وازنیک: استیو جابز پس از موفقیت اپل از نظر شخصی تغییر کرد - تکفارس 
وازنیک: استیو جابز پس از موفقیت اپل از نظر شخصی تغییر کرد - تکفارس 
وازنیک: استیو جابز پس از موفقیت اپل از نظر شخصی تغییر کرد - تکفارس 

وازنیک: استیو جابز پس از موفقیت اپل از نظر شخصی تغییر کرد

مهرداد میرشاهی
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - 16:13
وازنیک: استیو جابز پس از موفقیت اپل از نظر شخصی تغییر کرد - تکفارس 

هم‌بنیان‌گذاران شرکت اپل یعنی استیو وازنیک و استیو جابز با کمک یکدیگر امپراتوری تکنولوژی خود را بنا نهادند که اینک بیش از ۱ هزار میلیارد دلار ارزش دارد؛ هرچند به نظر می‌رسد که این دو در خصوص پول، نظر یکسانی نداشته‌اند. وازنیک در پادکستی در گفتگو با گای کاواساکی (Guy Kawasaki) که روز چهارشنبه منتشر شد در خصوص این مورد صحبت کرده است. واز گفته است که او هرگز واقعاً به پول اهمیتی نداده حال آنکه جابز آن را موضوع بسیار مهمی می‌دانسته است.

وازنیک اظهار داشته است که:

استیو می‌خواست که مهم باشد و هیچی پول هم نداشت. بنابراین او همیشه به دنبال راه‌هایی بود تا او را یک قدم به پول نزدیک‌تر کند و می‌خواست شخص مهمی در زندگی باشد. و این فرصت بزرگی برای او بود چراکه در حال حاضر او خالق شرکتی است که پول زیادی در آن قرار دارد.

وازنیک می‌گوید زمانی که شرکت اپل روی پاهای خود ایستاد شخصیت جابز تغییر کرد. او دیگر نمی‌خواست با کسی شوخی کند یا جوکی تعریف کند. در عوض، او می‌خواست تا از تجارت و کسب و کار صحبت کند. واز به این نکته اشاره می‌کند که او (استیو جابز) به شخصیتی سخت‌گیر تبدیل شد.

البته این موضوع جای تعجب نیز ندارد. چراکه پیشتر مشخص شده بود که از روزی که این دو با یکدیگر ملاقات کردند، جابز همیشه از شخصیت‌های مهمی نظیر شکسپیر صحبت می‌کرد که توانسته‌اند دنیا را تغییر دهند.

وازنیک ادامه داد:

از آنجایی که او اکثر اوقات با مردم صحبت می‌کرد او می‌خواست یکی از آن‌ها باشد و همچین احساسی نیز داشت. او انگیزه لازم را داشت و گاهی اوقات خواستن یک چیز مهم‌تر از داشتن یک مهارت واقعی است.

در عین حال، واز در روزهای اولیه شکل‌گیری اپل یکی مهندسان شرکت HP بود و اصلاً مطمئن نبود که آیا واقعاً می‌خواهد این شرکت را ترک کند و به صورت اختصاصی برای اپل کار کند یا خیر.

استیو وازنیک (Steve Wozniak) می‌گوید:

من به هر کسی که می‌شناختم گفتم که می‌خواهم در ادامه زندگی مهندس Hewlett Packard باشم چراکه عاشق آن بودم و هرگز نمی‌خواستم تا با پول زیاد فاسد شوم. من داستان‌های زیادی خوانده‌ام که آن شخصی که می‌خواستم باشم، نبوده‌ام.

اما جابز چنین خواسته‌ای نداشت. پس از اینکه واز از همکاری انحصاری با اپل دست کشید، جابز با دوستان و خویشاوندان وازنیک تماس گرفت و گفت که تا زمانی که او متقاعد شود، با او صحبت کنند.

واز گفته است که او هنوز یکی از کارمندان شرکت اپل است و تنها کسی‌ست که از زمان آغاز به کار این شرکت، هر هفته چک پرداختی برای او ارسال می‌شود. با این وجود، پس از برداشت بخشی از پول برای پس‌انداز، وی هر هفته بیش از ۵۰ دلار از حساب بانکی خود برداشت نمی‌کند.

او می‌گوید:

این [کار] کوچکی‌ست اما بزرگتر از وظیفه‌شناسی‌ست چراکه [واقعاً] چه کاری می‌توانم انجام دهم که از زندگی من مهم‌تر باشد؟ هیچکس نمی‌خواهد به من شلیک کند. و من واقعاً همیشه حس قوی‌ای نسبت به اپل دارم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید