قابلیت جدید فیس‌بوک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود - تکفارس 
قابلیت جدید فیس‌بوک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود - تکفارس 
قابلیت جدید فیس‌بوک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود - تکفارس 

قابلیت جدید فیس‌بوک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

علی اسکندری
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 08:00
قابلیت جدید فیس‌بوک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود - تکفارس 

شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروزه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در حقیقت با کمک آن‌ها می‌توانیم طیف وسیعی از کارها را در زمان سریع‌تر و با حداقل هزینه انجام دهیم. می‌توانیم خرید کنیم، از آخرین اخبارها و اطلاعات آگاه شویم و اوقات فراغت‌مان را پر نمایید. در حقیقت حتی این امکان به شما داده شده تا با کمک شبکه‌های اجتماعی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار نیز کنید و به کسب درآمد بپردازید. با این همه این فضاهای مجازی خالی از اشکال نیستند. شبکه‌های اجتماعی معمولا اطلاعات زیادی از کاربران در سرورهای خود ذخیره می‌کنند و ممکن است از این اطلاعات سوء‌استفاده نیز نمایند. به این ترتیب می‌توان گفت با استفاده از شبکه‌های اجتماعی حریم خصوصی شما نیز به خطر می‌افتد. با این همه تغییراتی در راه است.

فرزض کنید که می‌خواهید تصاویرتان را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید. این عکس‌ها شامل اطلاعاتی مثل زمان، مکان و نام اشخاص هستند. در این تصاویر چهره شما و دوستان‌تان نیز واضح است. گفته می‌شود از تک‌تک این اطلاعات که به‌نظر شما شاید بی‌ارزش به‌نظر برسند، می‌توان کسب درآمد کرد. شرکت‌های بزرگ و کوچک کاملا به این موضوع واقف هستند و برای همین کاربران تشویق به اشتراک‌گذاری تصاویر، نوشته‌ها و ویدیوهای خود می‌کنند. با کمک این اطلاعات شخصی می‌توان به نام اشخاص و در بلندمدت – اگر برند مذکور رفتار کاربران را زیر نظر داشته باشد – می‌توان حتی به علاقه‌مندی‌های شما نیز پی برد. به این ترتیب با نمایش دادن تبلیغاتی مخصوص به شما می‌توان به کسب درآمد هنگفتی پرداخت. یکی از شرکت‌هایی که از این طریق (قبلا یا شاید در حال حاضر) به کسب درآمد مشغول بوده، فیس‌بوک است. امروزه فیس‌بوک سه شبکه اجتماعی بزرگ را یعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ را تحت سلطه خود دارد. جالب است بدانید هر کدام از این برنامه‌ها بیش‌تر از یک میلیارد بار از فروشگاه گوگل دانلود شده‌اند.

همین نشان می‌دهد که این برنامه‌ها تا چه در زندگی روزمره انسان‌ها ورود پیدا کرده‌اند. از این گذشته‌، در این شبکه‌های اجتماعی روزانه میلیاردها پیام‌ ازجمله تصاویر، اصوات و ویدیوها به اشتراک گذاشته می‌شوند که تمامی آن‌ها می‌توانند دلاری برای شرکت مادر – یعنی فیس‌بوک – کسب نمایند. همین موجب شده تا این سوال در ذهن مخاطبان به‌وجود بیاید که چرا این شبکه‌های اجتماعی به حریم خصوصی کاربران خود احترام نمی‌گذارند. در واقع این پرسش برای فیس‌بوک بیش‌تر از ۵ میلیارد دلار آب خورد! سازمان‌ها و اتحادیه جهان مخصوصا اروپایی به این موضوعات توجه ویژه‌ای دارند و نمی‌گذارند هر شرکت اقدام به فروش اطلاعات شخصی کاربران به شرکت‌های شخص سوم کند و از این راه به کسب درآمد بپردازد. این موضوع موجب شده تا جریمه‌های مختلفی برای غول آمریکایی تصویب شود که در آخر نیز فیس‌بوک تمامی آن‌ها را پذیرفت و به‌زودی پرداخت خواهد کرد. خوش‌بختانه خبرهای خوب به این‌جا ختم نمی‌شوند، فیس‌بوک در صدد است تا با انتشار به‌روزرسانی‌ها و افزوده قابلیت‌های مختلف برنامه‌های خود را تغییر دهد و اطلاعات شخصی کاربران را حفظ نماید و حریم خصوصی مشتریان خود را رعایت کند.

قابلیت جدید فیس‌بوک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود - تکفارس 

به‌تازگی فیس‌بوک از یک‌سری قابلیت‌های جذاب پرده برداشته که همه آن‌ها قصد دارند تا حریم خصوصی در برنامه‌های فیس‌بوک را افزایش دهند و رضایت کاربران بیش‌تری را به‌سمت خود جلب نماید. یکی از همین ویژگی‌های دوست داشتنی، حذف تاریخچه اطلاعات است. در صفحه خاصی فیس‌بوک به شما (مثل گوگل) لیستی از اطلاعات شخصی‌تان نشان می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را حذف کنید تا برای مقاصد تبلیغاتی استفاده نشوند. در حقیقت قادرید هر روز به این بخش سر بزنید تا تاریخچه اطلاعات شخصی خود را مثل تاریخچه مرورگرتان حذف کنید تا هیچ‌کس (حتی شرکت فیس‌بوک) نتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. البته این حرفی‌ست که از طرف شرکت سازنده مطرح می‌شود و هنوز معلوم نیست که آیا این اطلاعات کاملا از سرورهای فیس‌بوک حذف خواهند شد یا فقط یک قابلیت‌ نمایشی هستند. با این همه افزودن این قابلیت راهی برای جذب مخاطبان بیش‌تر و اعتماد از دست رفته کاربران است. گفتنی‌ست این ویژگی فعلا در کشورهای محدودی قابل دسترسی است و به‌زودی همه کاربران قادر به استفاده از خواهند بود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به فضاهایی امن تبدیل شوند که حریم خصوصی کاربران در آن‌ها رعایت می‌شود؟ آیا‌ فیس‌بوک واقعا می‌خواهد اجازه حذف اطلاعات را به کاربران بدهد یا این فقط قابلیتی نمایشی است؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید