کمبود لپ تاپ و رایانه شخصی به دلیل تقاضای زیاد تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد - تکفارس 
کمبود لپ تاپ و رایانه شخصی به دلیل تقاضای زیاد تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد - تکفارس 
کمبود لپ تاپ و رایانه شخصی به دلیل تقاضای زیاد تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد - تکفارس 

کمبود لپ تاپ و رایانه شخصی به دلیل تقاضای زیاد تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد

مهرداد میرشاهی
۵ دی ۱۳۹۹ - 16:08
بازار لپ تاپ و رایانه شخصی

از اوایل سال جاری میلادی که دنیا با شیوع گسترده بیماری کرونا روبرو شد، تقاضا برای محصولات الکترونیکی مختلف نظیر لپ تاپ و رایانه های رومیزی به شدت افزایش یافت. بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران و مدیران اجرایی صنعت سخت افزار، ظاهراً این امر باعث شده است که تولیدکنندگان ماه‌ها با تامین سفارشات قبلی و موجود فاصله داشته باشند و این کمبود محصولات الکترونیک به احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۲ میلادی ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، یکی از دلایل اصلی این افزایش ناگهانی تقاضا، افزایش دورکاری یا کار از خانه به معنای حرفه‌ای و در سطح وسیعی از دنیا بوده است. از سوی دیگر، تحصیل و آموزش نیز به دلیل پاندمی ویروس کرونا به استفاده از ابزارهای آنلاین روی آورد و دیجیتالی شد. در نتیجه این شیوع، گوشی های هوشمند با کاهش فروش روبرو شدند در حالی که دستگاه‌های با صفحه نمایش بزرگتر محبوبیت بیشتری پیدا کردند و تقاضا برای آن‌ها در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد.

تاثیر کرونا بر بازار لپ تاپ و رایانه شخصی

گرِگ پندرگست (Gregg Prendergast) از شرکت ایسر اظهار داشته که «کل زنجیره تأمین طوری گره خورده که تاکنون سابقه نداشته است». علاوه بر این، عرضه سالانه رایانه های شخصی از جمله رایانه های رومیزی و لپ تاپ، در سال ۲۰۰۸ میلادی به اوج خود رسید و معادل فروش ۳۰۰ میلیون دستگاه در سال بود؛ هرچند از آن زمان به بعد، این بازار با کاهش مداوم روبرو شد و تنها چند تحلیلگر، چنین احیایی را پیش‌بینی کرده بودند. در حال حاضر، تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که عرضه رایانه های شخصی در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌تواند به ۳۰۰ میلیون دستگاه نیز برسد که نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

شیائومی می نوت بوک 14

از جمله دیگر محصولات الکترونیکی که صفحه نمایش بزرگتری نسبت به گوشی های هوشمند دارد و در این برهه زمانی با افزایش فروش همراه بوده، تبلت ها هستند. در این گزارش همچنین به این نکته اشاره شده است که تعداد تبلت ها و رایانه های شخصی نصب شده به ۱٫۷۷ میلیارد خواهد رسید. که نسبت به فروش کلی ۱٫۶۴ میلیاردی در سال ۲۰۱۹ رقم بیشتری است. از آنجایی که بیشتر دولت‌ها روند قرنطینه محلی و خانگی را در پیش گرفتند، بسیاری از خانواده‌ها مجبور شدند حداقل یک رایانه شخصی برای کودکان و دانش‌آموزان خود تهیه کنند. شایان ذکر است که در این میان، شاهد رشد صنعت گیمینگ نیز بودیم زیرا در این بازه زمانی تعداد گیمرها و سخت افزارهای مرتبط نیز افزایش قابل توجهی داشته‌اند.

در حال حاضر بیشتر برندهای پرفروش بازار به دنبال تهیه موجودی انبارهای خود هستند تا بتوانند پاسخ این افزایش تقاضا را بدهند. برخی شرکت‌ها از مدل‌های جدید محصولات خود رونمایی کرده و وعده داده‌اند که برنامه‌های زیادی برای تأمین کالاهای خود دارند که می‌تواند به این کمبود خاتمه دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید