Canalys: امسال بازار کامپیوترهای شخصی کم‌رونق‌تر از سال گذشته خواهد بود - تکفارس 
Canalys: امسال بازار کامپیوترهای شخصی کم‌رونق‌تر از سال گذشته خواهد بود - تکفارس 
Canalys: امسال بازار کامپیوترهای شخصی کم‌رونق‌تر از سال گذشته خواهد بود - تکفارس 

Canalys: امسال بازار کامپیوترهای شخصی کم‌رونق‌تر از سال گذشته خواهد بود

افشین نوری
۴ اسفند ۱۳۹۸ - 19:31
Canalys: امسال بازار کامپیوترهای شخصی کم‌رونق‌تر از سال گذشته خواهد بود - تکفارس 

بازار جهانی کامپیوترهای شخصی (PC) در سال ۲۰۱۹ عملکرد بسیار خوبی داشت و برای اولین بار در یک دهه اخیر شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بود. این رشد فوق‌العاده، بیشتر به خاطر پایان یافتن عمر ویندوز ۷ صورت گرفته است.

در حالیکه انتظار می‌رود این بازار در سال ۲۰۲۰ رشد ملایم‌تری را تجربه کند، اما حالا موسسه Canalys در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که میزان عرضه کامپیوترهای شخصی در سال جاری حدود ۳.۴ درصدی کاهش خواهد یافت.

Canalys اطلاعات گزارش خود را از منابع مختلفی مانند سازندگان تجهیزات، OEMها، ODMها، شرکت‌های زنجیره تامین، خرده‌فروشان و شرکای تجاری به دست آورده است. این گزارش برای اولین بار، اثرات شیوع ویروس کرونا را بر بازار کامپیوترهای شخصی بررسی کرده است.

Canalys در گزارش خود دو سناریو را برای بدترین و بهترین حالت این بازار ارائه کرده که به ترتیب بیانگر بیشترین و کمترین میزان تاثیرگذاری بیماری کرونا در این بازار است. تفاوت این دو سناریو، مربوط به مدت زمانی خواهد بود که طول خواهد کشید تا فرایند تولید دستگاه‌ها در چین و سایر نقاط دنیا، با کنترل موفقیت‌آمیز شیوع ویروس کرونا، به حالت نرمال بازگردد.

Canalys: امسال بازار کامپیوترهای شخصی کم‌رونق‌تر از سال گذشته خواهد بود - تکفارس 

سازندگان قطعاتی که در ووهان و چند استان دیگر چین مستقر هستند، بیشترین تاثیر را از شیوع ویروس کرونا پذیرفته‌اند، بطوریکه صاحبان کارخانه‌ها قادر به بازگرداندن خطوط تولید خود به حالت عادی نیستند. بخشی از این مشکل به خاطر محدودیت‌هایی است که دولت چین بر روی شرایط کار اعمال کرده است. تاثیر این شرایط بر روی عرضه دستگاه‌های کامپیوتر شخصی، احتمالا بلافاصله خواهد بود، هرچند که گزارش شده است مونتاژکنندگان کامپیوترهای شخصی مانند فاکسکان، کوانتا، کومپال و ویسترون به طور جزئی تولیدات خود را از سر گرفته‌اند.

خرده‌فروشان کامپیوتر شخصی هم تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته‌اند و پیام‌هایی را از سازندگان کامپیوتر شخصی در طول دو هفته گذشته دریافت کرده‌اند که ارسال کامپیوترها احتمالا تا ۱۴ هفته (سه برابر زمان ارسال معمولی) طول خواهد کشید.

ایالات متحده که رتبه اول بازار کامپیوتر شخصی دنیا را دارد، احتمالا بیشترین تاثیر را از کاهش عرضه دستگاه‌های کامپیوتر شخصی خواهد پذیرفت. البته این تاثیرات فقط از سه ماهه دوم ۲۰۲۰ خواهد بود، برای اینکه اکثر سازندگان کامپیوتر شخصی، بنا به دلایلی مانند احتمال تحریم واردات از چین توسط آمریکا، ظرفیت انبارهای خود را در سال ۲۰۱۹ افزایش داده‌اند. به طور سنتی، سه ماهه دوم سال، زمان خوبی برای فروش کروم‌بوک‌ها و سایر نوت‌بوک‌ها است، برای اینکه در این بازه زمانی، تقاضای دانش‌آموزان و دانشجویان آمریکایی برای این محصولات افزایش می‌یابد. احتمال می‌رود که تقریبا همه سازندگان کامپیوتر شخصی، بازار آمریکا را ترجیح دهند، اما حفظ تعادل در عرضه محصولات بسیار مهم خواهد بود.

Canalys: امسال بازار کامپیوترهای شخصی کم‌رونق‌تر از سال گذشته خواهد بود - تکفارس 

مشتریان خارج از چین، فقط با کمبود عرضه کامپیوترهای شخصی و قطعات مواجه خواهند بود و این موضوع منجر به قیمت‌های بالاتر برای چنین تجهیزاتی خواهد شد و در نتیجه، میزان تقاضای مشتریان کاهش خواهد یافت.

در بهترین سناریو، انتظار می‌رود که تا آوریل ۲۰۲۰، میزان تولیدات کامپیوتر شخصی به ظرفیت کامل خود برگردد که در این صورت شاهد بیشترین فروش‌ها در سه ماهه اول و دوم خواهیم بود و در دو سه ماهه بعدی، بازار خود را ریکاوری خواهد کرد. بنابراین، انتظار می‌رود که کل عرضه جهانی بازار کامپیوتر شخصی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته حدود ۳.۴ درصد کاهش یابد؛ بطوریکه در سه ماهه اول و دوم، به ترتیب حدود ۱۰ و ۹ درصد کاهش خواهد یافت و در سه ماهه سوم به حالت عادی باز خواهد گشت.

در بدترین سناریو، انتظار نمی‌رود که میزان تولیدات کامپیوتر شخصی تا ژوئن ۲۰۲۰ به حالت عادی بازگردد. در نتیجه، عرضه دستگاه‌ها در سه ماهه‌های اول و دوم و سوم امسال کاهش قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته خواهد داشت. اما در سه ماهه چهارم پیش‌بینی می‌شود که بازار به حالت عادی برگردد. بنابراین، انتظار می‌رود که عرضه‌های جهانی کامپیوتر شخصی در سه ماهه اول، دوم و سوم امسال به ترتیب ۲۱، ۲۳ و ۶ درصد کاهش و در سه ماهه چهارم ۱۴ درصد افزایش یابد.

به این ترتیب، بازار جهانی کامپیوتر شخصی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، کاهش شدید ۹ درصدی را تجربه خواهد کرد که علت آن، عملکرد ضعیف بازارها در سه ماهه‌های اول و دوم و سوم و تاخیر احیای آن تا سه ماهه چهارم خواهد بود.

خوشبختانه Canalys، با اطمینان ۸۰ درصد پیش‌بینی کرده است که سناریو بهتر اتفاق خواهد افتاد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید