شروعی دوباره برای گوگل گلس - تکفارس 
شروعی دوباره برای گوگل گلس - تکفارس 

شروعی دوباره برای گوگل گلس

علی اسکندری
۵ شهریور ۱۳۹۸ - 12:01
شروعی دوباره برای گوگل گلس - تکفارس 

اگر بخواهیم از بهترین شرکت‌های فعال در بخش تکنولوژی یاد کنیم نباید گوگل را از قلم بیندازیم. این شرکت هر سال از خدمات و محصولات جدید خود پرده برمی‌دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند زندگی انسان را تغییر دهند. در حقیقت این برند آمریکایی به طیف وسیعی از بازارها ورود پیدا کرده و تبدیل به یکی از غول‌های صنعت تکنولوژی شده است. موتور جست‌وجوگر، بلندگوی هوشمند و حتی گوشی‌های هوشمند تنها گوشه‌ای از محصولات گوگل محسوب می‌شوند که منجر به تغییر سبک زندگی ما شده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد گوگل روی یک محصول جدید و منحصر به فرد کار می‌کند که می‌تواند طریقه مکالمه و ارتباط برقرار کردن انسان‌ها را تغییر دهد. این محصول گوگل گلس نام دارد.

به‌جرات می‌توان گفت گوشی‌های هوشمند طریقه ارتباط ما با دنیای اطراف‌ را تغییر داده‌اند. حالا هر کسی تنها با دسترسی به یک موبایل هوشمند و اینترنت پرسرعت می‌تواند با هر فردی در آن طرف دنیا صحبت کند و رد و بدل اطلاعات بپردازد. امروزه می‌توانیم دل‌نوشته‌ها، مقالات و تصاویر مورد علاقه‌مان را به تمام جهان مخابره کنیم. اما با این همه گوشی‌های هوشمند در سال‌های آینده تحولات زیادی را تجربه خواهند کرد و شاید به‌کلی مثل گوشی‌های کلاسیک از بازار برداشته شوند و جای آن‌ها را محصولات جدیدی بگیرد. گوگل نیز مثل دیگر شرکت‌های بزرگ به این موضوع پی برده و در حال حاضر گجت‌های هوشمندی را توسعه می‌دهد که می‌توانند در آینده جایگزین موبایل‌های هوشمند شوند. یکی از همین دستگاه‌ها، گوگل گلس نام دارد. اما سوال اصلی این‌جاست که با این محصول چه کارهایی می‌توان انجام داد. فرض کنید که در حال راه رفتن در خیابان هستید، ناگهان با تابلویی روبه‌رو می‌شوید که روی کلمه‌ای به زبان دیگری – مثلا چینی – درج شده است. در این‌جاست که گوگل گلس به‌دردتان می‌خورد. تنها کافی‌ست چشمان‌تان را به‌طرف تابلو بگردانید تا ترجمه آن در شیشه‌های عینک گوگل درج شود. اما قابلیت‌های گجت‌های هوشمند مذکور به همین‌جا ختم نمی‌شود. به شما این اجازه داده خواهد شد تا به جست‌‌وجو و گشت و گذار در اینترنت بپردازید و با کمک موتور گوگل پاسخ سوالات‌ خود را در هر زمانی دریافت نمایید. با این همه بعید به‌نظر می‌رسد که این محصول در چند سال یا حتی چندین سال آینده به بازار عرضه شود. ولی در حال حاضر گوگل می‌خواهد محصول خود را توسعه دهد و تکنولوژی‌هایی در این زمینه ایجاد کرده است.

اخبار و شایعاتی حاکی از آن هستند که گوگل بر روی یک هوش مصنوعی سطح پایینی کار می‌کند که می‌تواند حرکات دست‌های کاربران را تشخیص دهد. مثلا تشخیص می‌دهد که کاربر پنج انگشت خود را جلوی عینک گوگل گرفته است یا در حال اجرای یک ژست حرکتی خاص است. همین تکنولوژی به ما این خبر را می‌دهد که گوگل گلس جدید از ژست‌های حرکتی پشتیبانی می‌کند و به‌لطف آن قادرید کارهای مختلفی را فقط با حرکت دست به پایان برسانید. این در حالی‌ست که کاربران فکر می‌کردند که گوگل گلس با شناسایی حرکات مردمک چشم کار می‌کند. البته این مسئله می‌تواند خبر خوشی نیز باشد. چراکه اگر شاهد فن‌آوری ژست حرکتی در گوگل گلس باشیم، در نتیجه شاید تا چندین سال دیگر گوگل گلس معرفی شود و به بازارهای جهانی عرضه گردد. به‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی نیز نقشی اساسی در این گجت هوشمند بازی خواهد کرد. به این ترتیب طیف وسیعی از کارها بدون دخالت دست انجام می‌گیرند و فقط کافی‌ست دستیار صوتی گوگل را صدا بزنید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این گوگل گلس می‌تواند در بازار به موفقیت چشم‌گیری دست یابد؟ آیا کاربران این محصول را به‌صورت گسترده استفاده خواهند کرد؟ در صورت معرفی و عرضه این گجت به بازار، حاضر به خرید آن خواهید بود؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید