ترامپ: آمریکا با هوآوی تجارت نمی‌کند - تکفارس 
ترامپ: آمریکا با هوآوی تجارت نمی‌کند - تکفارس 
ترامپ: آمریکا با هوآوی تجارت نمی‌کند - تکفارس 

ترامپ: آمریکا با هوآوی تجارت نمی‌کند

سید محمد معلمی
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 15:30
ترامپ: آمریکا با هوآوی تجارت نمی‌کند - تکفارس 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد با هوآوی تجارت خود را ادامه دهد. این خبر در حالی منتشر شده که تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است. این سخنان ترامپ شاید نشان می‌دهد که از این پس تمامی مجوزهای تجاری شرکت‌های مختلف آمریکایی با هوآوی باطل خواهد شد.

در ماه می بود که دپارتمان تجارت ایالات متحده نام هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داد و اعلام کرد کمپانی‌هایی که قصد همکاری با این شرکت چینی را دارند، باید مجوزهای لازم را دریافت کنند. همین تصمیم کافی بود تا به دستور ترامپ، تمامی تأسیسات مخابراتی ایالات متحده که توسط هوآوی تأمین شده بودند جمع‌آوری شده و دیگر کسی اجازه نداشته باشد از او محصولات بخرد. البته در ادامه، دپارتمان تجاری و شخصِ ترامپ، مجوز را به صورت موقتی صادر کردند.

روز جمعه اما، بلومبرگ گزارش داد که کاخ سفید می‌خواهد همه مجوزهای صادر شده برای کمپانی‌های متقاضی تجارت با هوآوی را لغو کند. هفته گذشته، ویلبور راس (Wilbur Russ)، نماینده دپارتمان تجاری آمریکا خبر داد که ۵۰ درخواست دریافت کرده که هنوز در مورد آنها تصمیم‌گیری نشده است.

ترامپ در مصاحبه‌ای که با خبرنگاران حاضر در کاخ سفید داشت، گفت:

ما تجارت خود را با هوآوی ادامه نخواهیم داد. البته این به معنای عدم معاملات تجاری هنگام و پس از انعقاد قرارداد نیست بلکه نمی‌خواهیم تجارت خود را با این شرکت ادامه می‌دهیم

روز چهارشنبه، دولت ترامپ قوانینی را منتشر و بر اساس آن اعلام کرد که سازمان‌های فدرال نباید از پنج شرکت چینی از جمله ZTE و هوآوی تأسیسات مخابراتی و تجهیزات پخش محتواهای رسانه‌ای را خریداری کنند. این ممنوعیت که سال گذشته توسط بخش امنیت ملی کنگره تأیید شده بود، از هفته آینده عملی خواهد شد. البته دولت آمریکا هنوز یک سال دیگر برای عمل کردن به قانون ثبت شده فرصت داشت ولی تصمیم گرفت آن را زودتر به منصه ظهور برساند.

این اقدامات علیه هوآوی در حالی صورت پذیرفته‌اند که قانون‌گذاران آمریکایی در مورد جاسوسی این شرکت با استفاده از تجهیزات مخابراتی و ارائه اطلاعات به دولت چین نگران هستند. در سمت دیگر، هوآوی رسماً اعلام کرده که این ادعاها بی‌پایه و اساس هستند.

لازم به ذکر است که کمپانی چینی هنوز نسبت به این اخبار جدید واکنشی نشان نداده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید