GlobalFoundries از شرکت TSMC به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است - تکفارس 
GlobalFoundries از شرکت TSMC به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است - تکفارس 
GlobalFoundries از شرکت TSMC به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است - تکفارس 

GlobalFoundries از شرکت TSMC به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است

مسلم رفیعی
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - 13:30
GlobalFoundries از شرکت TSMC به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است - تکفارس 

شرکت GlobalFoundries از چندین شرکت از جمله TSMC، به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است و این شرکت همچنین از دولت‌های ایالات متحده و آلمان خواسته است تا تولید محصولات این شرکت‌ها را متوقف نمایند.

طبق گزارش‌های خبرگزاری رویترز، شرکت GlobalFoundries طی روز دوشنبه در ایالات متحده و آلمان، دادخواست قضایی ارائه داده است. این شرکت به دنبال اخذ غرامت از شرکت تولیدی نیمه‌هادی تایوان (TSMC) است. به گفته GlobalFoundries، این شرکت تایوانی از محل نقص حق ثبت اختراع این شرکت، ده‌ها میلیارد دلار درآمد کسب نموده است. این دادخواست همچنین به شرکت‌های اپل، لنوو، کوالکام، گوگل و Taiwan MediaTek نیز گسترش می‌یابد، زیرا همه آن‌ها از تراشه‌های تولیدی TSMC در محصولات خود استفاده می‌نمایند. جنبه غافلگیرکننده این قضیه این است که حتی با وجود استفاده شرکت AMD از این تراشه‌ها، GlobalFoundries این شرکت را از دادخواست خود حذف نموده است.

در حالی که صنایع تولیدی نیمه‌هادی‌ها همچنان به سمت آسیا در حال حرکت هستند، شرکت GlobalFoundries با سرمایه‌گذاری زیاد در صنایع نیمه‌هادی آمریکایی و اروپایی، قصد تغییر این روند را دارد. این شرکت اظهار کرد:

این اقدام برای محافظت از تولیدات آمریکا و اروپا بسیار مهم است.

TSMC آشکارا از این دادخواست انتقاد کرده و آن را بی‌اساس خوانده است. این شرکت همچنین اذعان کرد که آن‌ها برای محافظت از فناوری‌های اختصاصی خود، با جدیت و همچنین با استفاده از همه گزینه‌ها می‌جنگند و در ادامه گفت:

ما از اینکه یکی از رقبای ما به جای رقابت سالم در بازار، به دنبال توسل به دعواهای حقوقی بی‌اساس است، ناامید شده‌ایم.

در حال حاضر، GlobalFoundries از تمامی شرکت‌های ذکر شده شکایت دارد. Nvidia در حال حاضر با ضرر زیادی روبرو است، زیرا این شرکت جهت تولید کارت گرافیک‌های خود، کاملاً به TSMC وابسته است. Nvidia در کارت‌های سری Turing RTX 20 و همچنین سری ۱۶ خود، از معماری ۱۲ نانومتری شرکت TSMC استفاده می‌نماید. با فرض خارج شدن Nvidia از معادله، شرکت AMD می‌تواند با کارت‌ گرافیک‌های جدید خود، به راحتی تمامی بازار ایالات متحده و آلمان را در دست بگیرد. انتظار می‌رود که این پرونده به زودی حل‌وفصل شود، اما اگر GlobalFoundries پیروز این ماجرا باشد، این شرکت می‌تواند فروش Nvidia و سایر شرکت‌های ذکر شده را در ایالات متحده و آلمان، متوقف سازد.

این پرونده در اوایل هفته جاری تشکیل شده، بنابراین جزئیات، به‌ویژه در مورد مصونیت AMD، همچنان کمیاب است. لازم به ذکر است که AMD برای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری خود، از فناوری شرکت TSMC بهره می‌گیرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید