بررسی زلزله‌های مریخ در زمین - تکفارس 
بررسی زلزله‌های مریخ در زمین - تکفارس 
بررسی زلزله‌های مریخ در زمین - تکفارس 

بررسی زلزله‌های مریخ در زمین

سید محمد معلمی
۳ مرداد ۱۳۹۸ - 17:00
بررسی زلزله‌های مریخ در زمین - تکفارس 

فضاپیمای Insider ناسا به وسیله دستگاه لرزه‌سنجی که دارد توانست در ماه مارس با ثبت لرزش‌هایی در مریخ، یک اکتشاف تاریخی داشته باشد.. این ابزار حساس برای بررسی زلزله‌های سیاره سرخ تولید شده اما باید این مسئله را بدانید لرزش‌هایی که در مریخ رخ می‌دهند، با نمونه‌های اتفاق افتاده در کره زمین کاملاً متفاوت هستند.

محققان دانشگاه ETH زوریخ سوییس برای اینکه متوجه شوند زمین‌لرزه‌های سطح مریخ چگونه هستند، داده‌های دستگاه لرزه‌سنج فضاپیمای Insider را جمع‌آوری کردند و در یک وسیله شبیه‌ساز زمین‌لرزه به کار بردند و آن اطلاعات را با داده‌های به دست آمده از زلزله‌های زمین و ماه به مقایسه گذاشته‌اند.

در ویدیویی که این تیم تحقیقاتی منتشر کرد، کاملاً مشخص است که دانشمندان در اتاقی نشسته‌اند که در اطراف آن لیوان‌های آب قرار گرفته و روی طاقچه‌ها گلدان و وسایل تزئینی وجود دارد.

آن‌طور که مشخص شد، زمین‌لرزه‌ها تکان‌های شدیدی داشتند اما موارد مربوط به کره ماه چندان شدید نبودند. لرزش‌های مرتبط با کره مریخ اما، سبب شد محققان لیوان‌های آب را بگیرند تا از روی میز به پایین نیفتند زیرا سطح کف اتاق به سمت کناره‌ها می‌لرزید.

ناسا روز دوشنبه اعلام کرد:

زلزله‌هایی که تا کنون از مریخ به ثبت رسیده‌اند، ضعیف بوده‌اند بنابراین محققان باید سیگنال‌ها را حدود ۱۰ میلیون واحد شدیدتر می‌کردند تا بتوانند آنها را با لرزش‌های به ثبت رسیده از زمین‌لرزه و ماه‌لرزه مقایسه نمایند

تا به این لحظه، دانشمندان دو نوع مریخ‌لرزه به ثبت رسانده‌اند: یک نوع لرزش شبیه به لرزش‌های رخ داده در ماه و نوعی لرزش که شدت زیادی ندارد و احتمالاً در فاصله زیاد از دستگاه لرزه‌سنج اتفاق افتاده است. زیمون استاهلر (Simon Stahler)، یکی از محققان این پروژه می‌گوید:

در مقایسه با مدت زمین‌لرزه‌ها، هر دو نوع لرزش ایجاد شده در مریخ طولانی‌تر بوده‌اند

فضانورد Insider که در اواخر سال ۲۰۱۸ به جو کره زمین ارسال شد، هم‌اکنون در مأموریتی به سر می‌برد تا بتواند داده‌هایی به دست آورد و دانشمندان را کمک کند تا در مورد چگونگی تشکیل سیاره‌های سنگی به نظرات مستدلی دست یابند.

کاملاً مشخص است که بشریت هنوز در مراحل اولیه بررسی مریخ‌لرزه‌ها قرار دارد اما دانشمندان امیدوارند که این لرزش‌ها در آینده بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد سیاره سرخ در اختیار ما بگذارند. آنها بر این باورند که تجربه لرزش‌ها به صورت فردی، روشی مطمئن برای مقایسه زلزله‌های کره زمین و سایر کرات آسمانی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید