صادرات آیفون‌های تولید شده در هند به اروپا - تکفارس 
صادرات آیفون‌های تولید شده در هند به اروپا - تکفارس 
صادرات آیفون‌های تولید شده در هند به اروپا - تکفارس 

صادرات آیفون‌های تولید شده در هند به اروپا

سید محمد معلمی
۲۰ تیر ۱۳۹۸ - 18:30
صادرات آیفون‌های تولید شده در هند به اروپا - تکفارس 

بر اساس ادعای سه منبع موثق و آگاه از اقدامات اپل، این کمپانی صادرات آیفون‌های تولید شده در هند را به اروپا آغاز کرده است. این اتفاق که در جهت خواست دولت هند برای افزایش تولید این کشور بوده، سبب خواهد شد شرکت مالک iOS بتواند این کشور آسیایی را به عنوان قطب تولید و صادرات مطرح کند.

ویسترون کورپ (Wistron Corp) که مهم‌ترین منعقدکننده قراردادهای اپل در هند است و مونتاژ آیفون‌ها را در این کشور و در سال ۲۰۱۶ شروع کرد، حالا قصد دارد اولین کسی باشد که گوشی‌های تولید شده این کمپانی در بنگلور را صادر می‌کند.

نیل شاه (Neil Shah) یکی از محققان مؤسسه Counter Point می‌گوید

در ماه تقریباً ۱۰۰ هزار عدد از گوشی‌های آیفون ۶ اس و آیفون ۷ را صادر می‌کنیم. از چند ماه قبل هم صادرات ما به اروپا آغاز شده است

دو نفر دیگر که در این اقدامات تأثیرگذار بودند، مدعی شده‌اند که صادرات به اندازه ۷۰ تا ۸۰ درصد کل تولید است. ویسترون از دو سال پیش تا کنون آیفون ۶ و از ابتدای امسال، آیفون ۷ را تولید می‌کند.

تبدیل هند به قطب صادرات محصولات اپل، هم برای این کشور مزیت دارد و هم برای خودِ شرکت زیرا علاوه بر اینکه کشور یک میلیارد نفری جایگاه خودش را به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مطرح خواهد کرد، اپل نیز می‌تواند تا حدودی از چین به عنوان مهم‌ترین پایگاه تولید آیفون‌ها فاصله بگیرد و به جایی بیاید که پتانسیل بیشتری دارد.

این شرکت هم‌اکنون و به خاطر جنگ اقتصادی آمریکا و چین، از ویسترون، فاکس‌کن (Foxconn) و پنتاگون (Pentagon) درخواست کرده تا ۳۰ درصد تجهیزات خود را به خارج از این کشور واقع شده در شرق آسیا منتقل کنند.

در واقع بر اساس نظر کارشناسان، اپل به هند به عنوان قطب تولیدکننده نگاه می‌کند و نه بازار مصرف. یکی از آژانس‌های خبری هندی گزارش داده که اپل احتمالاً تولید ۲۵۰ هزار عدد از گوشی‌های بالا رده خودش را هم به کمپانی تایوانی فاکس‌کن محول و ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها را نیز صادر کند.

اعداد و ارقام مربوط به تولید و محصولات میان‌رده و سهم بازار اپل در هند تقریباً برابر است و به ۱ درصد می‌رسد زیرا شرکت‌های چینی مانند شیائومی، اوپو، ویوو و کمپانی کره‌ای سامسونگ حضور پرقدرتی دارند. البته در بخش فروش گوشی‌های پیشرفته و بالا رده، سهم اپل به ۱۸ درصد می‌رسد و وان‌پلاس و سامسونگ دو رقیب جدی این شرکت به شمار می‌روند.

دیگر مزیت حضور اپل در هند این است که دیگر نیازی نخواهد بود بابت واردات محصولات هزینه‌ای بپردازد بر این اساس تولید به صرفه‌تر خواهد شد و قیمت گوشی‌ها کاهش خواهد یافت. به علاوه، اپل می‌تواند بخش‌های پرهزینه را در همان چین حفظ کند. همچنین حضور این کمپانی در هند سبب می‌شود تجارت داخلی این کشور رونق بگیرد و به اپل کمک کند تا به یکی از اهداف اصلی خود یعنی افتتاح فروشگاه‌ها برسد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید