کشف ماده جدیدی برای محافظت از سطوح در برابر ویروس کرونا - تکفارس 
کشف ماده جدیدی برای محافظت از سطوح در برابر ویروس کرونا - تکفارس 
کشف ماده جدیدی برای محافظت از سطوح در برابر ویروس کرونا - تکفارس 

کشف ماده جدیدی برای محافظت از سطوح در برابر ویروس کرونا

فاطمه آهنگریان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 18:00
کشف ماده جدیدی برای محافظت از سطوح در برابر ویروس کرونا - تکفارس 

محققان در دانشگاه علم و تکنولوژی هنگ کنگ، اخیرا موفق به کشف ماده جدیدی شده‌اند که می‌تواند از سطوح به مدت ۹۰ روز در برابر ویروس کرونا محافظت کند. این اسپری ضدعفونی کننده می‌تواند ویروس را به مدت معلومی غیرفعال کند.

این محققان همچنین اشاره کرده‌اند که این ماده ضد میکروبی مانند پوششی است که وقتی روی سطوح اسپری شود، می‌تواند تمام ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در آن سطح را به مدت ۹۰ روز و حتی بیشتر، از بین ببرد. در این میان می‌توان به ویروس کرونا نیز اشاره کرد.

این پوشش ضد میکروبی که MAP-1 نام دارد را می‌توان برای سطوحی مانند شیشه، فلزات، سطوح پلاستیکی، چرم و هم‌چنین پارچه نیز به‌ کار برد.

بر اساس گفته‌های این دانشگاه، این ماده جدید نسبت به مواد ضدعفونی کننده رایج، ماندگاری قابل توجهی دارد. از این مواد معمولی می‌توان به الکل و سفیدکننده نام برد. این مواد به مرور زمان بخار می‌شوند و خاصیت پاک کنندگی خود را روی سطوح از دست می‌دهند. برای دستیابی به این هدف، این ماده به پلیمرهای حساس به گرما مجهز شده است. به گفته کاشفان آن، این ماده به آلودگی ناشی از لمس کردن یا قطرات پاسخ می‌دهد. در ادامه این فرآیند، هنگامی که به سطوحی دست می‌زنیم یا قطرات بخار می‌شوند، این ماده احساس افزایش دما می‌کند، در نتیجه مقدار بیشتری از مواد ضد‌عفونی کننده آزاد خواهد شد.

در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، این ماده‌ ضدعفونی کننده‌ در چندین بخش از یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های هنگ کنگ مورد آزمایش قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸، این تحقیقات که از جانب دولت نیز حمایت می‌شد، در نشریه پزشکی هنگ کنگ منتشر شد. براساس نتایج، این ماده ضد میکروبی می‌تواند تمامی باکتری‌ها را به طور منظم از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود این روکش ضد ویروسی که توسعه‌اش ده سال طول کشید، در ماه می در فروشگاه‌های هنگ کنگ عرضه شود. این ماده در ماه فوریه در آزمایشات بالینی استفاده شده بود. به گفته محققان، مراکز خرید، مدارس، کلیساها و مراکز ورزشی در هنگ کنگ از این روکش استفاده کرده‌اند؛ آن‌ها نیز به این مورد اشاره کرده‌اند که مواد تشکیل دهنده آن‌ها سمی نخواهد بود و در نتیجه مشکلی به وجود نمی‌آورد. محققان دانشگاه علم و تکنولوژی هنگ کنگ، درباره اینکه آیا برنامه‌هایی برای تهیه MAP-1 در ایالات متحده یا سایر کشورها وجود دارد یا خیر، پاسخی نداده‌اند.

به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا در هنگ کنگ کاهش یافته است؛ تا جایی که در چند روز هفته گذشته، مورد جدیدی از این ویروس گزارش نشده است. از روز دوشنبه، هنگ کنگ، ۱۰۳۸ مورد مبتلا به کرونا و چهار کشته را گزارش کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید