آمازون در حال توسعه وسیله نقلیه خودران زوکس است - تکفارس 
آمازون در حال توسعه وسیله نقلیه خودران زوکس است - تکفارس 
آمازون در حال توسعه وسیله نقلیه خودران زوکس است - تکفارس 

آمازون در حال توسعه وسیله نقلیه خودران زوکس است

فاطمه آهنگریان
۷ تیر ۱۳۹۹ - 17:30
آمازون در حال توسعه وسیله نقلیه خودران زوکس است - تکفارس 

آمازون در حال توسعه وسیله نقلیه خودرانی است که تخمین زده می‌شود که بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. این معامله کنترل تقریباً ۱۰۰۰ شخص که در حال تولید وسیله نقلیه خودران برقی است، را به آمازون می‌دهد. شایعات مربوط به این اولین بار در ماه گذشته پدیدار شد، هنگامی که گزارش شده بود که آمازون زوکس را با هزینه کمتر از ۳.۲ میلیارد دلار که در ژوئیه ۲۰۱۸ با این قیمت بود، به دست می‌آورد.

روزنامه اطلاعات و روزنامه فایننشال تایمز در ابتدا گزارشی از دستیابی به آن را اعلام کردند که بعداً توسط آمازون به طور رسمی تأیید شد. جف ویلک (Jeff Wilke)، مدیرعامل جهانی مصرف‌کننده آمازون، اعلام کرده است:

زوکس در حال کار روی تصور، اختراع و طراحی یک خودروی خودران و مستقلی در سطح جهانی است. مانند آمازون، زوکس به نوآوری و مشتریان خود اشتیاق دارد، و ما خوشحالیم که به تیم با استعداد زوکس کمک می‌کنیم تا دیدگاه خود را در سال‌های آینده را به واقعیت برسانند.

اگرچه آمازون مبلغ پرداختی برای زوکس را تایید نکرد، اما گزارش‌ها حاکی از این است که این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری شرکت در زمینه فناوری اتومبیل خودران و یکی از بزرگترین خریدهای آن تاکنون است. پیش از گفتن این اطلاعات نیز، گمانه‌زنی شده بود که آمازون می‌تواند از این فناوری برای تحویل‌های مستقل، مشابه پروژه‌های تحویل ربات و هواپیماهای بدون سرنشین موجود استفاده کند، در حالی که روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده است که آمازون از این کسب و کار برای تولید خودروهای مستقل برای رقابت با امثال Waymo Alphabet استفاده خواهد کرد.

زوکس در حال توسعه یک وسیله نقلیه دو جهته بدون فرمان و جلو و عقب قابل تشخیص است و به این وسیله اجازه می‌دهد تا به راحتی در هر دو جهت حرکت کند، که این شرکت گفته است که در سال ۲۰۲۰ وارد آزمایش خواهد شد. زوکس در حال آزمایش فناوری خودران خود در SUV‌های مقاوم در برابر Toyota در سانفرانسیسکو و لاس وگاس است. با این حال، این آزمایشات تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و در ماه آوریل زوکس تقریباً تمامی کارگران قرارداد خود از جمله راننده‌های پشتیبان خود را اخراج کرد. در همان زمان گفته شد که برنامه‌ریزی شده است که پس از اتمام قرنطینه و ویروس کرونا، این کارمندان را استخدام کنیم.

زوکس اخیراً اعتراف کرد که چهار نفر از استخدام‌های جدید خود از تسلا هنگام پیوستن به تیم تدارکاتی زوکس دارای اسناد محرمانه از کارفرمای قبلی خود بودند. این افشاگری‌ها پس از حل و فصل دعاوی حقوقی در رابطه با این موضوع صورت گرفت که در آن توافق شد مبلغی را که بلاعوض در اختیار تسلا است، پرداخت کند و حسابرسی انجام دهد تا مطمئن شود که هیچ کارمند دیگری اطلاعات محرمانه تسلا را ندارد.

آمازون می‌گوید که تیم زوکس توسط مدیرعامل فعلی خود ایچا ایوانز (Aicha Evans) و مدیر ارشد فنی، جسی لوینسون (Jesse Levinson) رهبری خواهد شد. روزنامه فایننشال تایمز قبلاً گزارش داده بود که آمازون به زوکس اجازه می‌دهد پس از دستیابی، به عنوان یک شرکت مستقل عمل کند، مشابه آنچه که در حال حاضر توییچ عمل می‌کند. انتظار می‌رود آمازون برای فروش خودروهای زوکس میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کند.

این اولین سرمایه‌گذاری آمازون در فناوری اتومبیل خودران نخواهد بود. سال گذشته غول تجارت الکترونیکی در یک جلسه برای Aurora Innovation شرکت کرد، یک استارتاپ فنی مستقل که توسط رئیس پیشین پروژه اتومبیل خودران گوگل انجام می‌شد. آمازون همچنین در زمینه راه‌اندازی وسایل نقلیه برقی Rivian نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید