طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد تا اپراتورهای شبکه را کنار بگذارد - تکفارس 
طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد تا اپراتورهای شبکه را کنار بگذارد - تکفارس 
طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد تا اپراتورهای شبکه را کنار بگذارد - تکفارس 

طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد تا اپراتورهای شبکه را کنار بگذارد

مسلم رفیعی
۱ دی ۱۳۹۸ - 22:18
طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد تا اپراتورهای شبکه را کنار بگذارد - تکفارس 

در طول پنج سال، کاربران آیفون و آیپد ممکن است قادر به دریافت مستقیم محتوای آنلاین از طریق ماهواره‌ها، و در نتیجه گذر از اپراتورهای بی‌سیم باشند. به گفته بلومبرگ، این شرکت یک تیم سری متشکل از ۱۲ مهندس را در اختیار دارد که در حال حاضر مشغول کار بر روی این پروژه هستند. منابع به این خبرگزاری گفته‌اند که این پروژه در مراحل اولیه خود قرار دارد و هنوز هم احتمال کنارگذاری آن وجود دارد. اما با توجه به علاقه مدیرعامل این شرکت یعنی تیم کوک به این پروژه، واضح است که راه‌اندازی ماهواره‌‌های فرستنده محتوای آنلاین، در صدر لیست اقدامات اپل جای گرفته است.

اپل علاوه بر استفاده از ماهواره جهت ارائه مستقیم اینترنت به گوشی‌های آیفون، می‌تواند از این فناوری جهت ارائه ناوبری و قابلیت‌های نقشه‌ای بهتر به کاربران خود نیز استفاده کند. روشن نیست که آیا این شرکت قصد دارد تا ماهواره‌های خود را توسعه دهد؛ که البته این یک تلاش نسبتاً پرهزینه است، یا اینکه می‌خواهد از تجهیزات زمینی برای ارسال اطلاعات از ماهواره‌ها به دستگاه‌های آیفون و آیپد استفاده کند.

این پروژه ممکن است به دستگاه‌های همراه اپل محدود نشود و در حقیقت می‌تواند به اپل اجازه دهد تا تبدیل به یک اپراتور خدمات بی‌سیم شود. این اقدام می‌تواند باعث ناراحتی اپراتورهای مخابراتی سرتاسر جهان شود. درحالی‌که این همان چیزی بود که استیو جابز امیدوار بود به آن دست یابد، تیم کوک در سال ۲۰۱۶ گفت که این شرکت، تخصصی در زمینه شبکه ندارد. اما استفاده از ماهواره ممکن است داستانی متفاوت داشته باشد. به‌هرحال، انجام این کار آسان نیست. تیم فارر (Tim Farrar)؛ یکی از مدیران TMF Associates و یکی از کارشناسان ماهواره می‌گوید:

درس‌هایی از شکست‌های قبلی مانند Iridium ،Globalstar و Teledesic نشان می‌دهد که یافتن یک برنامه کاری مناسب برای پروژه‌های ارتباطات ماهواره‌ای چند میلیارد دلاری، واقعا دشوار است، اما اپل باید مطمئن باشد که می‌تواند با این فناوری به سودآوری دست یابد. اپل تنها شرکتی نیست که به آسمان‌ نگاه می‌کند، شرکت آمازون در نظر دارد تا بیش از ۳۰۰۰ ماهواره را از سال ۲۰۲۱ به فضا ارسال کند. طی یک بایگانی قانونی، آمازون اعلام کرده که امیدوار است ده‌ها میلیون کاربر محروم و برخوردار را در ایالات‌متحده و سراسر جهان، به این شبکه متصل کند.

برخی متوجه شده‌اند که اپل به دنبال مهندسان نرم‌افزار و سخت‌افزاری می‌گردد که بر روی طراحی تجهیزات ارتباطی کار کرده‌ باشند. استخدام‌های اخیر اپل در رابطه با افراد باتجربه در زمینه صنایع هوافضا و تحویل داده‌های بی‌سیم، مسائل را کمی وضح‎‌تر می‌کند. تیمی که بر روی این پروژه کار می‌کند، توسط مهندس‌های هوافضا یعنی مایکل ترلا (Michael Trela) و جان فنویک (John Fenwick) رهبری می‌شود. این دو نفر در یک شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای کار می‌کردند که درنهایت، پنج سال پیش به گوگل فروخته شد. این دو مهندس قبل از پیوستن به اپل در سال ۲۰۱۷، بخش عملیات فضایی و ماهواره‌ای گوگل را ترک کرده بودند. بعد از ۱۸ ماه بررسی سودآوری این پروژه، این تیم شروع به تحقق این رویا کرد. هم ترلا و هم فنویک، هر دو به گروه مهندسی آیفون گزارش می‌دهند.

تلاش اپل جهت استفاده از ماهواره‌ها برای تحویل محتوا به دستگاه‌های همراه یکی از چندین پروژه‌های خاصی است که بنا بر گزارش‌ها، این شرکت مشغول کار بر روی آن‌ها است. گفته می‌شود که هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال توسعه هستند و قرار است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ عرضه شوند. بلومبرگ همچنین اشاره می‌کند که اپل همچنان به کار بر روی یکی از تکنولوژی‌های اپل واچ که طی آن، گلوکز خونی غیرتهاجمی افراد دیابتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه خواهد داد. این شرکت همچنین در حال برنامه‌ریزی برای طراحی تراشه‌های مودم خود است، تا آن‌ها را با مودم‌های ساخته شرکت کوالکام جایگزین کند. با اینکه اپل در اوایل سال جاری یک میلیارد دلار را صرف خرید کسب‌وکار مودم‌های موبایلی شرکت اینتل کرده، اما هنوز چند سال تا قرارگیری مودم‌های این شرکت در گوشی‌های آیفون، فاصله داریم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید