چگونه یک کامپیوتر شخصی گیمینگ بخریم؟ - تکفارس 
چگونه یک کامپیوتر شخصی گیمینگ بخریم؟ - تکفارس 

چگونه یک کامپیوتر شخصی گیمینگ بخریم؟

امیر محمد مریخی
۲۵ آبان ۱۳۹۷ - 10:00
چگونه یک کامپیوتر شخصی گیمینگ بخریم؟ - تکفارس 

گیمر بودن در پلتفرم پی سی یک موقعیّت فوق‌­العاده است. مخصوصا که تعداد زیادی از بازی‌ها، انواع مختلفی مانند تحت مرورگر مستقل تا بلاک باسترهای اکشن- ماجرایی و تیراندازی‌های چند نفره را در بر می‌­گیرند.

همچنین هنگام اجرای بازی، بحث سخت‌افزاری نیز مطرح است که می­‌تواند یک گیم مانند ماشین مسابقه پسرانه Hot Rod، رنگارنگ و درخشان باشد یا مثل یک کیف اسناد ظریف و ساده. علاوه بر آن بالیدن به سخت‌افزار قدرتمند و کارایی بالای کامپیوتر در مقابل کنسول‌بازان حس وصف‌ناشدنی دارد.

یک رایانه گیمینگ به شما اجازه می‌­دهد تنظیمات گرافیکی بازی‌­ها را در هم بزنید و در عین حال نرخ بهره بسیار بالایی دریافت کنید که حتی می‌تواند گاهی به بیش از ۱۰۰ فریم بر ثانیه برسد که برای تجربه گیم­‌پلی فوق­‌العاده سریع­ و روان کافی است.

حالا چه کامپیوتر را به صورت یکجا خریداری و یا تصمیم بگیرید که خودتان قطعاتش را جداگانه تهیه کنید، سخت‌افزارهای مختلفی وجود دارد که می­توانید از بین آنها انتخاب داشته باشید؛ خوشبختانه با یاد گرفتن اساس کار، خریدن یک کامپیوتر گیمینگ چندان سخت نخواهد بود.

برای این کار ابتدا باید به سوال زیر پاسخ دهید

معمولا چه سبکی بازی می‌­کنید؟

اگر به ورزش‌­های الکترونیکی مثل Dota 2 ،League of Legend یا Counter-Strike: Global Offensive علاقه دارید، پس نیازی نیست یک کامپیوتر خیلی قدرتمند تهیه کنید.

از آن طرف اگر می­‌خواهید بازی‌­ها را با کیفیت ۴K (که برای کامپیوتر یک فعالیت بسیار سنگین است) اجرا کنید، گیم‌های خود را به صورت زنده بر روی سرویس توییچ پخش و یا ویدیو ویرایش کنید ضمن اینکه باید بیخیال صرفه‌جویی شوید.

یک سوال قدیمی نیز همیشه بر سرتان خواهد آمد: لپتاپ یا دسکتاپ؟

شما می‌­توانید تمام عمرتان را صرف جمع‌آوری اطلاعات پیرامون بخش­‌های سازنده یک کامپیوتر شخصی کنید اما مهم­ترین آن­ها عبارتند از: CPU، GPU و RAM و از بین این‌ها GPU (واحد پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیک) از بقیه مهم‌تر است.

یک CPU (واحد پردازنده مرکزی یا پردازنده) مناسب مثل یک مدل چهار، شش یا هشت هسته از خانواده Core I اینتل یا Ryzen شرکت AMD می‌تواند شروع خوبی باشد. حداقل هشت گیگ حافظه رم هم در نظر بگیرید و اگر بتوانید یک حافظه SSD هم تهیه کنید، به شدت زمان بارگذاری و پاسخ دهی را کاهش خواهید داد.

اما دقت کنید که صرف هزینه زیاد بر روی پردازنده به معنای کارایی بهتر در بازی­‌ها نیست هرچند پردازنده مرکزی در ساخت محتوا و انجام چند کار به صورت همزمان تاثیرگذار است اما بیشتر زحمت اجرای بازی‌­ها بر عهده­ کارت گرافیک می‌باشد.

گرافیک اختصاصی

برای ورزش­های الکترونیکی، بازی‌­هایی که چندان به جذابیت‌­های بصری و نرخ بهره بالا وابسته نیستند یا بلاک باسترهایی که برای اجرا کردن آنها روی تنظیمات گرافیکی پایین مشکلی ندارید، بودجه ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورویی (۱۰ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان) کافی است. اما اطمینان حاصل کنید هر کامیپوتری که می‌خرید حتما یک کارت گرافیک اختصاصی جدا از پردازنده گرافیکی مرجع CPU داشته باشد. بنابراین Nvidia GeForce GTX 1050 و  AMD Radeon RX 560 کارت‌­های خوبی برای شروع هستند.

برای بازی‌­هایی که کار زیادی از کامپیوتر می‌­کشند و می­‌­خواهید آنها را بر روی تنظیمات گرافیکی بالا، با فریم ریت زیاد و رزولوشن ۴K اجرا کنید، قاعدتا باید بیشتر از ۱۰۰۰ یورو هزینه کنید. در این زمان باید پردازنده‌ه­ای با بیش از ۴ هسته خریداری کنید و برای کارت گرافیک هم سراغ مدل هایی مثلNvidia GTX 1060 و AMD RX 570 بروید چرا که هر دو این‌ها به شما اجازه می‌­دهند به کیفیت بصری فراتر از کنسول­ها برسید؛ آن هم با فریم ریت ۶۰ و رزولوشن فول اچ‌دی.

اما برای فریم ریت های بالاتر یعنی به علاوه ۱۰۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن ۴K، باید به سمت کارت گرافیک‌های جدید انویدیا مثل RTX 2080 و RTX 2080 Ti بروید، هر دو این قطعات سخت‌افزاری کارایی فوق­العاده‌ای دارند به طوری که هم در رزولوشن فول اچ‌دی و هم در ۴K به اجرا در می‌آیند. RTX 2080 Ti حتی فراتر از این مقادیر است چرا که اولین کارت گرافیک شرکت انویدیا می‌باشد که با روشن بودن تمام تنظیمات گرافیکی در رزولوشن ۴K، بیش از ۶۰ فریم ثابت به ارمغان می­‌آورد.

شما فکر می‌کنید برای خرید یک رایانه گیمینگ، چقدر باید هزینه کرد؟ نظر خود را با دیگران در انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید