تعرفه‎‏های چین برای اپل فاجعه بار خواهند بود - تکفارس 
تعرفه‎‏های چین برای اپل فاجعه بار خواهند بود - تکفارس 
تعرفه‎‏های چین برای اپل فاجعه بار خواهند بود - تکفارس 

تعرفه‎‏های چین برای اپل فاجعه بار خواهند بود

محمدرضا موسوی
۲ تیر ۱۳۹۸ - 18:00
تعرفه‎‏های چین برای اپل فاجعه بار خواهند بود - تکفارس 

دود آتش جنگ اقتصادی که دولت ترامپ علیه چینی‎ها به راه انداخته اکنون در چشم شرکت‎های آمریکایی فرورفته و سبب زیان گستره‎ ‎آن‎ها، مخصوصاً اپل شده است. این شرکت‎ مدعی است که تعرفه‎های آینده چین برایش فاجعه‌بار خواهند بود. برای ادامه خبر با تکفارس همراه باشید.

اپل مدعی است تعرفه‎هایی که از سوی دولت ترامپ برای کالا‎های چینی در نظر گرفته شده‎اند، می‎توانند بازدهی اقتصادی این شرکت را کاهش دهند و در مقایسه با رقبای بین‌المللی‎، مخصوصاً همتایان چینی‎، این شرکت را در وضع نامساعدی قرار دهد. در نامه‎ای که اپل به نماینده تجاری ایالات‌متحده، آقای رابرت لیگ‎تایزر ارسال کرده، عنوان شد که با اعمال تعرفه‎های پیشنهادی تقریباً تمامی دستگاه‎های اپل، ازجمله آیفون‎ها، مک بوک‎ها، ایرپاد‎ها و ساعت‎های هوشمند اپل متضرر می‎شوند، همچنین رفاه کارمندان آمریکایی این شرکت و توانایی کمک به اقتصاد ایالات‌متحده نیز، کاهش می‎یابد.

تا پیش از این غول فناوری آمریکایی باوجود متکی بودن بر تولیدکنندگان چینی در خصوص تعرفه‎های اعمال‌شده از سوی دولت ترامپ سکوت اختیار کرده بود. تعرفه‎های جدیدی که پیش‎تر از سوی دولت چین بر محصولات آمریکایی اعمال شده بود، دستگاه‎های اصلی اپل همچون گوشی‎های هوشمند آیفون و ساعت‎های اپل را تحت تأثیر قرار ندادند اما وضع برای محصولات دیگر نظیر آداپتور‎‌ها، شارژر‎ها و کابل‎های این شرکت تغییر کرد.

در ماه می دولت ترامپ تعرفه‎ کالاهای چینی را به‌شدت افزایش داد و آن را به ۲۵ درصد رساند. این تعرفه‎های جدید بر کلیه محصولات چینی اعمال شد و دستگاه‎هایی نظیر رایانه‎ها، گوشی‎های هوشمند و تلویزیون‎‎ها که پیش‎تر متضرر نشده بودند نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. در حال حاضر، دفتر نماینده تجاری ایالات‌متحده قصد نظرخواهی از گروه‎های تجاری مختلف را در خصوص تعرفه‎های اعمال شده دارد، به همین دلیل اپل نامه مذکور را ارسال کرد.

دیگر شرکت‎های تولیدکننده لپ‌تاپ، ازجمله Dell، HP و مایکروسافت نیز در نامه‎های مجزا، اعتراض خود را در خصوص افزایش نرخ تعرفه‎ها ابراز کردند. آن‎ها عنوان کردند:

تعرفه‎های در نظر گرفته شده به زیان شرکت‎های پیشرو فناوری آمریکایی می‎باشند، در مسیر توسعه و نوآوری خلل ایجاد می‎کنند و توانایی رقابت با همتایان بین‌المللی‌شان را کاهش می‎دهند.

در صورت اجرایی شدن این تعرفه‎ها، شرکت‎هایی همچون اپل، راه‎های زیادی برای اجتناب از آن‌ ندارند. یکی از این راهکار‎ها، انتقال واحد‎های تولیدی اپل به خارج از چین است و به نظر می‎رسد اپل این موضوع را بررسی کرده است. چندی پیش خبرگزاری NiKKEI گزارش داد، اپل قصد دارد واحد‎های تولیدی خود را به دیگر کشور‎های واقع در جنوب شرقی آسیای هند و ویتنام انتقال دهد. به‌جز گزینه منتقل کردن واحد‎های تولیدی، شرکت‎ها مجبور هستند که یا قیمت محصولات خود را افزایش دهند که مسلماً با واکنش منفی مصرف‌کنندگان مواجه می‌شود و یا هزینه تعرفه‎ها را متحمل شوند که سبب کاهش بازدهی آن‎های می‎شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید