روی یک سیاره دیگر و در حقیقت جهانی بیگانه را تصور کنیم. این تصویر توسط دوربین Mastcam-Z موجود روی دکل این کاوشگر ثبت شده است. کاوشگر استقامت در مجموع به ۲۳ دوربین مختلف مجهز است که می‌توانند به ثبت چنین تصاویر حیرت‌انگیزی بپردازند.

۷. سنگ!

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

تصویر بعدی نیز توسط دوربین Mastcam-Z مذکور ثبت شده است. همان‌طور که مشخص است تعداد بسیار زیادی سنگ روی زمین مشاهده می‌شوند که عرصه را برای حرکت سخت می‌کنند. کاوشگر استقامت باید هنگام کاوش توجه بسیاری به این نواحی داشته باشد. ناسا در طراحی این کاوشگر فناوری را لحاظ کرده است که به آن اجازه می‌دهد حتی با شیب ۴۵ درجه نیز به هیچ مشکلی برنخورد و استوار باقی بماند.

۸. پانوراما

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

در این تصویر می‌توان محل فرود کاوشگر را به صورت ۳۶۰ درجه یا به عبارتی پانوراما مشاهده کرد. این تصویر در تاریخ ۳ اسفند ثبت شده که برای تشکیل آن به ۱۴۲ تصویر مجزا نیاز بوده است.

۹. استقامت

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

بدون هیچ توضیح اضافی می‌توان گفت که این تصویر نگاهی نزدیک به سنگ‌هایی دارد که اطراف کاوشگر مذکور قرار دارند. طبق گفته ناسا این مریخ‌نورد می‌تواند موانعی با ارتفاع ۴۰ سانتی متر را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذارد.

۱۰. گرد و غبار مریخی

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

این تصویر که باری دیگر توسط دوربین Mastcam-Z تهیه شده است، بدنه خود مریخ‌نورد را به نمایش می‌گذارد که حین سفر خود و به‌ویژه هنگام فرود، خاک گرفته است. دستگاه جوی‌استیک شکلی که در تصویر دیده می‌شود، برای کالیبره کردن دوربین یاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۱. نیای کیهانی

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

این تصویر نمای چرخ جلویی مریخ‌نورد را نشان می‌دهد که سنگ‌های فراوان موجود در آن به خوبی قابل مشاهده هستند. وجود حفره‌ها در تمام سنگ‌ها از جمله موضوعات قابل توجهی به شمار می‌آید که زمین‌شناس تیم Mars 2020 درباره آن‌ها اظهار نظر کرده است. براساس گفته او می‌توان حفره‌های مشابهی را در هر دو سنگ‌های آتشفشانی و حتی سنگ‌های رسوبی موجود در سطح زمین مشاهده کرد. تیم مذکور به دنبال یافتن دلیل چنین موضوعاتی است.

۱۲. علم میان ستاره‌ای

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

همان‌طور که مشخص است این تصویر نیز به نمایش تصاویر دیگری از سنگ‌های متخلخل سطح مریخ می‌پردازد. ناسا می‌گوید که هنگام کاوش این مریخ‌نورد، از دوربین SuperCam آن جهت شناسایی ترکیب شیمیایی این سنگ‌ها مانند ترکیب اتمی و مولکولی آن‌ها استفاده می‌شود.

۱۳. تاریخچه ناسا

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

اگر به صفحه «رمزگشایی راز چتر» اول این مطلب در تکفارس مراجعه کرده باشید، به خوبی می‌دانید که ناسا در ارائه رازها فراتر از چتر مذکور عمل کرده است. در قسمتی از بدنه این مریخ‌نورد به خوبی می‌توان تصویری از ۵ کاوشگر مختلفی را مشاهده کرد که تاکنون به وسیله ناسا بر سطح مریخ فرود آمده‌اند. از چپ به راست نام آن‌ها به این صورت است: سوجورنر (Sojorner)، روح (Spirit)، فرصت (Opportunity)، کنجکاوی (Curisoity) و در نهایت استقامت (Persevernace). در نهایت می‌توان در سمت راست اشکال این مریخ نوردها، یک هلیکوپتر کوچک را هم مشاهده کرد که همراه با این مریخ‌نورد به مریخ ارسال شده است.

۱۴. سفر به درون

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

این تصویر از زیر مریخ‌نورد استقامت ثبت شده است که نزدیک‌ترین زاویه ممکن به خاک مریخ محسوب می‌شود. استقامت این تصویر را از طریق تغییر زاویه یکی از دوربین‌هایش ثبت کرده است.

۱۵. سل بخیر!

کاوشگر استقامت ناسا به مریخ

تصویر بالا یکی از تصاویر جذاب برای نویسنده مطلب یعنی این شخص است! یک روز کامل در مریخ با نام سل (Sol) شناخته می‌شود که حدود ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه طول می‌کشد. بنابراین در این تصویر می‌توان گفت سل بخیر!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید