شرکت ARM می‌گوید که روابط خود با هواوی را ادامه خواهد داد - تکفارس 
شرکت ARM می‌گوید که روابط خود با هواوی را ادامه خواهد داد - تکفارس 
شرکت ARM می‌گوید که روابط خود با هواوی را ادامه خواهد داد - تکفارس 

شرکت ARM می‌گوید که روابط خود با هواوی را ادامه خواهد داد

مسلم رفیعی
۸ آبان ۱۳۹۸ - 14:30
پردازشگر 3 گیگاهرتزی ARM

هنگامی‌که هواوی طی اردیبهشت‌ماه (مه) در لیست وزارت بازرگانی ایالات‌متحده قرار گرفت، این موضوع بدان معنا بود که این تولیدکننده چینی دیگر به زنجیره تأمین خود در این کشور دسترسی نخواهد داشت. پس از این موضوع، شرکت‌هایی مانند گوگل و کوالکام نیز اعلام کردند که رابطه خود با هواوی را قطع می‌کنند. همچنین دیگر شرکتی که معامله با هواوی را قطع نمود، شرکت بریتانیایی ARM Holdings بود. معماری پردازنده‌های شرکت ARM برای تولیدکنندگان در سراسر دنیا مجاز بوده و هسته‌های پردازنده Cortex-Axx این شرکت در تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون شرکت کوالکام و همچنین در Apple Ax شرکت اپل نیز استفاده می‌شوند.

بنابراین ممکن است سؤال کنید که چرا ARM باید با لیست نهاد بازرگانی ایالات‌متحده هماهنگی نماید؟ این شرکت در اردیبهشت‌ماه (مه) اشاره کرد که طرح‌های آن حاوی فناوری‌های اصلی آمریکایی هستند. این موضوع می‌تواند برای هواوی به دلیل واحدهای HiSilicon این شرکت که در تراشه‌های Kirin استفاده می‌شوند، مرگبار باشد. این تراشه‌ها به‌وسیله TSMC تولیدشده و همچنین تراشه جدید Kirin 990 از هسته‌های پردازشی ARM Cortex-A76 و ARM Cortex-A55 استفاده می‌نماید. ترس هواوی از این بود که تلفن‌های آتی این شرکت توسط توافق‌نامه‌ای که پیش‌تر امضاشده، تحت پوشش قرار نگیرند و این قضیه این شرکت را وادار به جست‌و‌جوی یک طرح جایگزین نماید.

اما این موضوع دیگر به دلیل درک ARM از اینکه فناوری این شرکت از انگلستان می‌آید نه ایالات‌متحده، برای هواوی دلهره‌آور نخواهد بود. با توجه به سخنان خبرگزاری رویترز، این بدان معنی است که ARM بدون نقص تحریم‌های زنجیره تأمین آمریکا، به تجارت با این غول چینی ادامه خواهد داد. یک سخنگوی ARM ایمیلی به رویترز ارسال کرده‌ است که در آن نوشته‌شده:

فناوری ARM v8 و v9 از تکنولوژی‌های بریتانیایی سرچشمه می‌گیرند.

شرکت هواوی یک هدف فروش ۳۰۰ میلیون دستگاهی از گوشی‌های خود را در سال جاری تعیین کرده و در حال پیشی‌ گرفتن از سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در جهان است. این غول چینی ۵۹ میلیون دستگاه گوشی را به لطف فروش داخلی قوی خود در هر فصل‌های اول و دوم امسال به فروش رسانده است. و در ۳۰ مهرماه (۲۲ اکتبر) به فروش ۲۰۰ میلیون واحدی دست‌یافته است. سال گذشته، زمانی که این شرکت فروش ۲۰۶ میلیون واحدی از گوشی‌های خود را برای تمامی سال ۲۰۱۸ به دست آورده بود، تا ۴ دی (۲۵ دسامبر) که ۶۴ روز دیرتر از موعد سال جاری است، به این نقطه عطف نرسیده بود.

درحالی‌که فروش بین‌المللی آخرین تلفن‌های هوشمند هواوی یعنی میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو ممکن است که به دلیل عدم وجود برنامه‌های اصلی گوگل مانند Play Store ،Maps، Gmail ،YouTube و Search ضعیف بوده باشد، اما در فروش‌های داخلی، این شرکت در حال شکست رقبای خویش است. در طول سه‌ماهه دوم سال جاری، فروش هواوی در چین ۳۱ درصد به‌صورت سالانه رشد داشته و سهم بازار این شرکت نسبت به مورد مشابه سال پیش، از ۲۷٫۶ درصد به ۳۸٫۲ درصد افزایش‌ یافته است. آمار فروش Oppo نیز در طول سه‌ماهه گذشته، با سهم ۱۸٫۳ درصدی از بازار پس از هواوی، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در طول دوره یادشده، هواوی مدل دوربین محور پی ۳۰ خود را ارائه کرد که به‌همراه نسخه Google Play services از پیش‌نصب‌شده اندروید به بازار عرضه شده بود.

اگر شما اخبار را دنبال نکرده و در این فکر هستید که چگونه هواوی به این موقعیت رسیده است، باید بگوییم که این شرکت مدت‌ها است که به‌عنوان یک تهدید برای امنیت ملی ایالات‌متحده در نظر گرفته‌شده است. این موضوع به این دلیل است که قوانین موجود در چین، به دولت کمونیستی اجازه می‌دهند تا تقاضا کند که این شرکت اطلاعاتی را درباره شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان سایر کشورهای جمع‌آوری نماید. این قضیه باعث شد که قانون‌گذاران ایالات‌متحده به این فکر بیفتند که آیا تلفن‌ها و تجهیزات مخابراتی هواوی حاوی ویژگی‌های مخفی هستند که اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به سرورهای موجود در پکن ارسال نمایند؟ اگرچه هواوی مکرراً این اتهامات را رد کرده، اما این شرکت در اوایل امسال توسط وزارت دادگستری آمریکا به ۱۳ بند جرم متهم شد. دو شرکت وابسته به هواوی یعنی Huawei Device USA ،Skycom Tech و همچنین مدیرمالی این شرکت، منگ وانژو (Meng Wanzhou)، به انجام اقداماتی در ایران و نیز ارتکاب تقلب بانکی برای پوشش دادن این اقدام، متهم شده‌اند.

از طرف دونالد ترامپ، در رابطه با استفاده از این لیست سیاه در مذاکرات آتی با دولت چین، سخنانی به میان آمده است؛ هر دو کشور درگیر یک جنگ تجاری بزرگ هستند. حتی با وجود اینکه در مذاکرات اخیر این دو کشور صحبتی از هواوی به میان نیامده، اما رئیس بخش مصرف‌کنندگان هواوی، ریچارد یو (Richard Yu)، گفته‌ که او بر این باور است که آمریکا درواقع از این شرکت برای اخذ شرایط بهتری از چین، طی یک معامله تجاری استفاده خواهد نمود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید