یک طراح لگو از ساخت سفینه‌ی فضایی و همکاری با ناسا می‌گوید - تکفارس 
یک طراح لگو از ساخت سفینه‌ی فضایی و همکاری با ناسا می‌گوید - تکفارس 
یک طراح لگو از ساخت سفینه‌ی فضایی و همکاری با ناسا می‌گوید - تکفارس 

یک طراح لگو از ساخت سفینه‌ی فضایی و همکاری با ناسا می‌گوید

مسلم رفیعی
۱ مرداد ۱۳۹۸ - 20:30
یک طراح لگو از ساخت سفینه‌ی فضایی و همکاری با ناسا می‌گوید - تکفارس 

حدود یک‌دهه پس از مأموریت آپولو ۱۱، یعنی در سال ۱۹۷۸، شرکت لگو (Lego)، اولین مجموعه از اسباب‌بازی‌های فضایی خود را روانه‌ی بازار کرد. در سال‌های بعد، این شرکت به طور مرتب مجموعه‌هایی از سفینه‌های فضایی، فضانوردان و صورت‌های فلکی را به بازار عرضه کرد و حتی در برخی مواقع،  مجموعه‌هایی را ساخته است که به ماموریت‌های فضایی واقعی بسیار شبیه بوده‌اند.

یکی از طراحان لگو به نام سیمون کنت (Simon Kent) اظهار می‌کرد که اخیراً، او و همکارانش با مهندس‌ها و کارکنان ناسا ملاقاتی داشته‌اند و در این دیدار به مقایسه‌ی اسباب‌بازی‌های خود با فضاپیماها، کاوشگران و ایستگاه‌های فضایی فعال پرداخته‌اند. وی در ادامه افزود:

فضا در شرکت ما، یک مضمون گسترده است به‌گونه‌ای که ما می‌توانیم، جنبه‌های مختلف آن را در محصولات خود نشان دهیم. مضمون فضا می‌تواند در یک اسباب‌بازی مانند Lego City به کار رود یا اینکه همانند محصول جدید ما که Apollo 11 Lunar Lander نام دارد در انبوهی از جزئیات خودنمایی کند. فضا را می‌توان یک مطلب یا یک موضوع دانست که کودکان و بزرگسالان را به یک اندازه به خود جذب می‌کند. در کودکان، همیشه نیاز به داشتن اسباب بازی‌های فضایی وجود داشته و آن‌ها بدین شیوه، علاقه‌ی خود به فضا را ارضاء می‌کنند.

کنت در ادامه‌ی سخنانش می‌گفت که در طول چهل سال گذشته، شرکت لگو گوشه‌های مختلف جهان را مورد کاوش و بررسی قرار داده تا بتواند مجموعه‌های خیالی بیشتری را از بیگانگان، پلیس‌های فضایی و مهاجران مریخی تولید کند و همچنین قادر به طراحی مجموعه‌های واقعی بیشتری نیز باشد. واقعی‌بودن همان ویژگی است که او و همکارانش باید در مجموعه‌ی Lego City آن را توسعه دهند.

کنت می‌گفت که آن‌ها در سال ۲۰۱۹ همچنان این سنت را ادامه خواهند داد و توجه خود را معطوف به آینده‌ی  آژانس‌های فضایی همانند ناسا می‌کنند و سعی بر طراحی‌های واقع‌گرایانه‌تر دارند.

به عنوان مثال: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، جدیدترین محصول این شرکت، یک مجموعه‌ی واقع‌گرایانه است که یک راکت‌ فضایی پر از جزئیات را به همراه اتاق کنترل مأموریت، یک ایستگاه فضایی جداشونده، شاتل‌های فضایی، یک کاوشگر و چند ماکت دیگر نشان می‌دهد. این مجموعه دقیقا شبیه به سازه‌های مستقر شده توسط  ناسا و چند شرکت خصوصی دیگر نیست.

کنت در ادامه گفت:

یک نوع پیچ و تاب هنرمندانه نیز وجود دارد و ما می‌خواهیم که آن را وارد محصولات خود کنیم. الزاماً قرار نیست که ما فقط به گذشته نگاه کنیم، بلکه می‌خواهیم که آینده‌نگر نیز باشیم. بنابراین به دنبال فهمیدن این مسئله خواهیم بود که چه چیزی در چند سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد. طراحی محصولات با این سوال آغاز شده که قرار است در دو‌سال آینده چه چیزهای جدیدی وارد دنیای ما شوند؟ و اینکه، وسایل نقلیه چه شکلی خواهند بود؟ ما می‌خواهیم مجموعه‌ها را شبیه به واقعیت‌های آینده بسازیم.

سیمون کنت همچنین بیان کرد که آن‌ها می‌خواهند از داستان‌هایی که در مورد ناسا و اسپیس ایکس (Space X) در رسانه‌ها و مدارس روایت می‌شود، پشتیبانی به عمل آورند.

اخیراً، کنت و همکارانش به مقر ناسا سفر کردند و در آنجا مشغول بررسی امکانات و پروژه‌های در دست اجرا شدند تا بتوانند برای ساخت مجموعه‌های آتی خود از آن‌ها الهام بگیرند. کنت در این باره می‌گوید:

چیزی که جالب‌ توجه بود، این است که ملزوماتی را که ما فکر می‌کردیم در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند، قبلاً اختراع یا کشف شده بودند و در ناسا مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بازدید از ناسا موجب ایجاد تغییرات کوچکی در راستای واقع‌گرایانه کردن اسباب‌بازی‌های شرکت لگو شده است.

کنت می‌گفت که سفر آن‌ها به ناسا، بینشی جدید را در جهت واقع‌گرایانه کردن برخی از مجموعه‌ها در اختیار او و همکارانش قرار داده است. یکی از نمونه‌های تأثیر این بینش جدید، مجموعه‌ی Deep Space Rocket and Launch Control است. در این مجموعه، یک وسیله‌ی نقلیه‌ی کوچک وجود دارد که از یک کاوشگر آزمایشی الهام گرفته شده است و چرخ‌های آن از یکدیگر جدا هستند. این گروه پس از اینکه فهمیدند رنگ سفید، وزن زیادی را به یک راکت اضافه می‌کند، تصمیم به استفاده از رنگ نارنجی گرفتند تا بدین وسیله نشان دهند که آن موشک هنور رنگ نشده است.

مثال بعدی در مورد ماکت ایستگاه فضایی لونار (Lunar) است که سیمون کنت در مورد آن می‌گوید که طراحان لگو، رنگ نرده‌ها را تغییر داده‌اند تا به مخاطب القا کنند که این نرده‌ها متعلق به ایستگاه فضایی هستند. شرکت لگو همچنین طیف وسیعی از شخصیت‌ها را در مجموعه‌های خود گنجانده است و بدین شکل، اشخاص مختلفی از قبیل: مهندس‌ها، مدیران، دانشمندان و مربیانی را که در یک ماموریت فضایی دخیل هستند نشان می‌دهد.

تغییرات جزئی، مقدار کمی هم به جنبه‌ی آموزشی مجموعه‌های لگو اضافه می‌کند. این شرکت با اضافه کردن میزانی از واقع‌گرایی به مجموعه‌های خود، راهی را برای علاقه‌مند کردن کودکان به علوم و فضا فراهم خواهد کرد. البته طراحان لگو می‌دانند که آن‌ها قبلاً این کار را انجام داده‌اند. کنت اظهار می‌کرد که:

هنگامی که از Mission Control در مرکز فضایی جانسون بازدید میکردم، تقریباً همه‌ی کارکنان آن مرکز، ماکت‌های فضایی شرکت ما را روی میز کار خود داشتند.

وی همچنین اذعان می‌کرد که بسیاری از کارکنان آن مرکز به دلیل الهام از اسباب‌بازی‌های فضایی، در آن مرکز حضور داشتند.

امیدواریم که جدیدترین محصولات شرکت لگو، الهام‌بخش نسل بعدی مهندسین و فضانوردان باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید