ناسا با پرینت سه بعدی، «قلب» می‌سازد! - تکفارس 
ناسا با پرینت سه بعدی، «قلب» می‌سازد! - تکفارس 
ناسا با پرینت سه بعدی، «قلب» می‌سازد! - تکفارس 

ناسا با پرینت سه بعدی، «قلب» می‌سازد!

امیر مریخ
۷ بهمن ۱۳۹۷ - 10:00
ناسا با پرینت سه بعدی، «قلب» می‌سازد! - تکفارس 

به منظور کوتاه کردن صف انتظار متقاضیان اهداء عضو، برخی از دانشمندان هم اکنون دست به دامن فضای خارج از اتمسفر زمین شده‌اند! در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

به تازگی چندین پزشک سعی کرده‌اند تا در آزمایشگا‌ه‌های خود اعضای بدن انسان را به وسیله‌ی پرینتر‌های سه بعدی، تولید کنند. تا اینجای کار نتیجه‌ی نهایی کار آن‌ها در موارد مختلف متفاوت بوده است. اما در اکثر موارد، اعضایی با ساختار درونی پیچیده مانند قلب و ریه، در نهایت توانایی تحمل وزن خود را نداشته و به هنگام ساخت عضو توسط چاپگر سه بعدی متلاشی می‌شدند.

در حال حاضر، به جای تقویت قدرت ساختمانی این اعضای ساخته شده با استفاده از چهارچوب‌ها و دیگر بافت‌های کمکی، دانشمندان تصمیم بر آن گرفتند تا پرینترهای سه بعدی را برای ساخت اعضای مصنوعی به فضا ببرند! آن‌ها احتمال می‌دهند با انتقال فضای ساخت اعضای مصنوعی بدن از سطح زمین به ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) شاید این امکان وجود داشته باشد تا با حذف قوه‌ی جاذبه، اعضای در حال ساخت، بتوانند ساختار خود را در حین تولید، حفظ کنند و با حذف کردن نیرویی که وزن آن‌ها عامل تولید آن می‌شود در نهایت از متلاشی شدن این اعضا به هنگام ساخته شدن، جلوگیری کنند. بر اساس گزارش خبرگزاری BBC News، این همکاری مشترک بین علم پزشکی و هوا و فضا می‌توانند در عین حال که یک ایده‌ی سفیهانه به نظر برسد، همچنین در صورت به ثمر رسیدن، شکل جراحی و پزشکی آینده را به طور کل متحول سازد. در هر صورت در حال حاضر ما شاهد این هستیم که برای تحول در پزشکی، پزشکان و دانشمندان بر روی مدار‌های زمینی شرط بسته‌اند!

تعدادی از دانشمندان در حال حاضر ایده پرینت سه بعدی در قوه‌ی جاذبه‌ی کم را مورد بررسی قرار داده‌اند. پس از این مرحله، آن‌ها استارت آپی به نام Techshot را شروع کردند، استارت آپی که ناسا نیز آن را حمایت و در این حوزه با دانشمندان تمایل به همکاری داشته است. آن‌ها در طی این پروژه قصد دارند تا یک چاپگر بیولوژیکی ۳D را ساخته و آن را در طی ماه می پیش رو به سوی ایستگاه بین المللی فضایی بفرستند.

در گام اول، این شرکت قصد دارد تا مدتی در حدود یک سال را در مرحله‌ی آزمایشی طی کند. این مرحله‌ی آزمایشی به این شرکت کمک می‌کند تا در مورد نحوه‌ی کار آمدی این پرینترها در فضا مطالعه کرده و نقاط ضعف احتمالی آن را برطرف سازد. در حال حاضر بر اساس گزارش بی بی سی،  این شرکت تا حد زیادی بر روی تولید و ساخت بافت‌های قلب متمرکز شده است.

آقای ریچ بولینگ (Rich Boling) ،یکی از اعضای فعال در پروژه‌ی Techshot، به بی بی سی می‌گوید:

پس از اینکه ما پرونده‌های مرحله‌ی آزمایشی این پروژه را تکمیل کردیم، ما برنامه‌ی به نتیجه رسیده را در دسترس محققین مورد علاه به این پرینترها که در حال حاضر خارج از این پروژه هستند، قرار خواهیم داد.

پس از همه این آزمایشات، بولینگ توضیح داد که این شرکت قبل از فرستادن این پرینتر به فضا، به منظور ساخت بافت‌های پیچیده‌تر و با ظرافت بالا‌تر مجبور خواهد شد تا تغییرات جدیدی را در چاپگر خود پیاده سازی کنند و در نهایت آن را برای فرستادن به ایستگاه بین المللی فضایی، بهینه سازی کنند.

بولینگ همچنین به بی بی سی گفت:

هنگامی که همه چیز در حال اجرا است و در نهایت به یک نتیجه‌ی رضایت بخش رسیدیم، Techshot امیدوار است که قلب‌ها و دیگر ارگان‌های پیچیده‌ای را که تا پیش از این افراد نیازمند باید از اهداء کنندگان اعضا دریافت می‌کردند، بدون هیچ مشکل و دشواری تولید و در دسترس آن‌ها قرار دهد.

اگر این پروژه به ثمر برسد، نه تنها اندام‌های چاپی می‌توانند زمان انتظار را برای بیماران منتظر در صف دریافت عضو، کاهش دهند، بلکه Techshot همچنین امیدوار است که اعضای مصنوعی که با استفاده از سلول‌های بنیاد خود شخص گیرنده ساخته شده اند، در نهایت احتمال پس زدن عضو مورد نظر توسط بدن بیمار را به طور کامل از بین ببرد و شانس بهبود کامل و موفقیت آمیز بودن پیوند را به شکل چشمگیری افزایش دهد. نظرات خود را در مورد این پروژه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید