ماهواره کپلر آخرین تصاویر سفر ده ساله‌ خود را به زمین فرستاد - تکفارس 
ماهواره کپلر آخرین تصاویر سفر ده ساله‌ خود را به زمین فرستاد - تکفارس 
ماهواره کپلر آخرین تصاویر سفر ده ساله‌ خود را به زمین فرستاد - تکفارس 

ماهواره کپلر آخرین تصاویر سفر ده ساله‌ خود را به زمین فرستاد

امیر مریخ
۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - 20:00
ماهواره کپلر آخرین تصاویر سفر ده ساله‌ خود را به زمین فرستاد - تکفارس 

ناسا در ماه اکتبر با ماهواره‌ی قدیمی خود یعنی ماهواره‌ی کپلر یک خداحافظی تلخ داشت. در طول ۹ سال و نیم زمانی که از شروع ماجراجویی‌های این ماهواره می‌‌گذرد، آن توانست تا به بیش ۲۶۰۰ سیاره‌ی خارج از منظومه‌ی شمسی ما را در لنزهای خود به ثبت برساند. از نظر رقمی، عملکرد این ماهواره بسیار قابل قبول و قابل تحسین است چرا که مهندسین سازنده‌ی این تلسکوپ فضایی انتظار داشتند سفر آن به بیش از ۳ و نیم سال نکشد و پس از این مدت، ماهواره انرژی خود را به  طور کامل مصرف کرده و ماموریتش به اتمام برسد. این موفقیت‌ها تنها به این نقطه ختم نمی‌شود، چرا که این ماهواره‌ی کوشا حتی در طول تعطیلات سال نو میلادی که به زمان بازنشستگی خود رسیده بود نیز اطلاعات جدیدی را برای ما ارسال کرده است که این تصاویر جدید شامل یک جهان پر از گاز همانند نپتون، یک سیاره‌ی مشابه با زمین ولی با ابعاد بزرگتر از آن و یک سیاره‌ی مشابه با زحل که به دور یک ستاره می‌چرخید را یافته است. اما اکنون آژانس فضایی تصویر  آخرین پیام‌های ماهواره‌‌ی کپلر که در تاریخ ۲۵ سپتامبر ثبت شده است را به اشتراک گذاشته است. ناسا ادعا می‌کند که تصویر زیر آخرین تصویر است این ماهواره است و کپلر به انتها‌ی عمر خود رسیده است و ذخیره‌ی سوختی آن به سختی تا ماه دیگر دوام خواهد آورد.

ماهواره کپلر آخرین تصاویر سفر ده ساله‌ خود را به زمین فرستاد - تکفارس 

در توضیح آنچه شما هم اکنون شاهد هستید باید بگوییم که، در این تصویر ماهواره‌ی کپلر به صورت فلکی آکواریوس (Aquarius) اشاره می‌کند. این تصویر شامل یک نمای کوچک و مختصر از سیستم شناخته‌ شده‌ی TRAPPIST-1 می‌شود که در حال حاضر نسبت به خورشید ۳۹٫۶ سال نوری فاصله دارد و سیاره‌های موجود در آن ابعادی معادل هفت برابر سیاره‌ی سبز ما را دارا می‌باشند. در این سیستم همچنین سه سیاره مناسب برای شرایط زیستی موجود می‌باشد. علاوه بر این، تلسکوپ یک نمای کوچک دیگر از سیستم GJ 9827 را نیز به ما در قالب این تصویر هدیه می‌دهد، این سیستم شامل یک ستاره درخشان است که سه سیاره‌ی ابر زمینی را در اطراف خود پوشش می‌دهد. (کپلر در ابتدا این سیستم را در سال ۲۰۱۷ کشف کرد.)

نمای نهایی تهیه شده توسط این ماهواره به مقدار اندکی با ماهوار‌ه‌ی جانشینش هم پوشانی دارد. این شکارچی سیارات جدید با نام TESS (ماهواره‌ی مسافرتی مطالعاتی فراسیاره‌ای) شناخته می‌شود. به گفته‌ی این آزانس فضایی، ماهواره‌ی TESS، این اجازه را به فضانوردان می‌دهد تا بتوانند اطلاعات به دست آمده از دو سفینه‌ی فضایی را راحت‌تر درک و تفسیر کنند. طبق چیزی که انتظار داشتیم، مکانیسم‌های مکانیکی جدیدی در انتظار این ماهواره جدید است: ناسا گفت که قطعات سیاه و سفید در مرکز و در کنار بالای این تصویر به علت نقاط ضعف قبلی موجود در دوربین کپلر بوده است. پس از گرفتن عکس فوری نهایی، کپلر در طول ساعات باقی مانده از عمرش شروع به تصویر برداری از اهداف خاص به طول سی دقیقه کرد.

یکی از مهندسان ناسا، آلیسون هاوکس (Alison Hawkes) نوشت:

تصویر «آخرین نور» … نشان دهنده آخرین صفحه فصل نهایی سفرهای هیجان انگیز کپلر به دنبال جمع آوری داده‌ها بوده است. این تصویر زمانی را به یاد ما می‌آورد که کپلر در حدود نه سال و نیم پیش برای اولین بار چشم‌هایش را به روی آسمان باز کرد و اولین تصویر را با نام «اولین نور» ثبت کرد.

با وجود اینکه فرستنده‌های ماهواره‌ی کپلر هم اکنون خاموش شده‌ است، هوک اما می‌گوید که دانشمندان همچنان اطلاعات مورد نیاز خود را برای سا‌ل‌های طولانی می‌توانند از درون این ماهواره استخراج کنند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید