بازگشت نرم‌افزار OurPact به اپ‌استور - تکفارس 
بازگشت نرم‌افزار OurPact به اپ‌استور - تکفارس 
بازگشت نرم‌افزار OurPact به اپ‌استور - تکفارس 

بازگشت نرم‌افزار OurPact به اپ‌استور

سید محمد معلمی
۲۳ تیر ۱۳۹۸ - 19:30
بازگشت نرم‌افزار OurPact به اپ‌استور - تکفارس 

اپل نظر خود را در مورد ممنوعیت استفاده از OurPact پس گرفته و این نرم‌افزار را بدون هیچ محدودیتی بار دیگر وارد اپ‌استور کرده است. این یعنی تمامی ماجراهای مربوط به اختلافات اپل و اپلیکیشن‌های کنترل کودکان موجود در فروشگاه‌های نرم‌افزاری به پایان رسیده است.

اعلام خبر ممنوعیت انتشار بروزرسانی یا حذف چنین برنامه‌هایی از سوی اپل، باعث تعجب بسیاری از افراد شد زیرا در یک چرخش ناگهانی، این کمپانی برنامه‌های این‌چنینی را جزو اپلیکیشن‌های ناامن قرار داد و معتقد بود آنها فعالیت‌های کودکان را محدود کرده و زیر نظر می‌گیرند. اپل ادعای خود را این‌گونه توجیه می‌کرد که OurPact و نرم‌افزارهای مشابه از ابزارهای MDM یا مدیریت چند دستگاهی استفاده می‌کنند که در محیط‌های آموزشی فناوری اطلاعات و مدارس کاربرد دارند. این در حالی بود که بسیاری از نرم‌افزارهای مشابه در اپ‌استور وجود داشتند اما تغییر قوانین کمپانی مالک iOS سبب شد اپلیکیشن‌های کنترل کودکان و کاربران آنها در معرض خطر قرار گیرند.

این موضوع زمانی به اوج خود رسید که همایش WWDC اپل خاتمه یافت و گزارشی در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های کنترل کودکان را هدف گرفته بود. در این گزارش اعلام شد که اپل چگونه این نرم‌افزارها را حذف کرده در حالی که ابزار Screen Time (عرضه شده با iOS 12) خود با OurPact و سایر برنامه‌های از این قبیل کارایی مشابهی دارد. این‌گونه می‌شود برداشت کرد که اپل برای اینکه قابلیت ارائه شده خودش را به مشتریان تحمیل کند، نرم‌افزارهای شبیه Screen Time را از اپ‌استور حذف کرده است.

در پاسخ به این گزارش، اپل بیانیه مدیر بازاریابی سابق خود به نام فیل اسپنسر را منتشر کرد و گفت:

نرم‌افزارهای کنترل کودکان حریم شخصی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهند بنابراین باید حذف شوند

پس از این سخنان، چند برنامه به خصوص OurPact از اپل تقاضای API کردند و گفتند که اگر قرار است به صورت موقتی از استفاده از ابزارهای مدیریت چند دستگاهی محروم شوند، می‌خواهند با محدودیت‌های اعمال شده نیز کار کنند.

در ادامه و طی یک اقدام غیرمنتظره دیگر، اپل قوانین نرم‌افزاری خود را همزمان با WWDC تغییر داد تا به اپلیکیشن‌های کنترل کودکان اجازه دهد از ابزارهای VPN و MDM استفاده کنند هرچند این اقدام با رفتارهای پیشین این کمپانی در تناقض بود. حالا OurPact، به عنوان شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزار این حوزه در iOS به اپ‌استور بازگشته و به نظر می‌رسد مشکلات مربوط به آن کلاً به پایان رسیده است.

البته علی‌رغم اینکه مشکلات مربوط به OurPact تمام شده ولی به نظر نمی‌رسد اپل بررسی نرم‌افزارهایی که قرار است وارد اپ‌استور شوند را متوقف کند و با توجه به طبیعت این کمپانی در زمینه کنترل سفت و سخت برنامه‌ها، احتمال دارد دوباره چنین اتفاقاتی تکرار شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید