نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 
نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 
نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

در روزهای گذشته به نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P72 پرداختیم و امروز قصد داریم تا برادر کوچکتر آن یعنی P52 را مورد بررسی قرار دهیم. این دو باهم تفاوت‌های اساسی دارند، مانند نمایشگر کوچکتر ۱۵٫۶ اینچی که حمل و نقل آن را آسان‌تر می‌کند. پس در ادامه با تکفارس همراه باشید تا به بررسی این لپ تاپ بپردازیم.

[divider][/divider]

این نمایشگر همچنین از فرمان‌های لمسی پشتیبانی می‌کند که در P72 وجود ندارد. همچنین دستگاهی که ما برای بررسی انتخاب کردیم دارای پردازنده Core i7-8850H است، در حالی که P72 دارای پردازده اینتل Xeon بود.

ThinkPad P52 با وجود گرافیک Nvidia Quadro، صفحه نمایش ۴K و ۱۶ گیگابایت رم و… یک دستگاه کامل به شمار می‌رود.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

البته لازم به ذکر است که شما می‌توانید با توجه به نیازتان این دستگاه را با یک پردازنده اینتل Xeon نیز پیکربندی کرده و توانایی انتخاب تا ۱۲۸ گیگابایت رم را نیز دارید. با این حال، اگر شما نوع Xeon را انتخاب کنید، فقط می‌توانید از یک پردازنده گرافیکی Quadro P2000 4GB استفاده کنید. رده بالاترین نسخه از P52 هزینه‌ای ۷۳۷۹ دلاری در بردارد که شامل پردازنده Core i7-8850H و ۱۲۸ گیگابایت رم، دو هارد SSD 2TB، ۲TB HDD و یک Quadro P3200 می‌شود. حد اکثر قیمت مدل Xeon نیز ۷،۰۸۰ دلار است.

طراحی

Lenovo ThinkPad P52 بزرگ اما در حین حال کاملا قدرتمند است. این لپ تاپ ضخامتی کمتر از یک اینچ داشته و وزن آن کمی بیش از پنج پوند است و این بهایی است که باید برای چنین دستگاه قدرتمندی پرداخت کنید. پس اگر شما به دنبال یک لپ تاپ نازک، سبک و فوق العاده قابل حمل هستید یک ultrabook را خریداری کنید. این دستگاه یک سیسیتم قدرتمند برای کسانی است که به دنبال بهره وری و کارایی بالا هستند.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

جنس پایه بدنه از منیزیم و آلومینیوم ساخته شده است، در حالی که پوشش صفحه نمایش از پلاستیک تقویت شده با شیشه ساخته شده. خبر خوب این است که این دستگاه گواهی MIL-STD 810G را دارا می‌باشد، بنابراین مانند تمام لپ تاپ‌های سری ‌ThinkPad ساخته شده تا سر سخت باشد و این نکته قابل توجه است، زیرا هنگامی که شما بیش از هفت هزار دلار صرف خرید یک یک لپ تاپ می‌کنید قطعا انتظار خواهید داشت که برای مدت طولانی عمر و کارایی داشته باشد.

همانطور که هنری فورد قبلا گفته بود، شما می‌توانید هر رنگی را که می‌خواهید داشته باشید تا زمانی که آن رنگ مشکی باشد. اما لنوو کمی کار را پیچیده کرده است و در حال حاضر دو طیف رنگ مشکی برای سری ThinkPad ارائه می‌کند. این مدل دارای طیف قدیمی‌تر است و همچنین از طراحی لوگو قدیمی‌تر نقره‌ای رنگ ThinkPad استفاده می‌کند. بنابراین رنگ آن مشکی است اما نه کامل‌ترین مشکی موجود. این دستگاه همچنین لولا‌های نقره‌ای رنگی را که در مدل‌های سالیان گذشته دیده‌ بودیم را نیز حفظ کرده است.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

همانطور که از یک سیستم کاری انتظار می‌رود، این لپ تاپ نیز پر از پورت‌های مختلف است. در پشت دستگاه، شما دو پورت Thunderbolt 3 را پیدا خواهید کرد که قادر به ارائه سرعت تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه هستند. همچنین یک پورت برای کابل شارژ اختصاصی Lenovo وجود دارد که دارای توان ۱۷۰ وات است. شما همچنین می‌توانید پورت Ethernet و HDMI را نیز در این قسمت پیدا کنید.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

در سمت راست دستگاه، شما دو پورت USB 3.1 Gen 1 Type-A، Mini DisplayPort و یک جک صوتی Combo 3.5 میلی متری خواهید یافت. سمت چپ نیز دربر گیرنده یک درگاه کارت SD و یک پورت دیگر USB 3.1 Gen 1 Type-A است. لازم به ذکر است که پورت‌های USB 3.1 Gen 1 از سرعت انتقال داده تا ۵Gbps پشتیبانی می‌کنند.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

برای استفاده از ویژگی Windows Hello نیز این دستگاه به سنسور اثر انگشت زیر صفحه کلید و یک دوربین IR در بالای صفحه نمایش مجهز شده است، بنابراین شما می‌توانید روش احراز هویت بیومتریک خود را انتخاب کنید. استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره در لپ تاپ‌ها تجربه بهتری ارائه خواهد کرد. همچنین، لپ تاپ‌های سری ThinkPad در طول چندین سال گذشته نیز سنسورهای اثر انگشت داشته‌اند که کیفیت متوسط را دارا بودند.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

در بالای صفحه کلید، بلندگوهای دستگاه را پیدا خواهید کرد که از Dolby Audio Premium قدرت می‌گیرند. در واقع این دستگاه به صورت کلی بسیار شبیه به ThinkPad P72 است، اما در اندازه‌ کوچکتر.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

باطری در P52 قابل تعویض است که این موضع برای P72 صادق نیست. همچنین، پنل پایین را نیز می‌توان به راحتی با یک سر پیچ شش سو Philips جدا کرد.

نمایشگر

ThinkPad P52 دارای یک صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی از نوع UHD است که نسبت به نمایشگر UHD 17.3 اینچی موجود در P72 تفاوت چشمگیری دارد. بر خلاف نمایشگر مات ضد انعکاس نور موجود در مدل بزرگتر، این دستگاه دارای یک نمایشگر لمسی براق است. البته توجه داشته باشید که اگر شما مدل ۱۰۸۰p را انتخاب کرده باشید، نمایشگر آن از لمس پشتیبانی نکرده و ضد انعکاس نور می‌باشد.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

من واقعا نمی توانم به شما بگویم که کدام یک برای شما بهتر است. صفحه نمایش ضد انعکاس خوب است زیرا شما می توانید از آنها در شرایط روشنایی استفاده کنید. صفحه نمایش های براق زیبا تر هستند. این واقعا به نوع کار شما بستگی دارد و شما می دانید که بهتر از هر کس دیگری است.

P52 از نمایشگرهای Dolby Vision لنوو که در سری‌های بالارده ThinkPad به کار می‌رود بهره مند نشده است؛ با این حال، کماکان از ۱۰۰٪ رنگ‌های ادوبی پشتیبانی کرده و عالیبه نظر می‌رسد.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

کیفیت صوتی با وجود نبودن Dolby Atmos بسیار مناسب و کاملا کاربرپسند است؛ به عنوان مثال، اگر از این رایانه برای ویرایش فیلم استفاده می‌کنید، کیفیت صدا به اندازه کافی شفاف و بلند است تا کار به خوبی انجام شود.

یک نکته که در مورد صفحه نمایش وجود دارد این است که حاشیه اطراف نمایشگر کمی بزرگ است. با روند امروزی این صنعت که به سمت کاهش حاشیه‌ اطراف نمایشگر (مانند کاری که لنوو در لپ تاپ گیمینگ Legion Y740 با نمایشگر ۱۵ اینچ کرد) پیش می‌رود، بهتر می‌شد اگر این دستگاه نیز حاشیه اطراف نمایشگر کمتری می‌داشت.

صفحه کلید، پد لمسی و TrackPoint

سری ThinkPad همیشه به داشتن برخی از بهترین صفحه کلید‌های موجود مشهور بوده است و ThinkPad P52 نیز از این قاعده مستثنی نیست. چیزی در مورد آن وجود دارد که باعث می‌شود تایپ کردن با آن بسیار آسان و در عین حال دقیق باشد. البته لازم به ذکر است که اگرچه که صفحه کلید‌ لپ تاپ‌های سری ThinkPad بهترین بازار هستند، اما EliteBook های جدید HP نیز در حال نزدیک شدن به آن‌ها است.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

محل استراحت دست در اطراف صفحه کلید از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر شیشه‌ای است، بنابراین شما احساس راحتی و جذاب دستگاه‌های فیبر کربن را حس نخواهید کرد. با این حال، در حالی که با یک پد لمسی خوب مواجه‌ایم اما کلیدها مهم‌ترین قسمت هستند. پد شماره در سمت راست صفحه کلید اصلی وجود دارد که در یک دستگاه ۱۵٫۶ اینچی کمی عجیب است.

پد لمسی همانند ThinkPad P72 قابل کلیک نیست و دو مجموعه از کلیدهای فیزیکی برای آن در نظر گرفته شده که این کار را انجام می‌دهند، یکی بالای پد لمسی و یکی دیگر در زیر آن. این در حالی است که همه لپ تاپ‌های سری ThinkPad فقط دارای دکمه‌های بالای صفحه لمسی هستند، اما کاربران قطعا به سرعت به استفاده از کلیدهای پایینی نیز عادت خواهند کرد. دکمه‌های بالا واقعا برای استفاده با TrackPoint ساخته شده‌اند ( کلید کوچک قرمز رنگی که بین کلید‌های G، H و B قرار دارد). با این حال، بهتر می‌بود که یک پد لمسی قابل کلیک نیز وجود می‌داشت.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

نکته عجیب اینجاست که Lenovo هنوز کلید Fn را در سمت چپ کلید Ctrl قرار می‌دهد، کاری که تقریبا همه از آن متنفر هستند اما در تمام دستگاه‌های سری ThinkPad شاهد آن هستیم. خوشبختانه، شما می‌توانید عملکرد Fn و Ctrl را در برنامه Vantage Vantage تغییر دهید و این کاری است که اکثر کاربران ThinkPad بلافاصله پس از خریدی یکی از این دستگاه‌ها انجام می‌دهند.

عملکرد و عمر باتری

لپ تاپ ThinkPad P72 دارای یک پردازنده Intel Core i7-8850H است که تراشه‌ای با ظرفیت ۴۵ وات TDP، شش هسته و ۱۲ رشته دارد. این پردازنده بالاترین سطح پردازنده‌های سری Core است مگر اینکه شما یک پردازنده Core i9 را دریافت کنید که هنوز عرضه نشده است. در واقع سری H چیزی است که شما در تمام دستگاه‌های قدرتمند؛ از جمله لپ تاپ‌های گیمینگ پیدا خواهید کرد.

در بخش گرافیک، ما Nvidia Quadro P3200 با ۶GB GDDR5 را در این لپ تاپ داریم که در این نقطه هم خبر خوبی است و هم خبر بد. خبر خوب این است که می‌توانید از این دستگاه برای ویرایش بسیاری از ویدیوها استفاده کنید و انتظار عملکردی عالی را داشته باشید اما خبر بد این است که Quadro RTX در حال آمدن است.

معماری جدید Turing Nvidia یک جهش نسبت به نسل پیشین خود به شمار می‌رود. پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX برای هر دو سیستم‌های دسکتاپ و لپ‌ تاپ در دسترس است و کارت گرافیک Quadro RTX برای دسکتاپ موجود است که ویژگی‌هایی مانند ردیابی اشعه و یادگیری فوق العاده عمیق نمونه‌ای را ارائه می‌دهد. حقیقت این است که شما ممکن است بخواهید قبل از خرید یک لپ‌تاپ این احتمال را در نظر بگیرید که نسل بعدی آن ممکن است با Quadro RTX همراه باشد.

اما اگر امروز را در نظر بگیریم، ThinkPad P52 یک دستگاه قدرتمند است. پردازنده گرافیکی آن به اندازه مدل ۱۶GB P5200 در P72 قدرتمند نیست اما قطعا از پس تمام کارهای شما بر خواهد آمد. یکی از تست‌های همیشگی ما ویرایش ویدیو در Adobe Premiere Pro در هنگام اجرای کردن یک ویدیو دیگر در Media Encoder است. در این مورد با کمی کندی سرعت مواجه شدیم اما در مجموع عملکرد آن مناسب بود.

در بخش عمر باتری نیز شما در صورت استفاده روزمره، می‌توانید انتظار چهار یا پنج ساعت عمر باتری را از P52 داشته باشید. بدیهی است، هنگامی که شما شروع به انجام کارهایی می‌کنید که نیاز به قدرت بیشتری دارند، این میزان شروع به کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد. P52 دارای یک آداپتور ۱۷۰ وات است، بنابراین مصرف انرژی کمتری نسبت به پریز برق P72 که با یک آداپتور برق ۲۳۰ وات عرضه می‌شود خواهد داشت.

حال به بنچمارک‌ها می‌رسیم که برای این دستگاه از بنچمارک‌های PCMark 8 و PCMark 10 استفاده شده است. PCMark 8 دارای سه آزمون: Home، Creative و Work است. آزمون Home، کارهای رایجی مانند بازی‌های معمولی، چت ویدئویی، مرور وب و غیره را بررسی می‌کند.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس  نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

امتیاز بدتس آمده دقیقا همان چیزی بود که انتظار می‌رفت. تست بعدی آزمون Creative است که به بررسی وظایف سنگین‌تر از پردازنده‌های گرافیکی مثل ویرایش ویدئو، بازی‌های اصلی و غیره می‌پردازد.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس  نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

این تست جایی است که P52 واقعا در آن درخشان است، زیرا شامل انواع وظایفی است که این ماشین برای آن طراحی شده است. در نهایت، آزمون Work وجود دارد که به بررسی کارایی مربوط به بهره وری مانند نوشتن و صفحات گسترده می‌پردازد.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس  نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

همانطور که مشاهده می‌کنید، این دستگاه در آزمون Work آنچنان عملکرد مناسبی نداشته است. بناباین با وجود داشتن ابزارهای قدرتمندی، یک الترابوک معمولی با یک پردازنده سری U-Series 15 عملکردی بهتر از P52 را در این زمینه‌ها ارائه خواهد کرد.

ما آزمون PCMark 10 را نیز اجرا کردم که یک تست کامل از این دستگاه به عمل می‌آورد.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس  نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس  نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

جمع بندی

سه نکته منفی در مورد ThinkPad P52 وجود دارد که دو تا از آنها مربوط به عمر باتری و ضخیم و سنگین بودن دستگاه است. این‌ها مواردی هستند که شما معمولا در دیگر دستگاه‌های قدرمتند مانند این لپ تاپ نیز مشاهده خواهید کرد. در حقیقت، از نظر قابلیت حمل و نقل این دستگاه حتی از ThinkPad P72 نیز بهتر است. این نکته در مورد عمر باتری نیز صادق است که عمدتا به دلیل GPU ضعیف‌تر آن است.

نقد و بررسی Lenovo ThinkPad P52 - تکفارس 

اما بزرگترین نکته منفی اینجاست که Quadro RTX نیز به زودی عرضه خواهد شد و ارزش انتظار را دارد. بنابراین صرف هزینه‌های بالا برای چنین دستگاهی با وجود اطلاع از آمدن Quadro RTX کمی سخت خواهد بود.

بنابراین اگر امروز قصد خرید چنین دستگاهی دارید، ThinkPad P52 مانند هر لپ ‌تاپ‌ دیگر از سری ThinkPad که در زمینه استفاده ویاز شما وجود دارد، یک انتخاب عالی به شمار می‌رود. این دستگاه دارای سازمانی قدرتمند است که می‌تواند با پردازنده Core i7-8850H یا Xeon E-2186M، گرافیک Nvidia Quadro P3200، حافظه ۱۲۸ گیگابایتی و مجموع ۶TB فضای ذخیره سازی پیکربندی شود. همچنین دارای یک صفحه نمایش لمسی ۱۵٫۶ اینچ زیبا و ۴K است، اگرچه شما می‌توانید آن را در رزولوشن ۱۰۸۰p برای عمر باتری بهتر دریافت کنید.

نظر شما در مورد این لپ تاپ چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید