تراشه گوگل پیکسل ۵ ممکن است اسنپدراگون ۷۶۸G کوالکام باشد - تکفارس 
تراشه گوگل پیکسل ۵ ممکن است اسنپدراگون ۷۶۸G کوالکام باشد - تکفارس 
تراشه گوگل پیکسل ۵ ممکن است اسنپدراگون ۷۶۸G کوالکام باشد - تکفارس 

تراشه گوگل پیکسل ۵ ممکن است اسنپدراگون ۷۶۸G کوالکام باشد

فاطمه آهنگریان
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 08:00
تراشه گوگل پیکسل ۵ ممکن است اسنپدراگون ۷۶۸G کوالکام باشد - تکفارس 

اخیرا کمپانی شیائومی تراشه اسنپدراگون جدید میان‌رده‌ای با قابلیت اتصال به شبکه یکپارچه ۵G را معرفی کرده است؛ همچنین کوالکام نیز به تازگی از اسنپدراگون ۷۶۸G خود نیز به طور رسمی رونمایی کرد. حالا چه کسی می‌تواند بگوید که این معرفی، به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

حقیقت این است که اگر گوشی‌ هوشمندی به شبکه ۵G متصل باشند، قیمت بالایی خواهد داشت، علاوه بر آن، دستگاه‌هایی که از تراشه اسنپدراگون پرچم‌داری مانند ۸۶۵، نیز استفاده کرده باشند، حتی هزینه‌ای بیشتر از قبل را دارا خواهند بود. دلایل زیادی وجود دارد، که به طور خلاصه می‌توان گفت برای استفاده از تراشه ۸۶۵ در دستگاه‌تان، باید از یک مودم جداگانه X55 کوالکام استفاده کنید. علاوه بر آن، برای پشتیبانی از شبکه سریع ۵G موج‌های میلی‌متری (mmWave) مانند Verizon، باید هزینه‌ای برای آنتن‌های اضافی نیز پرداخت کنید.

در چنین فضای محدودشده‌ای، به باتری‌ با ظرفیت بیشتری نیاز داریم، زیرا در این آنتن‌ها، شبکه اتصال ۵G از سریع‌ترین نوع آن محسوب می‌شود. تمامی این‌ها باعث می‌شود که گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸۶۵ laden، پیشنهادی گران‌قیمت محسوب شوند؛ و پرداخت این هزینه اضافی نیز به عهده کاربر نهایی است. 

افزایش تقاضا و کمبود این تراشه‌ها که به مودم ۵G یکپارچه شده‌اند، منجربه کاهش قیمت قابل‌توجه آن‌ها برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و همچنین مشتریان خواهد شد. کوالکام با ارائه اولین چیپست یکپارچه اسنپدراگون ۷۶۵ متصل به شبکه ۵G در گوشی ال جی ولوت، این بازار را مخاطب قرار داده است و هم‌اکنون نیز این شرکت در حال به‌روزرسانی نمونه‌های ۵G میان‌رده خود با مدل‌های دیگر است. طبق شایعات، گوشی گوگل پیکسل ۵ از تراشه میان‌رده ۵G کوالکام استفاده خواهد کرد و تراشه اسنپدراگون ۷۶۸G نیز امکان دارد پاییز امسال عرضه شود.

مشخصات تراشه اسنپدراگون ۷۶۸G کوالکام (گوگل پیکسل ۵) در برابر اسنپدراگون ۷۶۵G (ال جی ولوت)

همانطور که از نام این محصول پیداست، ۷۶۸G به‌روزرسانی نخستین تراشه میان‌رده اسنپدراگون ۷۶۵ کوالکام است؛ در واقع این حرکت بسیار بزرگی است. هر دوی این تراشه‌ها از جدیدترین فرآیند ۷ نانومتری درست شده‌اند مانند اسنپدراگون ۸۶۵. اما تراشه به‌روز شده ۷۶۸، از سرعت بالاتری برخوردار است.

تفاوت‌های اصلی اسنپدراگون ۷۶۸G با اسنپدراگون ۷۶۵G:

  • سرعت هسته اصلی پردازنده Kryo 475 تا ۲٫۸ گیگاهرتز (از ۲٫۴ گیگاهرتز)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 620 با ۱۵ درصد افزایش عملکرد گرافیکی
  • درایورهای گرافیکی به‌روزرسانی شده
  • پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

بهترین بخش این تراشه (۷۶۸G) این است که با نرم‌افزارهای اسنپدراگون ۷۶۵G نیز سازگار است، بنابراین نیازی نیست تا تولیدکنندگان این تراشه‌ها را به ابزار جدیدی برای استفاده در گوشی‌های ۵G میان‌رده بعدی خود، مجهز کنند.

تراشه گوگل پیکسل ۵ ممکن است اسنپدراگون ۷۶۸G کوالکام باشد - تکفارس 

با این حال، درایورهای گرافیکی به‌روزرسانی شده، نکات جالبی بودند که باعث می‌شدند دستگاه به مدت طولانی‌تری باقی بمانند. این اولین پلتفرم سری ۷ است که برای پشتیبانی از درایورهای به‌روزرسانی‌ شده GPU Adreno به کار می‌رود. آن به پلیرها امکان کنترل به‌روزرسانی‌ها و تنظیمات درایور GPU خود را می‌دهد که بالاترین نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش را فراهم می‌کند؛ در نتیجه می‌تواند fidelity بصری پریمیوم را در بازی‌های مورد علاقه‌شان آنلاک ‌کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از پردازنده گرافیکی Adreno 620 با حداکثر ۱۵ درصد رندر گرافیکی سریع‌تر از اسنپدراگون ۷۶۵G و پشتیبانی از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، از تجربه کردن بازی‌های شبه واقعی لذت ببرند.

علاوه بر این، کوالکام اعلام کرده است که اسنپدراگون ۷۶۸G از جدیدترین نسل ۵ کوالکام AI Engine بوده و به سیستم مودم-RF X52 5G مجهز شده است، که تقریبا هر تجربه استفاده از گوشی از جمله دوربین، صدا، و بازی را افزایش خواهد داد.

بنابراین، از تراشه جدید اسنپدراگون کوالکام ۷۶۸G در گوگل پیکسل ۵ چه ویژگی‌های دیگری می‌توان انتظار داشت؟

  • اتصال جهانی ۵G با پشتیبانی از شبکه‌های mmWave
  • پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی
  • بهبود عملکرد بازی

چنین ویژگی‌هایی تاکنون در انحصار گوشی‌های بالا‌رده با تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ بوده‌اند؛ که در صورت داشتن نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی، معمولا قیمت‌شان از ۹۹۹ دلار نیز بیشتر می‌شد. با معرفی چنین ویژگی‌هایی برای تراشه اسنپدراگون ۷۶۸G، در می‌یابیم که بیشتر شبیه ویژگی‌های یک میان‌رده است و یکپارچه سازی مودم ۵G بدین معنی است که گوشی‌های هوشمند می‌توانند ما را به سمت یک دنیای شگفت‌انگیز اتصال ۵G هدایت کنند. قیمت اولین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۷۶۸G را نیز اعلام خواهیم کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید