تصویر شکار شده توسط ماهواره‌ی چینی از ماه را در اینجا مشاهده کنید - تکفارس 
تصویر شکار شده توسط ماهواره‌ی چینی از ماه را در اینجا مشاهده کنید - تکفارس 
تصویر شکار شده توسط ماهواره‌ی چینی از ماه را در اینجا مشاهده کنید - تکفارس 

تصویر شکار شده توسط ماهواره‌ی چینی از ماه را در اینجا مشاهده کنید

امیر مریخ
۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - 13:00
تصویر شکار شده توسط ماهواره‌ی چینی از ماه را در اینجا مشاهده کنید - تکفارس 

یک ماهواره چینی که در حال حاضر در یکی از مدار ماه قرار گرفته است و این تصویر باور نکردنی که سمت دور ماه را به ما نشان می‌دهد، شکار کرده است. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

وجه نیمه‌ی دور ماه تنها وجهه‌ی مثبت این تصویر نیست بلکه باید توجه شما را به زمین کوچک ما نیز اشاره داشته باشیم که در گوشه راست تصویر برای خود در حال چرخش است. این تصویر در تاریخ ۳ فوریه تهیه شده است و جنبه‌ی خیلی مهم آن، به تصویر کشیدن هم زمان چشم انداز نادری از سیستم مدار گردشی زمین و ماه می‌باشد.

این تصویر توسط ماهواره چینی Longjiang-2 گرفته شده است. این ماهواره توانست در ماه ژوئن ۲۰۱۸ با موفقیت به مدار ماه وارد شود. چین این ماهواره‌ی کوچک را همزمان با ماهواره‌ی دیگری به نام  Queqiao به فضا پرتاب کرد. ماهواره‌ی Queqiao، یک ماهواره‌ی ارتباطی است که برای جدیدترین فضا پیمای این کشور با نام Chang’e-4 اهمیت بسیار مهمی داشته است. در ابتدای سال، Chang’e-4 با موفقیت  توانست بر نیمه‌ی دور ماه فرود بیاید. برای کسانی که با این اصطلاح، آشنایی ندارند باید توضیح دهیم که ما ساکنین کره زمین هنگامی که به ماه نگاه می‌کنیم همواره تنها از یک نیمه‌ی آن بهره می‌بریم و به دلیل حرکات خاص ماه؛ نیمه‌ی دیگر این قمر همواره بر ما پنهان است، به نیمه‌ی ثانویه که ما قادر به دیدن آن نیستیم نیمه‌ی دور یا Far side گفته می‌شود. Queqiao هم اکنون در وضعیت پایداری در نزدیکی ماه و در یک مدار معین واقع شده است، این ماهواره در مکان قرار گیری خود وظیفه‌ی ارسال سیگنال‌های رادیویی فرستاده شده از سمت  Longjiang-2 و Chang’e-4 را به سمت کر‌ه‌ی زمین بر عهده دارد. حساب توییتر تلسکوپ Dwingeloo در طی پیغامی در مورد تصویر تهیه‌ شده توسط این ماهواره ابراز داشت:

این عکس از زمین و نیمه‌ی دور ماه، شاید بهترین تصویر تهیه شده تا به حال باشد، این تصویر دیروز توسط ماهواره‌ی چینی  (DSLWP-B (Longjiang-2 گرفته شده است. تلسکوپ Dwingeloo امروز این عکس را از ماهواره دریافت کرد.

تصویر شکار شده توسط ماهواره‌ی چینی از ماه را در اینجا مشاهده کنید - تکفارس 

Longjiang-2 در واقع یک ماهواره همراه دیگر به نام Longjiang-1 داشت، و هر دو آن‌ها این وظیفه مشترک  را داشتند که بر روی مدار‌های قمری قرار گرفته و ماه را مورد مطالعه قرار دهند؛ اما متاسفانه چین در نهایت مسیر حرکتی ماهواره‌ی Longjiang-1 را گم کرده و در نتیجه توانایی ارتباط با آن را از دست داد. با این حال خوشبختانه، پرتاب ماهواره‌ی Longjiang-2 موفقیت آمیز بود، و حتی این ماهواره توانست در پاییز سال جاری نیز برخی از تصاویر خیره کننده‌ی سال را به نام خود ثبت کند.

در طول فرود فضاپیمای Chang’e-4، این ماهواره ماهواره ساکت بود تا به این ترتیب تداخل و مزاحمتی بین ارتباط زمین با این فضا پیما به وجود نیاید، اما پس از فرود موفقیت آمیز فضاپیما، Longjiang-2 مجددا فعال شده است. این ماهواره در تاریخ ۳ فوریه شروع به دریافت ویدئو‌های time-lapse از دو کره‌ی زمین و ماه در هنگام چرخش بر روی مدار‌هایشان کرد. اولین تصویر دریافت شده از این ویدئو‌ها دیروز توسط پایگاه رصد خانه‌ی رادیویی Dwingeloo در هلند صورت گرفت.

این نخستین بار است که ماهواره‌ی Longjiang-2 توانسته است تا هر دو کره‌ی ماه و زمین را در طول یک عکسبرداری به تصویر بکشد. هم اکنون که این ماهواره مجددا شروع به کار کرده است امیدواریم شاهد عکس‌های به مراتب خیره کننده‌تری از این ماهواره‌ی کوچک باشیم. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید