سر کلایو سینکلر از پیشگامان رایانه‌های خانگی درگذشت - تکفارس 
سر کلایو سینکلر از پیشگامان رایانه‌های خانگی درگذشت - تکفارس 

سر کلایو سینکلر از پیشگامان رایانه‌های خانگی درگذشت

مجتبی بوالحسنی
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - 09:40
سینکلر

سر کلایو سینکلر بریتانیایی که یکی از پیشگامان تولید رایانه‌های خانگی بود در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

سر کلایو سینکلر که به‌ تولید کامپیوترهای خانگی و مقرون‌ به‌صرفه‌ی سری ZX مشهور است، در سن ۸۱ سالی دار فانی را وداع گفت. بلیندا سینکلر دختر وی در گفتگو با گاردین این خبر را اعلام کرده است. بنابه گزارش منتشر شده در یکی از سایت‌های معتبر خبری، دختر سینکلر گفته که پدرش مدتی با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کرده است.

مطالب مرتبط:

سینکلر در دهه‌ی ۸۰ میلادی موفق شد چندین مدل رایانه‌ی خانگی از جمله ZX80، ZX81 و ZX Spectrum را تولید و روانه‌ی بازار کند. در آن زمان رایانه‌های شخصی قیمت خیلی زیادی داشتند اما سینکلر موفق شد یک کامپیوتر خانگی را با قیمت ۱۰۰ پوند در دسترس همگان قرار دهد و بدین ترتیب امکان خرید رایانه توسط افراد معمولی میسر شد.

اگرچه همه‌ی رایانه‌های تولید شده توسط وی محبوبیت بالایی بین مردم پیدا کرد، اما پروژه‌ی بعدی او که یک وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی به نام سینکلر C5 بود، پس از صرف هزینه‌های بسیار با شکست مواجه شد. سینکلر سرانجام بخش تولید کامپیوترهای خانگی خود را آلن شوگر آمستراد فروخت.

بلیندا سینکلر درمورد شکست پروژه C5 گفته:

من فکر می‌کنم پدرم برای ساخت این وسیله خیلی زود اقدام کرد. او در تصور چیزهایی که ممکن است مردم به آن‌ها علاقه یا احتیاج داشته باشند، بسیار خوب بود.

کلایو سینکلر قبل از رایانه‌های خانگی محبوبش، همچنین ماشین حساب جیبی سینکلر کمبریج را ساخته بود. سینکلر کمبریج زمانی که برای اولین‌بار در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ تولید شد قیمت بالایی داشت اما تا سال ۱۹۷۵ قیمت آن به ۱۵ پوند کاهش یافت.

بنا به اعلام گروه‌ موزه‌ی علم، ماشین‌ حساب مورد اشاره نقص بسیار مهمی داشت زیرا پس از مدتی استفاده از آن به دلیل اکسید شدن اجزای ارزان‌ قیمت مورد استفاده در آن ممحصول خاموش نمی‌شد.

اگرچه سینکلر راه را برای تولید کامپیوترهای شخصی ارزان‌ قیمت هموار کرد، اما خود او هیچ‌گاه از این محصول به‌طور روزمره استفاده نمی‌کرد. وی در مصاحبه‌های قبلی خود گفته که چندین سال است از یک رایانه یا ایمیل اسفتاده نکرده و دختر وی نیز اعلام کرده که او هیچ‌گاه ماشین حساب‌های تولید شده توسط خودش را به‌همراه نداشت.

نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکفارس و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Neowin

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.