گوگل به محققان برای یافتن برنامه‌های مشکوک حقوق می‌دهد - تکفارس 
گوگل به محققان برای یافتن برنامه‌های مشکوک حقوق می‌دهد - تکفارس 
گوگل به محققان برای یافتن برنامه‌های مشکوک حقوق می‌دهد - تکفارس 

گوگل به محققان برای یافتن برنامه‌های مشکوک حقوق می‌دهد

علی اسکندری
۸ شهریور ۱۳۹۸ - 23:31
گوگل به محققان برای یافتن برنامه‌های مشکوک حقوق می‌دهد - تکفارس 

با رسانه‌ای شدن ماجرای فیس‌بوک نظر کاربران به‌سمت حریم خصوصی و حفظ اطلاعات شخصی جلب شد. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در این حوزه وارد عمل شدند و قوانین جدیدی اعمال نمودند. گوگل نیز یکی از همین شرکت‌هاست که به‌تازگی قوانین و ضوابط تازه‌ای در زمینه حریم خصوصی تصویب نموده و به‌تازگی نیز اخبار نشان می‌دهند که این برند به جست‌وجوی برنامه‌های مشکوک می‌پردازد. حتی گفته شده که گوگل به محققان مبلغی را برای پیدا کردن این برنامه‌های مشکوک می‌پردازد. اما آیا این برنامه‌ها فایده‌ای دارد؟ آیا این روش‌ها باعث افزایش امنیت در فضای مجازی خواهد شد؟ در ادامه به این موضوع بیش‌تر پرداخته‌ایم.

بعضی از برنامه‌ها به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران و علاقه‌مندی‌های شما می‌پردازند و در واقع از این طریق به سودآوری می‌رسند. این برنامه‌ها در همه‌جا و در هر فروشگاهی به‌چشم می‌خورند. فروشگاه گوگل نیز از این موضوع مستثنی نیست. در حقیقت گوگل‌پلی مملواز برنامه‌های مشکوک است که می‌خواهند به اطلاعات شخصی شما بپردازند. برای مقابله با این موضوع، گوگل هر چند وقت‌ یک‌بار به پاک‌سازی فروشگاه خود مشغول می‌شود تا شما فقط به برنامه‌های ایمن دسترسی داشته باشید. اخیرا نیز امنیت این فروشگاه به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است و شاهد بدافزارهای کم‌تری هستیم. اما چگونه این اتفاق افتاده است؟ اخبار نشان می‌دهند که گوگل به محققان فعال در حوزه امنیت مبلغی را برای پیدا کردن چنین برنامه‌هایی می‌پردازد. البته این مسئله تنها به برنامه‌های اندرویدی ختم نمی‌شود، این محققان باید افزونه‌های مروگر کروم را نیز بررسی کنند. چراکه افزونه‌ها به تاریخچه مرور کاربران در اینترنت، برخی از آدرس‌ها و حتی بعضی از رمزها نیز دسترسی دارند. به‌تازگی گوگل در تحقیق جدیدی اعلام نموده که برخی از کاندیدهای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده از این برنامه‌ها برای ردیابی علاقه‌مندی کاربران و نمایش تبلیغاتی هدف‌مند استفاده می‌کنند تا نظر کاربران بیش‌تری را به‌سمت خود جلب نمایند. همچنین گفته می‌شود که گوگل سریعا برنامه‌هایی که از اطلاعات شخصی کاربران سوء‌استفاده می‌کنند، شناسایی می‌نماید و به‌طور مداوم آن‌ها را از فروشگاه گوگل یا فروشگاه افزونه‌های کروم حذف می‌کند. حتی در صورتی که برنامه‌نویسان از ترفندهایی برای دریافت اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌کنند، مجوزهای آن‌ها لغو خواهد شد و برای مثال دیگر نمی‌توانند به API سرویس‌های مختلف گوگل دسترسی داشته باشند. ضمنا در صورت وخیم بودن اوضاع و استفاده عظیم از اطلاعات شخصی کاربران و نقض گسترده حریم خصوصی، گوگل جریمه نقدی برای برنامه‌ها یا افزونه‌های مورد نظر تعیین می‌نماید. اما سوال این‌جاست که گوگل به محققان چه مبلغی می‌پردازد؟

در واقع پرداختی‌های محققان به‌صورت یکسان نیست و غول موتورهای جست‌وجوگر به هر کسی مطابق با حجم کاری که انجام داده است، حقوق پرداخت می‌نماید. به‌نظر می‌رسد گوگل تا ۵۰ هزار دلار را به محققان می‌پردازد. البته این مبلغ نیز در صورت حجم کار بیش‌تر و معرفی برنامه‌های بیش‌تر، افزایش می‌یابد.

به‌تازگی آژانسی با نام DataSpii در مورد برنامه‌های ناقض حریم خصوصی اطلاعاتی منتشر نموده و نتایج تحقیقات این آژانس نشان می‌دهد که در حال حاضر چندین برنامه و افزونه به فروش اطلاعات شخصی کاربران می‌پردازند و با نمایش تبلیغات کسب درآمد می‌کنند. در حقیقت گفته شده میلیون‌ها کاربر در برابر خطر درز اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی قرار دارند. بنابراین این آژانس توصیه نموده که برای این‌که در دام این نرم‌افزارها (یا بهتر است بگوییم بدافزارها!) نیافتید، باید به‌دقت میزان دسترسی هر برنامه را بررسی نمایید و روی هر تبلیغی کلیک نکنید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا گوگل واقعا به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران احترام می‌گذارد. آیا تا حالا از برنامه‌های ناقض قوانین حریم خصوصی استفاده کرده‌اید؟ آیا سیستم‌عامل اندروید از امنیت کافی برخوردار است؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید