گوپرو مکس یک بازسازی مجدد از دوربین‌های کروی‌شکل این شرکت است - تکفارس 
گوپرو مکس یک بازسازی مجدد از دوربین‌های کروی‌شکل این شرکت است - تکفارس 
گوپرو مکس یک بازسازی مجدد از دوربین‌های کروی‌شکل این شرکت است - تکفارس 

گوپرو مکس یک بازسازی مجدد از دوربین‌های کروی‌شکل این شرکت است

مسلم رفیعی
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 11:00
گوپرو مکس یک بازسازی مجدد از دوربین‌های کروی‌شکل این شرکت است - تکفارس 

دوربین جدید گوپرو که Hero 8 Black نام دارد تنها نیامده است. این شرکت همچنین یک دوربین ۳۶۰ درجه جدید را نیز معرفی کرده، که Max نامیده می‌شود. این دوربین دولنزه گوی‌مانند ۴۹۹ دلار قیمت دارد و همچنین از ۲ آبان ۱۳۹۸ (۲۴ اکتبر ۲۰۱۹) به بازار عرضه خواهد شد.

سابقه شرکت گوپرو در زمینه عکاسی ۳۶۰ درجه به چند سال پیش باز می‌گردد. این شرکت یک دوربین ۱۶ لنزی را طراحی کرد که هدف از ساخت آن، ایجاد صحنه‌های واقعیت مجازی برای پلتفرم Google Jump در سال ۲۰۱۵ بود. یک سال پس از این اتفاق، یک نسخه شش دوربینی نیز به نام Omni روانه بازار شد، سپس این شرکت تلاش کرد که در سال ۲۰۱۷ با دوربین ۳۶۰ درجه Fusion خود، یک عصر خلاق جدید را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد.

اما در حالی که Fusion قادر به ثبت فیلم‌های باکیفیت بود، اما برای استفاده به‌عنوان یک دوربین قابل‌حمل به همه‌جا، بیش از حد سنگین و نامناسب، و بیشتر مناسب حرفه‌ای‌ها بود. این دستگاه در اصل شامل دو دوربین Hero 5 Black می‌شد که آن‌ها را در داخل یک محفظه بزرگ جای داده بودند و همچنین کاربران آن نیز باید اطلاعات خود را بر روی یک کارت حافظه جداگانه (اما داخلی) ذخیره می‌کردند. این موضوع بدین‌معنی بود که تمامی کارها باید خارج از دوربین انجام می‌گرفت. این معضل به‌همراه اندازه فایل‌ها و همچنین مدیریت اضافی آن‌ها، باعث شد تا تجربه کاری Fusion تبدیل به یک کابوس‌ کاری شود.

Max به‌معنای برعکس شدن همه این مشکلات است، به این دلیل بود که گوپرو تصمیم گرفت تا برند Fusion را ادامه ندهد. این دوربین جدید دارای دو لنز بوده و ضد آب نیز هست، اما این محصول، یکی از آن دستگاه‌هایی است که بسیار بهتر و نیز استفاده از آن ساده‌تر شده است. پابلو لما (Pablo Lema)، رئیس مدیریت محصول و تجربه کاربران شرکت گوپرو می‌گوید:

ما نمی‌خواهیم که نسخه دوم Fusion را بسازیم، زیرا این چیزی نیست که مردم به‌دنبال آن هستند. چیزی که کاربران به دنبال آن می‌گردند؛ مزیت‌های Fusion اما در یک دوربین متفاوت است.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های موجود در مورد Max اندازه آن است؛ در واقع چندان بزرگ‌تر از Hero 8 Black نیست و همین موضوع حمل آن را  آسان‌تر می‌نماید و این، یعنی اینکه می‌توانید آن را به هر جایی که دوست دارید حمل کنید. تفاوت کلیدی دیگر این است که Max همه تصاویر را بر روی یک کارت حافظه ذخیره می‌کند و  تمامی آن‌ها را نیز در خود دوربین به هم وصل می‌نماید. Max همچنین به یک صفحه‌نمایش لمسی اختصاصی برای تغییر تنظیمات یا مرور فیلم‌ها نیز مجهز است، چیزی که Fusion فاقد آن بود (و چیزی که بیشتر دوربین‌های دیگر نیز فاقد آن هستند).

گوپرو قصد دارد که جایگاه Max را به‌عنوان یک دوربین چندجانبه تثبیت نماید. این ویژگی، ۳ دوربین در یک دستگاه نامیده می‌شود. این قابلیت در واقع اشاره‌ای به توانایی استفاده همزمان از یک دوربین‌ مخالف در این دستگاه است، همانند قابلیت ترکیبی ۳۶۰ درجه‌ای.

این همان ایده‌ای بود که این شرکت با ادغام آن در Fusion مورد تمسخر قرار گرفت. تلاش برای استفاده از این ویژگی در آن دوربین، آن‌هم به‌عنوان یک گوپروی جداگانه، چندان جالب از آب در نیامد، البته نه‌فقط به خاطر‌ اندازه Fusion، بلکه به این دلیل نیز که این دستگاه از سخت‌افزار قدیمی Hero 5 استفاده می‌کرد.

با این حال، Max نیز قدرت خود را از قطعات داخلی مشابه Hero 8 Black گرفته است. Max می‌تواند با استفاده از انگشتان دست جابه‌جا شود، یعنی اینکه درست همانند Hero 8 Black، به هیچ محفظه اضافی نیاز نخواهد داشت (اگرچه جعبه‌هایی برای محافظت از لنزها وجود دارند). گوپرو همچنین ادعا می‌کند که Max حتی نسبت به دوربین پرچمدار جدید این شرکت نیز از قابلیت تثبیت بهتری برخوردار است و همچنین می‌تواند به‌طور خودکار سطح افق را تراز نماید. این ویژگی تا حد زیادی مدیون میدان‌ دید وسیع دو لنز دوربین ۳۶۰ این محصول است.

سؤال اینجا است که که چرا هر کسی باید خواهان یک دوربین ۳۶۰ درجه باشد، درصورتی که فیلم‌های ۳۶۰ درجه به‌طور کلی احساسی فریب‌کاری را به انسان القا می‌کنند. پاسخ گوپرو به این موضوع این است که با استفاده از Max، این شرکت به وعده‌ای که Fusion در انجام آن ناتوان بود، عمل کرده است؛ یعنی به شما امکان می‌دهد که تصاویر خود را از تمامی جهات در آن‌واحد ثبت کرده و سپس، دیدگاه خود را انتخاب کنید.

در نهایت اینکه شما می‌توانید ۱۰۰ دلار بیشتر را برای چیزی که همانند Hero 8 Black است و می‌تواند در تمامی جهات عکاسی نماید، خرج کنید. اما محدودیت‌هایی نیز وجود خواهند داشت. Max می‌تواند ویدیوهای ۳۶۰ درجه ۵٫۶K را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه صبط نماید، در حالی که مدل دارای لنز دوگانه، با وضوح ۱۴۴۰p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به ضبط فیلم خواهد پرداخت. بنابراین اگر بخواهید در وضوح ۴K و یا در نرخ فریم بالاتری تصویربرداری نمایید، آنگاه Hero 8 Black (یا هر کدام از دوربین‌های قبلی گوپرو) بازهم گزینه بهتری خواهند بود.

دلیل اینکه این شرکت فکر می‌کند که دوربین ۳۶۰ درجه این‌بار موفق خواهد بود، این است که استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای دیگر موردنیاز نیست. اپلیکیشن Max، بازسازی مجدد فریم‌ها را در داخل خود دوربین انجام خواهد داد. این نرم‌افزار همچنین به کاربران اجازه کار با فریم‌های اصلی را می‌دهد و بدین‌شیوه می‌توان همانند Insta360 One X کلیپ‌های کوتاه جالبی را ایجاد نمود.

این یک وعده جذاب است، هرچند که گوپرو تاکنون مانند Hero 8 Black اجازه بررسی دوربین Max خود را نداده است. بنابراین ما باید صبر کنیم تا این محصول توسط کارشناسان بررسی شود. اگر گوپرو تجربه نرم‌افزاری مناسبی را ارائه داده باشد، این کار به معنای سنت شکنی Max در دنیای عکاسی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید