بررسی تخصصی گوشی Galaxy A80 - تکفارس 
بررسی تخصصی گوشی Galaxy A80 - تکفارس 

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A80

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A80 - تکفارس 

رقابت هیجان‌انگیز تولید گوشی‌هایی با طراحی تمام صفحه نمایش وارد مرحله جذابی شده و هر شرکتی تا کنون ایده‌های خلاقانه خود را نشان داده است. این مسابقه با قرار دادن ناچ در آیفون‌های اپل آغاز شد و در ادامه سامسونگ با معرفی خانواده گلکسی S10، حفره‌ای را برای جای دادن به دوربین سلفی استفاده کرد. در نهایت با رونمایی از گلکسی A80، طراحی خارق‌العاده‌ای را دیدیم که تا کنون از این کمپانی کره‌ای شاهد نبودیم.

چند وقت بعد، دی‌جی کوه (DJ Koh)، مدیرعامل سامسونگ خبر داد که می‌خواهد ویژگی‌های دستگاه‌های میان‌رده را به گوشی‌های خط تولید گلکسی A بیاورد تا افراد راحت‌تر بتوانند آنها را تشخیص دهند. او با این بیانیه می‌خواست کاری کند تا گوشی‌های سامسونگ را از محصولات برندهای چینی که روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شوند و دستگاه‌هایی تولید می‌کنند که واقعاً مقرون به صرفه هستند، متمایز نماید.

برای اینکه منظور دی‌جی کوه را بهتر متوجه شویم، فقط کافی است به گوشی گلکسی A80 نگاه کنیم زیرا در این دستگاه به راحتی می‌توان فهمید که خط تمایز دهنده گوشی‌های میان‌رده سامسونگ با پرچمدارانش واقعاً از بین رفته است. گلکسی A80 نه تنها سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش دارد، بلکه ظاهرش شیشه‌ای، رم و حافظه داخلی آن زیاد و باتری‌اش هم قدرتمند و دوربین عقب آن نیز سه‌گانه است. در واقع باید این دستگاه را چیزی بدانیم در حد گلکسی S10 5G.

با این توضیحات، باید بگوییم که گران‌ترین گوشی میان‌رده سامسونگ از نوعی مکانیسم چرخان برای دوربین‌هایش استفاده می‌کند تا افراد بتوانند لنزهایی که وجود دارند را هم به عنوان دوربین سلفی به کار ببرند و هم دوربین عقب. اگرچه این قابلیت بسیار خاص و منحصربفرد است، اما آیا آن کیفیتی که انتظار داریم را در اختیارمان قرار می‌دهد یا خیر؟.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش بزرگ، بدون حاشیه و ناچ
  • نمایشگر New Infinity
  • استفاده از مکانیسمی جدید برای دوربین
  • رابط کاربری کاربردی و روان
  • سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش کارآمد
  • بهره‌مندی از تکنولوژی شارژ سریع

نقاط ضعف

  • عملکرد متوسط دوربین به خصوص در شرایط کم نور
  • دوام باتری معمولی
  • نبود چراغ LED اعلانات
  • خالی شدن ظرفیت باتری با ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن
  • وزن زیاد و اندازه بزرگ
  • سرعت پایین سنسور اسکنر اثر انگشت

محتویات درون جعبه

  • گوشی گلکسی A80
  • شارژر سریع ۲۵ واتی
  • هدفون‌های دارای پورت USB-C

طراحی و صفحه نمایش

اولین نمایشگر New Infinity با طراحی بسیار زیبا

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A80 - تکفارس 

با اینکه پیش از این شاهد به کارگیری ناچ قطره‌ای، بریدگی‌های بزرگ، دوربین‌های پاپ‌آپ و نقطه‌های سیاه رنگ در بالای نمایشگرها بوده‌ایم، اما سامسونگ با گلکسی A80 تصمیم گرفت به عبارت “طراحی تمام صفحه نمایش” معنای تازه‌ای ببخشد. این کمپانی با چنین شیوه‌ای اجازه داد علاقه‌مندان به این گوشی بتوانند از یک نمایشگر ۶٫۷ اینچی اچ‌دی پلاس Super AMOLED با رزولوشن ۲۴۰۰*۱۰۸۰ پیکسلی بدون هیچ مزاحمتی لذت ببرند.

البته این پنل فقط به خاطر سایز بزرگی که دارد فوق‌العاده نیست بلکه با امتیاز ۶۰۰ نیت، می‌تواند خیالتان را از بابت دیده شدن محتوای نمایشگر در زیر نور آفتاب راحت کند. چنین عملکردی برای این فناوری بسیار حائز اهمیت است. به علاوه، کنتراست و کیفیت رنگ‌ها هم عالی هستند و مانند نسل‌های قبل پنل‌های OLED، دیگر شاهد به نمایش درآمدن رنگ‌ها به صورت بی‌روح در کناره‌های دستگاه نخواهیم بود.

سامسونگ نام این صفحه نمایش را New Infinity Design می‌نامد که یک اقدام کاملاً بجاست زیرا تا کنون چنین ظاهری را در یک گوشی از کمپانی کره‌ای ندیده بودیم و هر چه تولید شده بود، بریدگی به شکل O یا V داشته است.

متأسفانه علی‌رغم طراحی هوشمندانه، ابعاد گوشی کمی بزرگ است به طوری که گرفتن دستگاه ۹*۷۶٫۵*۱۶۵ میلی‌متری، کار بسیار سختی به حساب می‌آید. به این ابعاد بزرگ باید پوشش گوریلا گلس ۶، فریم فلزی و مکانیسم چرخان دوربین را هم اضافه کنیم تا سنگینی دستگاه حتی وقتی گارد محافظی روی آن قرار ندارد، بیشتر احساس شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که وزن ۲۲۰ گرمی گلکسی A80 در یک نقطه متمرکز نشده و در همه جا پخش شده است ولی با این وجود، باز هم جرم تقریباً ربع کیلویی برای یک گوشی میان‌رده موضوعی غیرقابل قبول است.

ابعادوزن
گلکسی A80۹٫۳*۷۶٫۵*۱۶۵٫۲ میلی‌متر۲۲۰ گرم
وان‌پلاس ۷ پرو۸٫۸*۷۶*۱۶۲٫۶ میلی‌متر۲۰۶ گرم
گلکسی اس ۱۰ پلاس۷٫۸*۷۴٫۱*۱۵۷٫۶ میلی‌متر۱۷۵ گرم
اوپو رنو ۱۰ ایکس زوم۹٫۳*۷۷٫۲*۱۶۲ میلی‌متر۲۱۵ گرم

حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش به غیر از قسمت پایینی که محل تلاقی پنل نمایشگر با پایه گوشی است ، بسیار باریک هستند. سامسونگ با حذف تمامی سنسورها در بالای صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی، حتی اسپیکر را نیز از بین برده و به جای آن از تکنولوژی SoD استفاده کرده که سبب می‌شود نمایشگر به لرزه دربیاید تا صداها پخش گردند.

پوشش سه بعدی گوشی (۳D Glass) توسط یک فریم فلزی احاطه شده و ظاهر آن را بسیار مدرن کرده است. در اینجا، حتی دکمه‌های کاهش و افزایش نیز فلزی هستند. به این نکته باید توجه داشته باشید که تولید گوشی با چنین نسبت بدنه به تصویر بالایی، یعنی لمس ناخواسته نمایشگر هنگام درآوردن موبایل از جیب.

اگر عادت دارید با یک دست با گوشی کار کنید، باید بگوییم این کار در گلکسی A80 تقریباً غیرممکن است زیرا باید حداقل با یک دست دستگاه را نگه دارید و انگشت دستی دیگر را روی نمایشگر بگذارید تا اثر انگشت اسکن شود. به علاوه، از آن جایی که این حسگر بیش از حد در پایین قرار گرفته، وقتی موبایل را می‌گیرید احتمال دارد سنسور اسکنر اثر انگشت زیر انگشت شست نیاید و مجبور شوید حتماً با هر دو دست (به شیوه‌ای که گفتیم) قفل گلکسی A80 را باز کنید.

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A80 - تکفارس 

مشخصات فنی و عملکرد رابط کاربری

هوش مصنوعی وارد می‌شود

به عنوان یک میان‌رده واقعی، حافظه داخلی و رم گلکسی A80 بسیار عالی هستند. سامسونگ این‌بار تصمیم گرفته که یک رم ۸ گیگابایتی را در محصول جدید خود قرار دهد و آن را به حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی مجهز نماید. البته پردازنده کووالکوم اسنپدراگون ۷۳۰ را نمی‌توانیم مورد مناسبی برای این گوشی بدانیم ولی با مشخصات هسته‌های دوگانه ۲٫۲ گیگاهرتزی و هسته‌های هشت‌گانه ۱٫۸ گیگاهرتزی، گزینه بدی به حساب نمی‌آید.

به طور خلاصه بگوییم که گلکسی A80 فراتر از سایر میان‌رده‌های بازار است و تنها یک ردیف پایین‌تر از خانواده گلکسی اس ۱۰ قرار می‌گیرد. خودِ سامسونگ در این‌باره می‌گوید:

نرم‌افزارهای این گوشی با استفاده از هوش مصنوعی موجود، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به ثبت می‌رسانند

بر این اساس، اگر مدتی با این دستگاه کار کنید، خودش برنامه شما را متوجه خواهد شد و به‌گونه‌ای عمل می‌کند تا دوام باتری به بیشترین میزان خود برسد. در کنار تکنولوژی هوش مصنوعی، باید به رابط کاربری One UI سامسونگ نیز اشاره کنیم که خود را در گلکسی A80 به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد هرچند در برخی موارد نظیر نشان دادن اعلانات در سرویس‌هایی مانند CallID یا Samsung Pass به مشکلاتی برمی‌خورد.

این را اضافه کنیم که اگر به رابط کاربری گوشی‌های کمپانی کره‌ای عادت دارید، مشکلی از این بابت نخواهید داشت زیرا در دستگاه مورد بحث ما هم شاهد ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on) و شیوه‌های ناوبری مشابه با سایر موبایل‌ها هستیم. ضمناً، این‌بار دکمه بیکسبی استفاده نشده اما دستیار هوشمند سامسونگ همچنان در این گوشی حضور دارد تا بتواند با سرویس Routines، برنامه‌های روزانه شما را آن‌طور که باید و شاید، تنظیم کند.

جدای از برخی کمبودها مانند ناتوانی در ویرایش یک شماره پیش از تماس در نرم‌افزار Phone و لزوم دانلود یک اپلیکیشن مربوط به سامسونگ برای بهره‌مندی از شیوه‌های ناوبری، به طور کلی عملکرد One UI در گلکسی A80 قابل‌قبول است.

دوربین پاپ‌آپ و چرخان

یک دوربین همه‌کاره

در اکثر گوشی‌ها فضایی اشغال شده تا دوربین‌ها قرار داده شوند اما برخی‌ها مانند گلکسی A80 به مکانیسمی مجهز شده‌اند که ۱۸۰ درجه می‌چرخد تا کاربران بتوانند از دوربین عقب برای گرفتن تصاویر سلفی نیز بهره ببرند. همه این کارها در کسری از ثانیه انجام می‌شود و هیچ اتفاقی نظیر ظاهر شدن لنز دیگری رخ نمی‌دهد. فقط باید به این موضوع توجه داشته باشید که در مسیر مکانیسم چرخان دوربین، مانعی وجود نداشته باشد.

بر روی کاغذ، مشخصات فنی دوربین فوق‌العاده‌اند چرا که سامسونگ از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی تولید شده توسط سونی استفاده کرده تا لنز اصلی باشد. در کنار آن هم شاهد حضور حسگر ۸ مگاپیکسلی زاویه فوق گسترده هستیم تا رضایت طرفداران تصاویر گروهی جلب شود.

شاید با خود بگویید که باید یک لنز مخصوص زوم چند برابری به کار گرفته می‌شد اما به این نکته توجه داشته باشید که خانواده گلکسی S هم باید حداقل از یک نظر برتر باشند. به علاوه، با رزولوشن بسیار زیاد لنز اصلی هم می‌توان اقداماتی انجام داد که تقریباً همان قدرت زوم ۲ برابری را ارائه می‌دهد.

مطلب بعدی که باید به آن اشاره کنیم، حضور لنز تشخیص عمق سه بعدی یا ToF است. این سنسور نه تنها هنگام بازگشایی قفل نمایشگر به کار می‌رود بلکه افراد می‌توانند از آن به منظور گرفتن تصاویر پرتره یا بوکه نیز استفاده کنند. گویا سامسونگ همه این ویژگی‌ها راز  خانواده گلکسی S به این محصول میان‌رده‌اش آورده زیرا می‌توانید از قابلیت Super Steady در بخش فیلمبرداری هم بهره‌مند شوید و اجازه ندهید لرزش‌های اضافی در کلیپ ضبط شده بر کیفیت کار شما تأثیر منفی بگذارند.

این سنسور همچنین، قابلیت فوکوس زنده را هم در اختیارتان قرار می‌دهد بنابراین این فرصت را دارید تا عمق سوژه‌ها در لحظه فیلمبرداری مشاهده کنید. به علاوه، درست مانند گلکسی S10، گلکسی A80 هم می‌تواند ۳۰ صحنه را تشخیص دهد و مناظر را به بهترین شکل ممکن نشان داد. اما با این امکانات، کیفیت تصاویر و ویدیوها چگونه است؟

باید پاسخ دهیم که تعریف چندانی ندارد زیرا رنگ‌ها بیش از حد اشباع شده‌اند و تصاویر نرمی خاصی دارند به همین دلیل انتظار می‌رفت سامسونگ از تکنیک شفاف‌سازی خودش در این قسمت استفاده می‌کرد. به علاوه، رنج دینامیک ویدیوهای ضبط شده نیز کم اشکال نیست چرا که سایه‌ها را بسیار سیاه‌تر نشان می‌دهد و مناطق نورانی را خیلی روشن نمایان می‌کند.

نمونه تصاویر گرفته شده با گلکسی A80

نیازی نیست که بگوییم تصاویر سلفی با همان دوربین عقب گرفته شده‌اند. بر این اساس، علی‌رغم مشخصات فنی قدرتمند در این دستگاه، عکس‌های گرفته شده با دوربین جلو هم کیفیت خوبی ندارند و نسبت به سایر محصولات میان‌رده دیگر شرکت‌ها نظیر شیائومی، هوآوی، اپل و حتی خودِ سامسونگ عملکرد چندان درخشانی از خود به ثبت نمی‌رسانند. متأسفانه باید اعلام کنیم که خبری از ویژگی تشخیص صحنه هنگام گرفتن عکس‌های سلفی نیست و به جای اینکه این اشکال رفع شود، سامسونگ به تازگی بروزرسانی منتشر کرده که قابلیت فوکوس خودکار را برای دوربین سلفی گلکسی A80 عرضه می‌کند.

نمونه تصاویر سلفی گرفته شده با گلکسی A80

اگرچه پردازنده گلکسی A80 آن‌قدر قدرتمند است تا بتواند ویدیوهای ۴K ضبط کند ولی این دستگاه تنها زمانی می‌تواند عملکرد خوبی از خود به ثبت برساند که نور کافی وجود دارد. در شب یا حتی شرایط کم نور، جزئیات اصطلاحاً گم و رنگ‌ها اشباع می‌شوند و رنج دینامیک هم به شدت کاهش می‌یابد. همین اتفاق سبب خواهد شد اشیا نورانی به خوبی دیده نشوند. در این بین، لنز زاویه فوق گسترده که می‌تواند در زمینه ضبط ویدیوها به گلکسی A80 کمک کند نیز اوضاع را وخیم‌تر می‌نماید و لبه‌های سوژه‌ها را بیش از حد می‌کشد. این موضوع هم در تصاویر و هم در ویدیوها کاملاً مشخص است.

نمونه‌های ویدیوهای ضبط شده با گلکسی A80

نمونه ویدئو ضبط شده در روز با کیفیت ۴K

نمونه ویدئو ضبط شده در روز با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه

نمونه ویدئو گرفته شده در شب

نمونه ویدئو ضبط شده در شب با کیفیت ۱۰۸۰p

کیفیت صدا

علی‌رغم اینکه هیچ اسپیکری در گلکسی A80 وجود ندارد ولی کیفیت صدا در این گوشی فراتر از انتظار است بنابراین اگر گوش خود را بیشتر روی موبایل فشار دهید تا صدای طرف مقابل را بهتر بشنوید، در واقع صدا را با کیفیت پایین‌تری خواهید شنید زیرا مانع لرزیدن نمایشگر می‌شوید.

متأسفانه سامسونگ در این رابطه درست اطلاع‌رسانی نکرده و فقط گفته است که برای برقراری تماس به شیوه‌های سنتی، کاربران باید گوش خود را روی دایره موجود روی صفحه نمایش بگذارند حال آن‌که اصلاً چنین چیزی مطرح نیست زیرا کسی نمی‌تواند مشخص کند قطعه‌ای که این کارها را برعهده دارد در کدام قسمت جای‌گیری کرده است.

با این اوصاف، پس از سردرگمی‌های اولیه، می‌توانید بالأخره متوجه شوید که صداها در گلکسی A80 به وسیله لرزش‌های ایجاد شده در نمایشگر تولید می‌شوند و هیچ نیازی نیست تا به دنبال اسپیکر بگردید زیرا این تکنولوژی هم مانند روش سنتی کیفیت بالایی دارد و صداها را بدون نویز اضافی به گوش طرف مقابل می‌رساند.

دوام باتری و سرعت شارژ شدن

باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپری گلکسی A80 را با استفاده از شارژر سریع ۲۵ واتی که در داخل جعبه آن وجود دارد، می‌توانید خیلی سریع پر کنید؛ حتی سریع‌تر از گلکسی S10. البته با آگاهی از این موضوع فکر نکنید که همه چیز بر وفق مراد است زیرا علی‌رغم سرعت بالای شارژر، دوام باتری زیاد خوب نیست. شاید با خودتان بگویید که این ظرفیت باتری با یک نمایشگر ۱۰۸۰p و تراشه ۸ نانومتری سبب می‌شود صفحه نمایش مدت زمان بیشتری روشن بماند و حتی از پنل‌های ۲K خانواده گلکسی S10 هم باکیفیت‌تر خواهد بود اما این‌چنین نیست.

بر این اساس، در صورتی که نمایشگر ۶٫۷ اینچی گلکسی A80 را بخواهید مدام روشن نگه دارید، تنها می‌توانید به مدت ۹ ساعت این کار را انجام دهید. با آزمایش‌های انجام شده، این‌گونه می‌شود برداشت کرد که بعید است بتوانید یک روز کامل را بدون نیاز به شارژر ۲۵ واتی این محصول سامسونگ بگذرانید. بنابراین باید این‌گونه نتیجه‌گیری کنیم که علی‌رغم ظرفیت باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپری و بدنه سنگین، گلکسی A80 به سختی ۲۴ ساعت دوام خواهد آورد.

به علاوه، از آن جایی که هیچ چراغ LED جهت دیدن اعلانات در حاشیه مشکی رنگ کوچک بالای نمایشگر قرار ندارد، مجبور خواهید شد از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on) استفاده کنید تا ببینید آیا پیام جدیدی دریافت کرده‌اید یا خیر. حالا و از آن‌جایی که قابلیت نمایشگر همیشه روشن مصرف باتری را افزایش می‌دهد، خودبه‌خود روند خالی شدن انرژی باتری گلکسی A80 بیشتر می‌شود.

خلاصه

سامسونگ با معرفی گلکسی A80 و نمایشگر اینفینیتی آن روش جدیدی به کار برد. همچنین، جدای از گوشی‌های دارای دو لنز، دوربین چرخان این دستگاه به شما اجازه می‌دهد برای گرفتن تصاویر سلفی هم از همان حسگرهای دوربین عقب استفاده کنید.

متأسفانه به خاطر عملکرد نه چندان راضی‌کننده گوشی مورد بحث ما در شرایط کم نور، نمی‌توانیم از نظر کیفیت عکس، از بین اعداد ۱ تا ۱۰ نمره‌ای بیشتر از ۵ به این دستگاه بدهیم. به علاوه، اگر دلتان برای موبایل‌های کامپکت و کوچک نسل‌های قبل تنگ شده، به هیچ عنوان سراغ گلکسی A80 نروید زیرا هم وزن زیادی دارد و هم بسیار بزرگ است.

برای اینکه مقایسه‌ای داشته باشیم، بیایید وان‌پلاس ۷ پرو را مدنظر بگیریم. این پرچمدار کمپانی چینی با همین قیمت ۶۰۰ دلاری، عملکرد بهتری دارد، نمایشگرش ۹۰ هرتزی است و از پردازنده‌ای قدرتمندتر بهره می‌برد که می‌توانید آن را فقط در گوشی‌های پرچمدار مشاهده کنید. در سمت دیگر، اگر زیاد با صفحه نمایش‌های دارای ناچ مشکلی ندارید، هوآوی پی ۳۰ یا پی ۲۰ پرو هم دوربین فوق‌العاده‌تر، هم عملکرد سریع‌تر و هم سایز کوچک‌تر و وزن کمتری دارند و قیمت‌شان نیز تقریباً همین ۶۰۰ دلار است.

با همه اشکالات مطرح شده، نمایشگر New Infinity سامسونگ پتانسیل زیادی دارد و اگر این شرکت این قطعه را با دوربین‌های بهتری همراه کند و ابعاد را نیز کاهش دهد، مطمئناً می‌توانیم شاهد حضور گوشی پرطرفداری در بازار باشیم.

از طرفی، اطمینان داریم که مهندسان سامسونگ در حال کار کردن روی نمایشگر New Infinity نسل ۲ هستند اما در حال حاضر باید اعتراف کنیم که گلکسی A80 گوشی است که ظاهر عالی دارد ولی عملکردش معمولی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.