مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 
مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 
مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 

مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها!

علی اسکندری
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - 20:00
مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 

بی‌تردید سامسونگ یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده موبایل شمرده می‌شود که تا حالا توانسته محصولات بسیاری را به بازار عرضه کند. کالای این برند عمدتا از کیفیت بالایی بهره می‌برند و گفتنی‌ست به بهترین قابلیت‌ها مجهز هستند. در واقع فرقی نمی‌کند که چه نیازی داشته باشید یا به‌دنبال چه نوعی محصولی باشید؛ در هر صورت شرکت سامسونگ می‌تواند تمامی نیازهای شما را به بهترین شکل ممکن برآورده سازد. برند کره‌ای در طیف وسیعی از بازارها فعالیت گسترده‌ای دارد. نمایشگرها، اسپیکرها، کولرهای گازی تنها بخشی از بازارهای سامسونگ به‌حساب می‌آیند. با این همه سامسونگ قسمت بسیار بزرگی از درآمد سالانه خود را از بازار گوشی‌های هوشمند به‌دست می‌آورد. این شرکت هر سال از مدل‌های جدیدی در این حوزه پرده برمی‌دارد که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌های خاص خود را دارند. گلکسی A50 و کلکسی A80 نیز جزو همین محصولات هستند.

اگر بخواهیم از برترین گوشی‌های هوشمند بازار نام ببریم، نباید گلکسی A50 و گلکسی A80 را از یاد ببریم. این مدل‌ها با ویژگی‌های جذابی به بازار عرضه شده‌اند و تقریبا هر دو در یک رنج قیمتی قرار می‌گیرند. برای همین انتخاب بین این دو مدل به کار بسیار دشواری بدل شده است. در حقیقت حضور شرکت‌های متعدد در بازار موبایل‌های هوشمند باعث شده تا تنوع در این بخش به‌طور چشم‌گیری افزایش یابد و انتخاب سخت‌تر و سخت‌تر گردد. به این ترتیب باید برای خرید یک گوشی هوشمند با بیش‌تر مدل‌های هم‌قیمت آشنا شویم و با قابلیت‌های آن آشنا باشید. در نتیجه می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب و سپس خریداری نمایید.

مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 

یکی از بهترین راه‌حل‌ها، مقایسه دو مدل است. برای مثال ما در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه دو شاهکار سامسونگ یعنی گلکسی A50 و گلکسی A80 بپردازیم. به‌تازگی سامسونگ تغییراتی بزرگی در سری A خود انجام داده است. پیش از این‌ها سری A تنها با ظاهر زیبا در بازار شناخته می‌شد و معمولا شیوه نام‌گذاری محصولات به این شکل «گلکسی A7 2016» بود. ولی سامسونگ هم شیوه نام‌گذاری محصولات این خانواده را تغییر داد و هم در سخت‌افزار و نرم‌افزار آن‌ها تحولاتی را شکل داد. در حال حاضر محصولات این سری به‌عنوان یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار شمرده می‌شوند که از جدیدترین تکنولوژی‌ها پشتیبانی می‌نمایند. با این‌که گلکسی A50 و گلکسی A80 تقریبا در یک کلاس قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌های کوچک و بزرگی باهم دارند که موجب می‌شود این سوال در ذهن مخاطب ایجاد شود که کدام‌یک از این موبایل‌های هوشمند مناسب من است. در زیر به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

قیمت

مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل خرید یک گوشی هوشمند، قیمت آن است. سامسونگ نیز این موضوع را پی برده و سعی کرده برچسب قیمت معقولی را برای محصولات خود در نظر بگیرد. با این همه تفاوت‌هایی بین گلکسی A50 و گلکسی A80 به‌چشم می‌خورد. گفتنی‌ست اگر بودجه زیادی ندارید و در عین حال می‌خواهید صاحب یک گوشی رضایت‌بخش و با امکانات بسیار شوید، ما به شما گلکسی A50 را پیشنهاد می‌دهیم. این دستگاه چیزی در حدود ۳۵۰ دلار ارزش‌گذاری شده و به این ترتیب مناسب بیش‌تر کاربران است. با این حال اگر می‌خواهید صاحب یک گوشی جذاب و مدرن شوید که دوربینی چرخنده دارد، حتما گلکسی A80 را خریداری نمایید. البته باید قیمت این مدل را نیز مدنظر داشته باشید. سامسونگ محصول خود را با قیمت تقریبا ۷۲۵ دلار به بازار عرضه نموده که ممکن است در بازارهای مختلف متفاوت باشد. با این‌که تفاوت قیمت این دو مدل بسیار زیاد است، اما با این همه گلکسی A50 و گلکسی A80 در کلاس میان‌رده قرار می‌گیرند و نمی‌توان گفت گلکسی A80 به‌دلیل قیمت بالای خود یک گوشی بالارده محسوب می‌شود. پس اگر قیمت برای‌تان بیش‌تر از هر چیز دیگری اهمیت دارد، پیش از هر چیزی، به بودجه خود نگاه کنید و سپس اقدام به خرید یکی از این محصولات نمایید. اما تفاوت‌های گلکسی A50 و گلکسی A80 به همین‌جا ختم نمی‌شوند.

طراحی و نمایشگر

مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 

با این‌که قیمت یک کالا نقش اساسی را در فروش آن بازی می‌کند، اما برای گوشی هوشمند طراحی و نمایشگر نیز اهمیت بالایی دارند. در حقیقت هر مدلی که از طراحی مدرن و زیبا بهره بگیرد و به یک نمایشگر غول‌پیکر مجهز باشد، طبیعتا فروش بیش‌تری از رقبای خود خواهد داشت. سامسونگ که سال‌هاست در حوزه موبایل‌های هوشمند فعالیت می‌کند، کاملا به این مسئله پی برده و از نمایشگرهای باکیفیت و بزرگی در مدل‌های مذکور بهره برده است. لازم به ذکر است گلکسی A80 از یک صفحه ۶.۷ اینچی سود می‌گیرد که نسبت به نمایشگر ۶.۴ اینچی گلکسی A50 نسبتا بزرگ‌تر است. این اندازه بزرگ‌تر به شما این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر با برنامه‌ها کار کنید، با لذت بیش‌تری بازی‌ها را تجربه نمایید و متون را بدون دردسر مطالعه کنید. البته نمایشگر گلکسی A50 نیز آن‌چنان کوچک نیست و می‌توان نیاز طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهد. به‌طور کل نمایشگر بالای ۶ اینچ کاربران را راضی می‌کند و هر دوی این گوشی‌ها صفحه‌ای بزرگ‌تر از ۶ اینچ دارند. نمایشگر گلکسی A50 و گلکسی A80 به کیفیت FullHD مجهز شده‌اند تا قادر به دیدن جزئیات تصاویر باشید. البته چون نمایشگر گلکسی A50 کوچک‌تر است، به این ترتیب شاهد پیکسل‌های بیش‌تری در یک اینچ خواهید بود و در نتیجه می‌توانید کوچک‌ترین جزئیات تصاویر را نیز تماشا نمایید. فرقی نمی‌کند که گلکسی A50 را بخرید یا مدل گلکسی A80 را به خانه ببرید؛ در هر صورت یک نمایشگر AMOLED و از خانواده OLED دریافت می‌کنید که نسبت به نمونه‌های LCD کیفیت و روشنایی بسیار بالاتری دارد. برای مثال به‌لطف این نوع صفحه‌نمایش‌ها حتی در زیر نور خورشید هم قادر به کار کردن با گوشی هوشمند خواهید بود. همچنین در این نمایشگر رنگ‌ها به‌صورت جذابی نشان داده می‌شوند.

از طراحی غافل نشویم. هر دو گوشی از طراحی کم‌حاشیه بهره می‌برند و برای همین ظاهری جذاب و چشم‌گیر دارند. نمی‌خواهید یک گوشی سنگین داشته باشید؟ پس به فکر خرید گلکسی A50 باشید. چراکه گلکسی A80 وزنی در حدود ۲۲۰ گرم دارد که نسبت به وزن ۱۷۰ گرمی رقیبش عدد بسیار بزرگ‌تری محسوب می‌شود. در قاب پشتی نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود. گلکسی A50 سه دوربین دارد که به‌صورت عمودی در کنارهم قرار گرفته‌اند، ولی گلکسی A80 سه دوربین دارد که از افقی طراحی شده‌اند. این دوربین افقی نیز چرخنده بوده و کارکردی مکانیکی دارد و برای همین خراب شدن آن بعید نیست.

دوربین

مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 

سری A سامسونگ به داشتن دوربین‌های باکیفیت مشهور است. برند کره‌ای برای محصول گران‌تر خود از سه دوربین با کیفیت بالا بهره برده تا بتاونید تصاویری شگفت‌انگیز بگیرید. لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی‌ است و برای همین عکس‌هایی با سطح جزئیات بالا ثبت می‌نماید. از این رو می‌توان گفت دوربین‌های گلکسی A80 تصاویر بهتری از دوربین‌های گلکسی A50 ثبت می‌کنند. البته مدل A50 در برخی از موارد می‌تواند برادر خود را شکست دهد. دوربین گوشی هوشمند گلکسی A80 حالتی چرخنده دارد و برای همین می‌توانید در عین حال از دوربین پشتی برای گفتن عکس‌های سلفی نیز بهره ببرید. این موضوع موجب شده تا کاربران گلکسی A80 قادر به ثبت‌ سلفی‌های زیباتر و جذاب‌تری نسبت به کاربران گلکسی A50 باشند که از یک دوربین ۲۵ مگاپیکسلی در بخش جلویی سود می‌جوید. اگر هم طرفدار ضبط ویدیو هم هستید، بهتر است اقدام به خرید گلکسی A80 کنید. چراکه با کمک آن قادرید کلیپ‌هایی با کیفیت ۴K بگیرید.

باتری و سایر قابلیت‌ها

مقایسه گلکسی A50 با گلکسی A80؛ جدال بهترین‌ها! - تکفارس 

سامسونگ برای مدل گلکسی A50 از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری بهره برده که در کمال ناباوری نسبت به باتری گلکسی A80 ظرفیت بالاتری دارد. البته گفتنی‌ست فن‌آوری شارژ سریع گلکسی A80 در کلاس بالاتری نسبت به تکنولوژی شارژ سریع گلکسی A50 قرار می‌گیرد. به این باتری باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپری مدل گران‌تر سریع‌تر شارژ خواهد شد و وقت‌تان را تلف نمی‌کند. تقریبا هر دو محصول از پردازنده‌هایی با قدرت‌هایی یکسان بهره می‌برند. اما چیزی که گلکسی A80 را از رقیب خود متمایز می‌کند، حافظه رم ۸ گیگابایتی است که این امکان را به شما می‌دهد تا به‌طور همزمان چند برنامه را اجرا کنید. هر دو گوشی هوشمند از اندروید پای بهره می‌برند و با خرید هر یک از آن‌ها ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دریافت می‌کنید.

کلام آخر

بی‌تردید اگر می‌خواهید گلکسی A80 را خریداری نمایید، باید مبلغ بسیار بیش‌تری نسبت به گلکسی A50 بپردازید. این در حالی‌ست که بیش‌تر قابلیت‌های این دو گوشی یکسان هستند و شاید ارزش نداشته باشد که برای دریافت چند ویژگی انگشت‌شمار مبلغ بسیار بیش‌تری پرداخت نمایید. البته قبل از هر چیزی باید به نیازها و سلایق خود رجوع کنید. اگر یک نمایشگر بزرگ، حافظه رم بیش‌تر و یک دوربین چرخنده می‌خواهید، حتما به فکر خرید گلکسی A80 باشید. در حقیقت مهم‌ترین تفاوت این دو موبایل هوشمند، در دوربین مکانیکی گلکسی A80 است که با کمک آن می‌توانید تصاویری فوق‌العاده ثبت کنید و سلفی‌های جذاب‌تری برداشت نمایید. در طرف دیگر، گلکسی A50 از این ویژگی دوست داشتنی بی‌بهره است، اما با این حال از قابلیت‌های جذابی بهره می‌گیرد و مهم‌تر از همه قیمت بسیار کم‌تری نسبت به رقیب خود دارد. در آخر باید خودتان انتخاب کنید؛ یک گوشی با قابلیتی جدید و مدرن می‌خواهید یا به‌دنبال یک موبایل هوشمند با قابلیت‌های بسیار و قیمتی مقرون‌به‌صرفه هستید؟

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا محصولات نام‌برده سامسونگ می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند؟ اگر شما قصد خرید یک گوشی هوشمند میان‌رده داشتید، کدام‌یک از این دستگاه‌ها را انتخاب می‌کردید؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید