روسیه ربات فضایی خود را به زمین بازگرداند - تکفارس 
روسیه ربات فضایی خود را به زمین بازگرداند - تکفارس 
روسیه ربات فضایی خود را به زمین بازگرداند - تکفارس 

روسیه ربات فضایی خود را به زمین بازگرداند

رضا حسینی
۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - 21:30
ربات فضایی

ربات فضایی روسیه پس از یک مسافرت کوتاه مدت به فضا و حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی، توسط مهندسان روسی به زمین بازگردانده شد.

این ربات فضایی که در ردیف ربات‌های انسان نما قرار می‌گیرد با نام Skybot F850 شناخته می‌شود. البته این ربات انسان نما در ابتدا با نام FEDOR شناخته می‌شد و به عبارتی نام غیر رسمی و خودمانی آن نیز همین است. عملیات بازگشت اسکای بات از مدار زمین توسط یک فضاپیمای سایوز انجام گرفت. فضاپیمایی بدون سرنشین که تنها مسافر آن ربات فضایی اسکای‌بات بود.

عملیات ارسال ربات فضایی اسکای‌بات به ایستگاه فضایی بین‌المللی که دقیقا مشابه با عملیات بازگشت آن بود، با دو هدف کلی انجام گرفت. نخست آن‌که روشن شود آیا این ربات انسان نما قادر است با توانایی‌های خود به افراد حاضر در ایستگاه فضایی کمک کند و موجب صرفه‌جویی در زمان کاری آن‌ها شود یا خیر؟

هدف دوم از حضور این ربات انسان نما در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز آزمایش نسل جدید فضاپیمای سایوز بود. در واقع مهندسان و فضانوردان روس قصد داشتند در طول این عملیات از کارکرد درست کپسول و شتاب دهنده‌ی فضاپیما و تعامل بدون ایراد آن‌ها با یکدیگر اطمینان حاصل نمایند. این امر با وجود فضانوردان واقعی در سایوز تا حدی با ریسک همراه بود. از همین رو ربات فضایی اسکای بات به عنوان تنها سرنشین این فضاپیما به ایستگاه بین‌المللی ارسال شد و توسط همان فضاپیما به زمین بازگشت تا ریسک عملیات مذکور را کاهش دهد.

ربات فضایی

البته فرایند فرود فضاپیمای سایوز بر ایستگاه فضایی بین‌المللی چندان هم خالی از اشکال نبود. در ابتدا این فضاپیما قصد داشت به تنهایی و بدون استفاده از کمک فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بر آن فرود بیاید. اما به دلیل آن‌که یکی از درگاه‌های خارجی ایستگاه فضایی بین‌المللی که به منظور پهلو گرفتن فضاپیماها طراحی شده است با مشکل مواجه شده بود این امر در تلاش نخست میسر نشد. از همین رو فضانوردان حاضر در ایستگاه درگاه فرود دیگری را برای پهلو گرفتن فضاپیمای سایوز آماده کردند تا عملیات فرود آن بدون مشکل به پایان برسد.

این فعل و انفعالات موجب شد تا مراحل ورود ربات فضایی اسکای‌بات به ایستگاه فضایی بین‌المللی که در ابتدا برای دو روز برنامه ریزی شده بود با چند روز وقفه به سرانجام برسد و به طور کل حدود چهار روز به درازا بیانجامد. با این حال سایر مراحل حضور این ربات انسان نما در فضا و عملیات بازگشت آن به زمین به خوبی انجام گرفت و مشکلی در روند اجرای آن پدید نیامد.

ربات فضایی ساخت روسیه پیش از اعزام به فضا آزمایش‌های مختلفی را روی زمین و در محیط کم جاذبه پشت سر گذاشته بود که اکثر آن‌ها موفقیت‌آمیز بودند. البته بسیاری از توانایی‌های این ربات انسان نما در فضا کاربرد چندانی ندارند. به عنوان مثال اسکای‌بات قادر به تیراندازی و رانندگی است که هیچ کدام از این توانایی‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار او نمی‌آیند.

ربات فضایی

در مجموع این ربات روس در طول حضور کوتاه مدت و دو هفته‌ای خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها به انجام کارهای معمولی و کاملا مرسومی پرداخت که تکنسین‌ها و فضانوردان حاضر در این ایستگاه ناگزیر از انجام آن هستند. فعالیت‌هایی نظیر کار کردن با ابزارهای مختلف و اتصال سخت‌افزارهای گوناگون در نقاط از پیش تعیین شده که به منظور فعال نگه داشتن ایستگاه فضایی انجام می‌شوند.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد یکی دیگر از نکات جالبی که می‌توان در رابطه با ربات فضایی اسکای‌بات به آن اشاره کرد حساب توییتری این ربات انسان نما است. حسابی که توسط آن به برقراری ارتباط با مردم در طول ماموریت‌های خود می‌پردازد و شرحی از فعالیت‌هایی که گاه به گاه انجام می‌دهد را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد.

عملیات فرود فضاپیمای سایوز بر زمین در پایگاه فضایی قزاقستان پایان می‌پذیرد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که روسیه قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به کمک نسل جدید فضاپیماهای سایوز فضانوردان خود را به خارج از جو زمین اعزام کند و اکثر این آزمایش‌ها به منظور سنجیدن توانایی‌های این فضاپیما انجام می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید