گوشی‌های ۵G و انتظارات ما از آنها - تکفارس 
گوشی‌های ۵G و انتظارات ما از آنها - تکفارس 
گوشی‌های ۵G و انتظارات ما از آنها - تکفارس 

گوشی‌های ۵G و انتظارات ما از آنها

سید محمد معلمی
۳۰ دی ۱۳۹۷ - 23:00
گوشی‌های ۵G و انتظارات ما از آنها - تکفارس 

با توسعه فناوری ۵G در ایالات متحده، امیدها برای در دسترس قرار گرفتن جدیدترین تکنولوژی روز دنیا افزایش یافته است. ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی مانند AT&T معتقدند که شبکه نسل ۵ ارتباطات، شیوه بسیار تازه‌ای از فناوری خواهد بود. Verizon وعده داده که شبکه ۵G تأثیر شگرفی بر زندگی، مشاغل و حتی نحوه سرگرمی ما خواهد گذاشت. T-Mobile اعلام کرده که ۵G شیوه زندگی ما را تغییر خواهد داد و Sprint نیز ظهور شبکه نسل ۵ ارتباطات را به پشت سر گذاشتن دوران استفاده از تلویزیون‌های سیاه و سفید و بهره‌گیری از تلویزیون‌های هوشمند رنگی تشبیه کرده است.

اما واقعاً منظور این شرکت‌ها چیست؟ خب، در اکثر موارد، وقتی ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی درباره مزیت‌های ۵G صحبت می‌کنند، به فناوری‌هایی اشاره دارند که در حال توسعه هستند. از آن جمله می‌توانیم به خودروهای بدون راننده، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی یا اینترنت اشیا اشاره کنیم. مطمئناً چنین چیزهایی کارایی زیادی خواهند داشت ولی هنوز هم نمی‌دانیم انتظارات ما از ۵G در گوشی‌های هوشمند چیست هرچند کمپانی‌های بزرگی نظیر وان‌پلاس، سامسونگ، ال‌جی، گوگل، ایسوس، شیائومی، نوکیا و . . . مدعی هستند که گوشی‌های متعلق به شبکه نسل ۵ ارتباطات تولید کرده‌اند.

سیری در آینده با سرعتی بیشتر

اولین انتظارات ما از گوشی‌های هوشمند ۵G این است که حداقل از نمونه‌های پشتیبانی کننده از اینترنت LTE و ۴G سریع‌تر باشند. البته جو مادن، به عنوان یک صاحب نظر در زمینه شبکه نسل ۵ ارتباطات معتقد است که گوشی‌های ۵G آنطور که افراد معمولی انتظار دارند، سریع نخواهند بود. او می‌گوید:

اگر کاربران می‌خواهند اینستاگرام با سرعت بیشتری باز شود، خب این به قدرت خودِ گوشی بستگی دارد و بخش کوچکی از شیوه انتقال داده‌ها مبتنی بر اینترنت است.

اگرچه مشترکان اینترنت در مورد ۵G و تأثیر آن بر سرعت انتقال داده‌ها نظر مثبت و اطلاعات کاملی دارند ولی نتایج تحقیقات انجام شده توسط ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی نظیر AT&T آن چنان که  باید و شاید زمینه شگفتی ما را فراهم نمی‌کنند. در واقع سرعت به ثبت رسیده کم و بیش با سرعت شبکه‌های LTE 4G مساوی است. البته چنین اتفاقی به خاطر آن است که ۵G هنوز در اوایل راه پر پیچ و خم خود قرار دارد.

گوشی‌های ۵G و انتظارات ما از آنها - تکفارس 

تصویری مفهومی از اولین گوشی ۵G سامسونگ

[highlight] ایده شبکه نسل ۵ ارتباطات به معنای بهتر شدن گوشی‌های هوشمند نیست بلکه این فناوری به دنبال تغییر دنیای فعلی است [/highlight]

ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی هنوز باید زیرساخت‌ها و لوازم مورد نیاز را به صف کنند زیرا اتفاقات زیادی باید در زمینه ۵G و استانداردهای آن رخ دهد. در حال حاضر تنها مسئله‌ای که به شبکه نسل ۵ ارتباطات مربوط بوده و می‌توانیم حضور آن را لمس کنیم، سرعت‌های گیگابایتی است که تقریباً با سرعت LTE برابری می‌کند. (لازم به ذکر است که منظور از این سرعت، ۲ گیگابایت بر ثانیه می‌باشد).

اینکه بخواهیم برای عرضه شدن فناوری ۵G ضرب‌الاجل تعیین کنیم کار سختی است ولی با توجه به سرعتی که ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی در زمینه توسعه این تکنولوژی داشتند، باید یادآور شویم که به زودی عرضه فناوری مورد بحث ما رخ خواهد داد. منطقی است ادعا کنیم که تا چند سال آینده سرعت اینترنت به ۵ گیگابایت بر ثانیه و حتی بالاتر می‌رسد و تکنولوژی‌هایی نظیر VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) برای گوشی‌های هوشمند عرضه و پیشرفته‌تر خواهند شد.

احتمال بزرگ‌تر شدن سایز اشیا و افزایش قیمت آنها

یک نکته مهم که باید در نظر بگیریم، کارایی‌هایی است که ما از ۵G انتظار داریم. برای مثال، گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، ارسال و دریافت تصاویر، ویدیوها و رسانه‌ها و برقراری تماس تصویری از آن جمله‌اند. البته در این بین، اینترنت LTE 4G برای اکثر افراد کافی است ولی ۵G سبب خواهد شد سرعت انجام چنین کارهایی افزایش یابد هرچند نباید فکر کنید این یعنی کم آوردن شبکه نسل ۴ ارتباطات در مقابل شبکه نسل ۵ ارتباطات. واقعیت این است که هدف ۵G، بهبود گوشی‌های هوشمند نیست بلکه این فناوری به دنبال بهبود شرایط فعلی دنیاست. اگر بخواهیم این مسئله را در زمینه تجارت مطرح کنیم، باید بگوییم این فناوری به روش‌های جابه‌جایی داده‌ها نیز مربوط خواهد شد ولی فقط گذشت زمان می‌تواند ثابت کند که چنین تکنولوژی سبب کاهش قیمت‌ها می‌شود یا افزایش آنها.

با ذکر همه موارد گفته شده، ۵G تأثیر شگرفی بر گوشی‌های هوشمند خواهد داشت که البته ممکن است همیشه تغییرات به جهت مثبت نباشند. برای دست‌یابی به همه ایده‌های جذابی که ما در چند سال اخیر شنیده‌ایم، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند باید آنتن‌های mmWave یا آنتن‌های موج‌دار میلی‌متری را در محصولاتشان قرار دهند که از تکنولوژی‌هایی مانند تشکیل پرتو استفاده می‌کنند تا سیگنال‌های حساس برد کوتاه را ارسال نمایند. به علاوه، هر گوشی که از تکنولوژی ۵G کووالکوم بهره می‌برد، هم به مودم LTE احتیاج دارد و هم به مودم ۵G. با چنین توصیفات سخت‌افزاری و قطعات مورد نیاز، باید دو نکته را حدس زده باشید: ۱) گوشی‌های ۵G در آینده‌ای نزدیک معرفی خواهند شد و به فروش خواهند رسید که البته قیمت بسیار بالایی خواهند داشت و ۲) اندازه آنها ضخیم‌تر از گوشی‌های LTE فعلی خواهد بود.

چالش‌های مربوط به شیوه مصرف باتری و مسائل دیگر

آن‌هایی که می‌توانند روزهای اولیه عرضه فناوری ۴G را به یاد بیاورند، حتماً به خاطر دارند که افراد در آن ایام نگران مصرف باتری گوشی‌هایشان بودند. اولین موبایل‌های ۴G مانند مدل Thunderbolt شرکت HTC به خاطر مرتب سوئیچ شدن میان شبکه‌های ۳G و ۴G خیلی زود باتری خالی می‌کردند. به نظر می‌رسد این شرایط در مورد ۴G و ۵G بهبود یابد زیرا در ابتدا، ۴G شبکه پیش‌فرض خواهد بود و سیمکارت به دنبال شبکه ۵G و سیگنال‌های مربوط به آن می‌گردد. به علاوه، از آن جایی که تراشه ۵G در گوشی به کار رفته است، عمر باتری بسیار بیشتر خواهد بود و ضمن اینکه اندازه آنها نیز بسیار کوچک‌تر می‌باشد زیرا سخت‌افزارهای بیسیم فراگیرتر شده‌اند.

گوشی‌های ۵G و انتظارات ما از آنها - تکفارس 

جدای از همه اینها، ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی شبکه ۵G نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. در ایالات متحده، شرکت‌های ارتباطی سازه‌های شبکه نسل ۵ ارتباطات خود را بر روی فرکانس‌های مختلف تنظیم کرده‌اند بنابراین اکثر گوشی‌ها با سیگنال‌های سایر کمپانی‌ها کار خواهند کرد و مشکل اولیه ۴G در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به وجود نخواهد آمد.

با همه این تفاسیر و اطلاعات، بالأخره ناگفته‌ها در مورد ۵G پاسخ داده خواهد شد و این فناوری فوق‌العاده سریع در اختیار ما قرار خواهد گرفت ولی برای یکی دو سال آینده، اصلاً منطقی نیست که یک گوشی متعلق به شبکه نسل ۵ ارتباطات خریداری کنید مگر اینکه شما از آن جمله افرادی هستید که می‌خواهید تکنولوژی‌های آینده را حتی با وجود مشکلات و نواقص، امتحان کنید.

شما در مورد ۵G و تأثیرات آن بر زندگی ما چه اطلاعاتی دارید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید