فروش گوشی‌های سامسونگ هوآوی و اپل کاهش یافت اما شیائومی رشد کرد - تکفارس 
فروش گوشی‌های سامسونگ هوآوی و اپل کاهش یافت اما شیائومی رشد کرد - تکفارس 
فروش گوشی‌های سامسونگ هوآوی و اپل کاهش یافت اما شیائومی رشد کرد - تکفارس 

فروش گوشی‌های سامسونگ هوآوی و اپل کاهش یافت اما شیائومی رشد کرد

محمد علی مشهدی جعفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 08:00
فروش گوشی‌های سامسونگ هوآوی و اپل کاهش یافت اما شیائومی رشد کرد - تکفارس 

بازار جهانی تلفن‌های هوشمند ۱۳ درصد سقوط را در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰ تجربه کرد و به زیر ۳۰۰ میلیون دستگاه، برای اولین بار در شش سال اخیر، رسید. تحقیقات سایت Counterpoint این مسئله را به بیماری همه‌گیر کرونا نسبت می‌دهد که علائم بهبودی بازار در اواخر سال ۲۰۱۹ را مختل کرده و تقاضا را در چین به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
سامسونگ در ابتدای سال ۲۰۲۰ رنج بسیاری را متحمل شد. سامسونگ هشت سال پس از ارث بردن عنوان شماره یک از نوکیا، رهبری بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را ادامه داد. بین ژانویه و مارس ۲۰۲۰ این غول کره‌ای، ۵۱ میلیون دستگاه را به بازار عرضه کرد و ۲۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داد.

مطمئناً این تعداد قابل توجه است اما نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل هنگامی که سامسونگ ۷۱ میلیون گوشی هوشمند فروخت و ۲۱ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، کاهش چشمگیر ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

اگرچه توسط سایت Counterpoint بیان نشده است، اما اعتقاد بر این است که این کاهش تا حدی مربوط به رونمایی سری گلکسی S20 است. پرچمداران جدید به دلیل قیمت‌های بالای آن‌ها کمتر پذیرفته شده‌اند و بیشتر از اثر این بیماری همه‌گیر رنج برده‌اند.

همچنین Counterpoint معتقد است که بخش گوشی‌های هوشمند کم‌مصرف بیشتر از همه درگیر اثرات این بیماری همه‌گیر در سال جاری خواهد بود. وابستگی زیاد سامسونگ به این بازار، برای حجم فروش، یک عامل اثرگذار دیگر در این کاهش فروش است.

به رغم وجود مشکلات بسیار زیاد ناشی از کرونا در چین و تأثیر آن بر فروش بین‌المللی و برقراری قانون منع تجارت توسط آمریکا، هوآوی موفق شد سه‌ماهه‌ی اول را در جایگاه دوم، پشت سر سامسونگ به پایان برساند.

این شرکت به لطف افزایش غیرمنتظره‌ی تقاضا در چین، ۴۹ میلیون تلفن هوشمند را در طی این سه ماه به بازار عرضه کرد. این تنها تولید‌کننده‌ی بزرگ در منطقه‌ی خود بود رشد را گزارش می‌داد که به اندکی کاهش فروش بین‌المللی کمک کرد.

بیش از نیمی از محموله‌های گوشی هوشمند برای هواوی اکنون از چین می‌آید و اگرچه پیش‌بینی می‌شود این شرکت همچنان در منطقه‌ی خود با قوت حرکت کند اما به دلیل فروپاشی تقاضا در اروپا و علاقه‌ی کمتر آن‌ها محصولات جدید هوآوی انتظار می‌رود که این کاهش در سه‌ماهه‌ی دوم بیشتر باشد.

اپل به لطف یک ژانویه بسیار قوی در چین و فروش بیشتر در دیگر مناطق تقریباً در تمام این سه ماه عملکرد خوبی داشته است تا اینکه همه‌گیری در اواخر ماه مارس روی تقاضا در اروپا و ایالات متحده تأثیر گذاشت.

طبق گزارش‌ها، اپل ۴۰ میلیون دستگاه آیفون را در این سه‌ماهه به بازار عرضه کرده است که نسبت به ۴۲ میلیون واحدی که دوازده ماه قبل از آن عرضه شده ۵ درصد کاهش داشته است. همانطور که خود اپل تأیید کرد درآمد آیفون در مدت مشابه ۷ درصد کاهش یافته است.

فروش اندک در واقع منجر به افزایش سهم بازار این شرکت از ۱۲ درصد به ۱۴ درصد برای این سه‌ماهه شد. اگر تقاضا برای iPhone SE قوی باشد و هوآوی در سه‌ماهه‌ی دوم کاهش فروش بزرگ دیگری را تجربه کند اپل به زودی می‌تواند فاصله‌ای نزدیک با کسب دوباره‌ی جایگاه دوم را داشته باشد.

شیائومی و ریلمی به ترتیب در رده‌های چهارم و هفتم جای گرفتند که از نکات مهم گزارش امروز است. هر دو تولیدکننده با وجود کرونا، به لطف عملکرد قوی در هند، رشد را گزارش کردند.

شیائومی در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد رشد کرده و به عرضه‌ی ۲۹٫۷ میلیون گوشی هوشمند و سهم بازار ۱۰ درصد رسیده است. از طرف دیگر ریلمی رشد انفجاری ۱۵۷ درصد را تجربه کرد که منجر به عرضه‌ی ۷٫۲ میلیون گوشی و سهم بازار ۲ درصد شد.

شکاف‌های بین شیائومی و ریلمی را اپو و ویوو پر کرده‌اند. این شرکت ها به ترتیب ۲۲٫۳ و ۲۱٫۶ میلیون دستگاه به بازار عرضه کردند و کاهش ۱۲ و ۹٫۶ درصدی عرضه‌ را داشتند و هر دو سهم ۸ درصدی از بازار در سه‌ماهه‌ی اول دارا بودند.

لیست ما به ترتیب با موتورولا و ال‌جی کامل می‌شود. اولی ۶ میلیون دستگاه را عرضه کرده و ۲ درصد از بازار جهانی تلفن‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است، که نسبت به سال گذشته ۹٫۵ میلیون و ۳ درصد کاهش داشته است، در حالی که دومی ۵ میلیون دستگاه فروخته و ۲ درصد سهم بازار را در اختیار داشته است که از ۶٫۵ میلیون دستگاه فروخته شده در سه‌ماهه‌ی اول کمتر است.

اگر شرایط آن‌ها بهبود نیابد، هر دو تولید‌کننده به‌زودی می‌توانند از ۱۰ لیست برتر کنار بروند و به گروه «دیگران» مانند سونی و HTC بپیوندند.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید