زندگی یک موش در ارتفاع ۶۷۰۰ متری یک آتشفشان - تکفارس 
زندگی یک موش در ارتفاع ۶۷۰۰ متری یک آتشفشان - تکفارس 
زندگی یک موش در ارتفاع ۶۷۰۰ متری یک آتشفشان - تکفارس 

زندگی یک موش در ارتفاع ۶۷۰۰ متری یک آتشفشان

مجید مهرعلی
۳۰ تیر ۱۳۹۹ - 21:30
زندگی یک موش در ارتفاع ۶۷۰۰ متری یک آتشفشان - تکفارس 

بلندترین قله‌های جهان آن‌طور که قبلا دانشمندان فکر می‌کردند، خالی از سکنه نیستند. در جریان یک کاوش کوهستانی در شمال کشور شیلی در اوایل سال میلادی کنونی، محققان یک نوع موش پشت زرد و گوش برگی را مشاهده کردند که در ارتفاع ۶۷۰۰ متری (۲۲۰۰۰ فوت) آتشفشان لالیلاکو (Liullaillaco) زندگی می‌کند.

موش کشف‌شده رکورد زندگی یک پستاندار در بلندترین نقطه را به خود اختصاص داده است. سال گذشته، موجودی مشابه در ارتفاع ۶ هزار متری مشاهده شده بود.

در یک مطالعه که به‌تازگی در مجله پروسیدینگز او د نشنال اِکدمی او ساینس (Proceedings of the National Academy of Science) به چاپ رسیده است، جمعی از محققان جهانی از کشور آمریکا و شیلی نتایج کشف خود را منتشر کرده‌اند. نتایج این مطالعه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی سازگاری و بقای پستانداران در شرایط سختِ ارتفاعات بالا داشته باشند.

در بخشی از این مطالعه آمده است:

این کشف متذکر این نکته است که شاید ما محدوده ارتفاعی و میزان مقاومت فیزیولوژیکی پستانداران کوچک را دست‌کم گرفته‌ایم. دلیل این امر کاوش‌ نشده ماندن ارتفاعات جهان به‌دست زیست‌شناسان است.

موش پشت زرد گوش برگی (Phyllotis xanthopygus rupestris) در ارتفاعات کوهستان اندیز (Andes) ساکن است اما در سطح دریا هم زندگی می‌کند. این ویژگی، این پستاندار را به موضوعی جالب برای مطالعه دانشمندان تبدیل می‌کند.

اسکات استپن (Scott Steppan) پروفسور زیست‌شناس  دانشگاه ایالتی فلوریدا در گفتگو با نشنال جئوگرفی می‌گوید:

زندگی در بردی به این وسعت یک امر غیرعادی است. هیچ جاندار دیگری چنین کاری را انجام نمی‌دهد.

جی استورز (Jay Storz) زیست‌شناس دانشگاه نبراسکا (Nebraska) رهبر گروه اکتشافی است که موش پشت زرد گوش برگی را در بلندترین نقطه یافته است. اگرچه استورز و گروهش تله‌های کوچکی را برای به دام انداختن این جونده کار گذاشته بودند، اما او توانست این موجود را در ارتفاع ۲۲ هزار فوتی قله، زمانی که در زیر یک سنگ سرگردان بود با دست بگیرد.

اسکات استپن در یک بیانیه این‌طور بیان می‌کند:

در یکی از خشن‌ترین محیط‌های زمین، که از نظر برخی نزدیک‌ترین نقطه به مریخ است، این موش‌ها نه تنها زنده مانده‌اند بلکه تکامل پیدا کرده‌اند. چنین تکاملی نشان از توانایی حیات در جریان داشتن در چنین شرایط سختی است.

پرفسور و کوهنورد ماریو پرزمامانی (Mario Perez-Mamani) که استورز را در این کاوش همیاری کرده، از لحظه گرفته‌ شدن موش مذکور فیلم برداری کرده است.

موش پشت زرد گوش برگی تنها جونده رکوردشکنی نبود که استورز در سفر خود کشف کرد. او همچنین یک لیما (Lima) گوش برگی را نیز پیدا کرد که در ارتفاع ۱۶۶۳۳ فوتی زندگی می‌کند و رکورد پیشین زندگی یک پستاندار در ارتفاع را جابجا کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید