سری آیفون ۱۲ میزبان سریع‌ترین تراشه خواهند بود - تکفارس 
سری آیفون ۱۲ میزبان سریع‌ترین تراشه خواهند بود - تکفارس 
سری آیفون ۱۲ میزبان سریع‌ترین تراشه خواهند بود - تکفارس 

سری آیفون ۱۲ میزبان سریع‌ترین تراشه خواهند بود

مجید مهرعلی
۲۳ مهر ۱۳۹۹ - 08:45
سری آیفون ۱۲ میزبان سریع‌ترین تراشه خواهند بود - تکفارس 

پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد که اپل اولین شرکتی باشد که از تراشه‌های ۵nm بایانیک A14 استفاده کند. این قطعات که توسط TSMC ساخته می‌شوند دارای ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور هستند، تعدادی که نسبت به ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور بایانیک A13، چهل درصد افزایش یافته‌اند. این بدان معنی است که تراشه جدید کارکردی بهتر و مصرف انرژی مؤثر‌تری دارد. در شهریورماه اپل اعلام کرد که بایانیک A14 به نسل چهارم آیپد ایر نیرو خواهد بخشید و روز گذشته این شرکت خبر از آن داد که تمام مدل‌های جدید آیفون ۱۲ از این تراشه بهره‌مند خواهند شد.

در بایانیک A14 شش هسته به‌کار رفته است. دو تا از این هسته‌ها دارای کارایی بالا هستند و وظیفه انجام محاسبات پیچیده را بر عهده دارند و چهار هسته باقی‌مانده دیگر به انجام کارهای جانبی می‌پردازند. به ادعای اپل، واحد پردازش مرکزی (CPU) تراشه یادشده از تمام نمونه‌های پیشین ۵۰ درصد سریع‌تر است و GPU چهار هسته‌ای به‌کار رفته در تراشه جدید از واحد گرافیکی بایانیک A13 که در آیفون ۱۱ استفاده شده بود ۵۰ درصد سرعت بیشتری دارد.

افزون بر موارد فوق، اپل تعداد هسته‌ها در موتور عصبی را دو برابر کرده و آن را به ۱۶ عدد رسانده است، این اتفاق منتج به انجام ۱۱ میلیارد عملیات در ۱ ثانیه می‌گردد. موتور عصبی برای یادگیری ماشین و دستیار هوشمند به خدمت گرفته می‌شود تا به سیستم اجازه دهد با استفاده از فرآیند تجربه و بدون نیاز به برنامه‌نویسی، یادگیری و بهبود عملکرد داشته باشد.

اگرچه در حال حاضر بایانیک A14 تنها تراشه ۵nm و احتمالاً قوی‌ترین تراشه به‌کار رفته در یک گوشی هوشمند است، اما هواوی نیز دارای تراشه‌ای ۵nm خود است. کایرین ۹۰۰۰ که آن هم توسط TSMC ساخته شده، قرار است در سری میت ۴۰، گوشی منعطف میت X2 و ایستگاه‌های پایه‌ای شبکه ۵G هواوی به کار گرفته شود. اما به خاطر تحریم‌های دولت آمریکا، بعد از تمام شدن موجودی انبارهای هوای از کایرین ۹۰۰۰، این شرکت چینی دیگر نمی‌تواند به این قطعات دسترسی داشته باشد.

سال آینده ما شاهد دو تراشه ۵nm اکسینوس و اسنپ‌دراگون ۸۷۵ خواهیم بود. سامسونگ وظیفه تولید این مدارهای مجتمع را بر عهده خواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید