بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 
بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 
بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin

سید محمد معلمی
۲۹ دی ۱۳۹۷ - 20:00
بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

در ادامه بررسی‌های تخصصی، قصد داریم امروز محصول جدید کمپانی Garmin را زیر ذره‌بین ببریم. با تکفارس همراه باشید.

[highlight] نقشه‌برداری دقیق، امکانات جدید و پخش موسیقی، باعث شده‌اند تا ساعت هوشمند Fenix 5X Plus رقیب جدی نداشته باشد [/highlight]

[divider][/divider]

نقاط قوت

  • نقشه‌برداری به صورت توپوگرافی رنگی
  • حافظه ذخیره‌سازی موسیقی و پشتیبانی از اسپاتیفای
  • عملکرد عالی
  • دوام باتری زیاد
  • مسیریابی بسیار دقیق

نقاط ضعف

  • سخت بودن انتقال موسیقی‌ها
  • قیمت بالا

شرکت Garmin معمولاً به این دلیل شناخته شده است که محدودیت‌های مربوط به سایز محصولاتش را کنار می‌زند و هر چه‌قدر امکانات می‌تواند را در دستگاه‌هایی قرار می‌دهد که از تکنولوژی GPS پشتیبانی می‌کنند. این روند در تولید جدیدترین ساعت هوشمند این کمپانی نیز ادامه داشته است بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که Fenix 5X Plus یکی از بزرگ‌ترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار است. به علاوه، امکانات این دستگاه نسبت به مدل A1 Capone نیز بیشتر شده است.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

Fenix 5X Plus فقط از لحاظ بزرگ بودن خاص نیست بلکه قیمت بسیار بالایی نیز دارد به طوری که قیمت پایه آن ۸۵۰ دلار می‌باشد. حالا سؤال پیش می‌آید که آیا امکانات متعدد، قیمت بالای این دستگاه را توجیه می‌کنند یا خیر؟ بیایید به صورت دقیق به این سؤال پاسخ دهیم.

طراحی محکم و صفحه نمایش ضد خش

ساعت‌های سری Fenix شرکت Garmin به خاطر ظاهر محکم و اندازه بزرگ خود شهرت دارند. درست مانند مدل Fenix 5X که سال ۲۰۱۷ معرفی شد، Fenix 5X Plus نیز ۵۱۱ میلی‌متر عرض و ۹۶ گرم وزن دارد بنابراین سایز آن ۵۵ درصد و وزن آن دو برابر اپل واچ سری ۳ می‌باشد. نمی‌توانید تصور کنید وقتی این ساعت را روی مچ خود بسته‌اید، کسی نظر خود را اعلام نکند. البته این امکان وجود دارد که فقط زمان ورزش کردن Fenix 5X Plus را بپوشید.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

اگرچه این ساعت سایز بزرگی دارد ولی Garmin ظاهر فوق‌العاده‌ای به آن داده است. قاب پشتی ساعت مورد بحث ما دارای بدنه استیل ضد خش و مشکی می‌باشد و بند سیلیکونی سیاه رنگ آن نیز احساس راحتی عجیبی به شخص استفاده‌کننده اعطا می‌نماید. بندهای ۲۶ میلی‌متری QuickFit را می‌توان با یک‌دیگر جابه‌جا کرد بنابراین شما این حق را دارید تا رنگ بند مدنظر خود را از میان نمونه‌های چرمی، سیلیکونی و یا فلزی برگزینید.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

اما نکته مهم در مورد ظاهر این ساعت، صفحه نمایش زرشکی رنگ و از جنس شبیه به یاقوت آن است که سبب می‌شود در نور خورشید بتوانیم نمایشگر را ببینیم و در برابر خش مقاومت داشته باشد. Fenix 5X Plus بدنه بسیار محکمی دارد بنابراین اصلاً از انجام کارهای سنگین خود با آن نگران نباشید.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

رابط کاربری شخصی‌سازی شونده و عملکرد دقیق GPS

شرکت Garmin در زمینه تولید ساعت‌های مجهز به سیستم مسیریابی GPS تبحر خاصی دارد و تا کنون این مطلب را به اثبات رسانده است. در واقع، به سختی می‌توان مشکلی در بخش GPS ساعت هوشمند Fenix 5X Plus پیدا کرد.

برای مثال، اگر در یک جنگل انبوه قرار داشتید و GPS محصول Garmin را روشن کردید، به راحتی و به سرعت قادر خواهید بود محل قرارگیری خود را پیدا نمایید به طوری که چنین فرآیندی بیشتر از ۱۰ یا ۱۵ ثانیه طول نخواهد کشید دلیل چنین اتفاقی، ترکیبی از اتصال فناوری‌های GPS، Glonass و ماهواره Galileo موجود در این دستگاه است. مقادیر ضبط شده توسط Fenix 5X Plus هنگام دوندگی، پیاده‌روی و قایق‌سواری به طور فوق‌العاده‌ای دقیق هستند.

تنها دفعه‌ای که GPS ساعت عملکرد کندی داشت، شنا در آب‌های آزاد بود به طوری که شمارنده حرکات ورزشی، اعداد و ارقام مربوط به سلامتی و داده‌های مرتبط با دما دقیق بود مگر در زمینه مسیریابی، که محصول کمپانی Garmin به مشکل برخورد. ضمن اینکه مسیر رفت و برگشتی که طی می‌شود نیز ممکن است توسط ساعت هوشمند مورد بحث به خوبی ثبت نگردد. البته بخشی از این مشکل به آب مربوط است زیرا وقتی ساعت را زیر آب می‌برید، طبیعتاً GPS قطع خواهد شد. پیشنهاد ما این است که Garmin درصدد برطرف کردن چنین مشکلی باشد تا دقت فناوری‌های استفاده شده در این محصولش را افزایش دهد.

[highlight] همه افراد ساعت‌های Garmin را به خاطر اندازه بزرگ، ظاهر مستحکم و قدرتمندشان می‌شناسند [/highlight]

بدون مشکلی که به آن اشاره کردیم، استفاده از Fenix 5X Plus بسیار لذت‌بخش خواهد بود. رابط کاربری این ساعت ساده و مشخص است البته باید بتوانید به کارایی دکمه‌های بالا، پایین، چپ و راست آن عادت کنید. هرچند بهتر بود Garmin از نمایشگر لمسی برای سادگی بیشتر رابط کاربری محصول خود بهره می‌برد.

امکان شخصی‌سازی رابط کاربری این دستگاه قابلیت بسیار مفیدی است. باید این بخش از Fenix 5X Plus را مهم‌ترین ویژگی آن بدانیم به طوری که می‌توانیم از طریق نرم‌افزار، رابط کاربری را آن‌طور که می‌خواهیم تغییر دهیم. از ظاهر ساعت گرفته تا ویجت‌ها، همه چیز را می‌توانید بر اساس خواسته‌های خود عوض کنید. اگر فکر کردید آمار مربوط به یک قسمت مشاهده نمی‌شود، می‌توانید با به کارگیری اپلیکیشن Garmin Connect IQ آن را تغییر دهید.

عملکرد و ثبت داده‌های فعالیت‌های ورزشی

درست مانند مدل‌های قبلی Fenix 5، این ساعت نیز توانایی ضبط داده‌های مربوط به ۳۸ ورزش مختلف از جمله پیاده‌روی، دویدن، شنا، اسکی، دوچرخه‌سواری، پارو زدن، گلف و . . . را دارد.

البته شما می‌توانید با دانلود اپلیکیشن‌های دیگر از Connect IQ، پشتیبانی از دیگر ورزش‌ها را نیز به ارمغان آورید. ضمن اینکه اگر از وجود گزینه‌های متعدد خسته شدید، امکان شخصی‌سازی منوی ساعت بر اساس ورزش‌هایی که بیش‌تر انجام می‌دهید وجود دارد بنابراین دیگر نباید نگران گشتن به دنبال فعالیت ورزشی مورد علاقه میان آیکون‌های مختلف باشید.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

وقتی صحبت از اندازه‌گیری مقادیر، ضبط داده‌ها و اطلاعات حین ورزش کردن توسط Fenix 5X Plus می‌شود، به سختی می‌توانید برای آن رقیب پیدا کنید زیرا اطلاعات بسیار جامعی از ورزش‌های مختلف پیش روی شما قرار می‌گیرند که با حرکت به سمت بالا یا پایین نمایشگر امکان مشاهده آنها وجود دارد. همچنین می‌توان ضربان قلب، مقدار مسیر طی شده، نقشه توپوگرافی و محل قرارگیری خود را نیز چک کرد.

بهترین قابلیت Fenix 5X Plus، همان‌طور که گفتیم، اضافه کردن داده‌های مورد علاقه هنگام انجام دادن تمرینات ورزشی است. این سیستم شخصی‌سازی قوی یک برگ برنده برای Garmin به حساب می‌آید. این را نیز اضافه کنیم که وقتی به یک سری داده نیاز ندارید، امکان جمع کردن آنها وجود دارد تا در مواقع نیاز دوباره صفحه داده‌ها را باز نمایید.

[highlight] مطمئناً با دوام باتری به مدت ۷۰ ساعت، Fenix 5X Plus همراه خوبی برای مسافرت‌های طولانی به حساب می‌آید [/highlight]

ساعت Fenix 5X Plus دارای سنسور اندازه‌گیری است که مقدار اشباع شده اکسیژن (SpO2) را بررسی می‌کند. برای اکثر افراد، ممکن است چنین حسگری کارایی نداشته باشد ولی کوهنوردانی که همواره در حال ماجراجویی و سفر به قله‌ها هستند، قطعاً از وجود این سنسور لذت خواهند برد تا ارتفاع خود را بسنجند. کارایی حسگر Pulse Ox در ساعت Fenix 5X Plus درست مانند محافظان انگشتی است که در بیمارستان‌ها وجود دارد زیرا هر دو آنها از نور استفاده می‌کنند تا مقدار اکسیژن خون را بررسی نمایند. لازم به ذکر است که این اطلاعات بر اساس درصد به نمایش می‌آیند یعنی هر چه رقم بالاتر باشد، اکسیژن خون بیشتر بوده و بهتر است.

سنسور Pulse Ox مطمئناً فایده زیادی دارد ولی مشکل آن این است که برای استفاده، فرد کاربر باید به صورت ثابت در یک مکان بایستد در غیر این صورت، امکان دریافت داده‌های دقیق وجود نخواهد داشت.

قطعاً کار کردن با این حسگر بسیار لذت‌بخش است ولی شما زمانی احساس بهتری خواهید داشت که فعالیت‌های انجام شده را با داده‌های ضبط شده در اپلیکیشن Garmin Connect همگام‌سازی نمایید. این امکان وجود دارد تا از گوشی هوشمند بهره ببرید و از طریق اتصال بلوتوثی، داده‌ها را رد و بدل نمایید. ضمن اینکه شما می‌توانید این ساعت هوشمند را از طریق کابل USB موجود به رایانه وصل کرده و با به کارگیری نرم‌افزار دسکتاپ Garmin، فعالیت‌های خود را همگام‌سازی کنید.

وقتی اطلاعات به Garmin Connect ارسال شد، شما می‌توانید آنها را با جزئیات بیشتر بررسی کرده و یا به صورت اتوماتیک به سرویس‌های دیگر نظیر Strava و TrainingPeaks ارسال نمایید.

نقشه‌برداری و مسیریابی

به خاطر وجود شیوه تشخیص رنگ نقشه‌های توپوگرافی در Fenix 5X Plus، مسیریابی در این ساعت نسبت به دیگر رقبا کیفیت بیشتری دارد بنابراین افراد قادر خواهند بود داده‌های لایه‌ای توپوگرافی، خیابان‌های نزدیک، معابر محلی و نقاط محبوب را به راحتی مشاهده نمایند. پیش از این‌که شروع به لغو نصب GaiaGPS کنید، بیایید واقع‌بین باشیم. صفحه نمایش ۱٫۲ اینچی محصول Garmin آن‌قدر بزرگ نیست که بتواند کارایی یک دستگاه GPS یا حتی گوشی هوشمند را داشته باشد.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

بد نیست هنگام استفاده از این فناوری مدام نمایشگر ساعت را بررسی نمایید تا از طی کردن مسیر درست اطمینان حاصل کنید. برای برنامه‌هایی نظیر مسیریابی، سعی کنید ظرفیت باتری گوشی و ساعت هوشمند خود را حفظ نمایید. در حالی که از این تکنولوژی بهره می‌برید، Fenix 5X Plus از ویژگی‌های جالبی همچون Trendline Popularity Routing و ClimbPro استفاده می‌کند که به ترتیب معابر محلی را پیدا و موانعی که باید با آنها را روبه‌رو شوید را به شما نشان می‌دهد.

وضعیت هشدار دهنده فعالیت‌های ورزشی، استراحت و اضطراب

علاوه بر اینکه Fenix 5X Plus یک دستگاه GPS است، برای ورزش‌کاران نیز کاربرد زیادی دارد. این وسیله در مواقعی که ورزش نمی‌کنید، گزارشی از وضعیت جسمانی را به شما ارائه می‌دهد و درست مانند دیگر ساعت‌های ورزشی، تعداد قدم‌های برداشته شده در روز، تعداد طبقاتی که بالا یا پایین رفته‌اید و مقدار کالری که سوزانده‌اید را به نمایش در می‌آورد. محصول شرکت Garmin، تعداد ضربان قلب شما را هنگام خواب هم محاسبه می‌کند. ضمن اینکه شرایط استراحت در مواقع مختلف را نیز در اختیارتان قرار خواهد داد. در اپلیکیشن Garmin Connect، شما می‌توانید ببینید چه‌قدر خوابتان سنگین، سبک و یا معمولی بوده است. همچون دیگر ساعت‌های هوشمند، Fenix 5X Plus به صورت اتوماتیک متوجه می‌شود که شما چه زمانی به خواب رفته‌اید و چه زمانی بیدار شده‌اید.

همگام‌سازی با اپلیکیشن‌های موسیقی و اسپاتیفای

مانند مدل Garmin Forerunner 645 Music، ساعت مورد بحث ما نیز دارای ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی برای موسیقی است. کنترل، پخش و یا توقف فایل صوتی در محصول Garmin به شکل قابل‌توجهی بهبود یافته ولی دانلود موسیقی آن‌طور که انتظار می‌رفت، آسان نیست. باید ساعت هوشمند خود را به رایانه وصل کرده و با استفاده از Garmin Express یا ویندوز اکسپلورر، فایل‌های صوتی مد نظر را به Fenix 5X Plus منتقل کنید. امکان جابه‌جایی انواع فایل وجود دارد ولی باید فرمت آنها یکی از موارد mp3، .m4a ، .aac، .adts، .wav، .m3u، .m3u8، .wpl، .zpl، pls.باشد.

امکان گوش دادن به پلتفرم‌های پخش کننده موسیقی به صورت آنلاین نظیر اسپاتیفای، iHeratRadio و Deezer وجود دارد. لازم به ذکر است که اسپاتیفای چند ماه پس از عرضه Fenix 5X Plus با این ساعت همگام‌سازی شده بنابراین پیشنهاد ما استفاده از این پلتفرم است. پیش از این تنها محصولات رقیب یعنی گلکسی واچ فقط از اسپاتیفای پشتیبانی می‌کردند.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

[highlight] گوش دادن به صورت آفلاین به موسیقی های اسپاتیفای، iHeartRadio و Deezer، ساعت Fenix 5X Plus را یکی از بهترین محصولات موجود در بازار ساخته‌اند [/highlight]

درست مانند iHeartRadio و Deezer، اسپاتیفای را در سری ساعت‌های Fenix شرکت Garmin می‌توان از طریق اپلیکیشن مربوط کنترل کرد که امکان دانلود آن از فروشگاه اپلیکیشن Connect IQ فراهم شده است. پس از بارگیری نرم‌افزار، باید با استفاده از Garmin Connect و از طریق فرآیندی که در صفحه نمایش ساعت آغاز می‌شود و در نمایشگر گوشی پایان می‌یابد، وارد حساب کاربری اسپاتیفای خود شوید. پس از اینکه تنظیمات مربوطه به انجام رسید، می‌توانید لیست موسیقی مدنظر را برگزیده و آن را دانلود کنید تا به صورت آفلاین پخش شود. هیچ اسپیکری بر روی Fenix 5X Plus کار گذاشته نشده بنابراین شما باید برای گوش دادن به موسیقی حین ورزش کردن یا کارهای دیگر، از هدفون بلوتوثی استفاده نمایید.

همگام‌سازی ساعت و اسپاتیفای بسیار کار ساده‌ای است. دانلود اپلیکیشن و هماهنگ کردن آن با پلتفرم پخش کننده آهنگ کمتر از ۵ دقیقه طول خواهد کشید. تنها چیزی که باید داشته باشید، حساب کاربری پریمیوم یا پیشرفته اسپاتیفای برای استفاده از نرم‌افزار است. هزینه عضویت در این سرویس ماهانه ۱۰ دلار می‌باشد. البته برای کاربران جدید، مدت زمان محدود استفاده رایگان از اپلیکیشن فراهم شده است.

سرویس Garmin Pay و اعلانات ساعت هوشمند

Garmin سال گذشته، شیوه پرداخت از طریق NFC را به محصولاتش آورد که آغازگر چنین خدمتی، دستگاه Vivoactive 3 بود بنابراین نباید از وجود چنین سرویسی در Fenix 5X Plus تعجب نماییم. کارایی سرویس Garmin Pay درست شبیه سرویس Apple Pay و Google Pay می‌باشد. برای این کار، فقط کافی است یک کارت اعتباری پشتیبانی شده را به اپلیکیشن موبایلی Garmin Connect اضافه کرده و سپس ساعت هوشمند خود برای پرداخت، به پایانه فروشگاهی مربوطه نزدیک کنید. شما باید پین کد را از روی نمایشگر ساعت و جهت انجام تراکنش وارد نمایید. طبق آزمایشات انجام شده، این سرویس بدون هیچ مشکلی کار می‌کند.

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Fenix 5X Plus شرکت Garmin - تکفارس 

هیچ دسته‌بندی برای فعالیت‌های ورزشی، بدون قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند که بخواهیم بدون درآوردن آن از جیب با آن کار کنیم، کامل نیست. Fenix 5X Plus به وسیله بلوتوث به گوشی شما وصل می‌شود و به کاربر اجازه خواهد داد تا همه اعلانات که به موبایل ارسال خواهد شد را دریافت نماید. هر اعلان نشان‌دهنده بخش کوچکی از یک پیام در محصول Garmin است که حذف همه آنها در ساعت مورد بحث ما، سبب پاک شدن اعلانات در گوشی می‌شود. این ویژگی برای کسانی که پیام‌های زیادی دریافت می‌کنند مطمئناً کاربردی خواهد بود. شما همچنین می‌توانید پیام‌ها را دریافت یا رد کنید. به خاطر داشته باشید که قادر نخواهید بود از طریق گوشی به پیام‌های دریافتی پاسخ دهید.

دوام باتری

مطمئناً دوام باتری در Fenix 5X Plus بسیار عالی است. منبع نیروی این ساعت حتی اگر همه اعلان‌ها را دریافت کند، ساعات طولانی وضعیت ورزشی را بررسی نماید و وضعیت ضربان قلب را چک کند نیز بیش از یک هفته دوام می‌آورد. در سفرهای چند روزه، با روشن بودن GPS، دوام باتری به ۳۲ ساعت خواهد رسید که همین ویژگی سبب برتری محصول Garmin نسبت به دیگر رقبا خواهد شد.

اگر می‌خواهید از این ساعت برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید، می‌توانید با روشن کردن حالت UltraTrac، از ۷۰ ساعت دوام بیشتر باتری لذت ببرید. این ویژگی، تعداد نقاط شناسایی شده توسط GPS را محدود کرده و با استفاده از سنسور مربوط، عمر باتری را افزایش می‌دهد. البته عملکرد باتری ممکن است خیلی مرتب نباشد ولی حداقل اینکه ساعت شما در مواقع مورد نیاز خاموش نخواهد شد.

قیمت، موجودیت، ضمانت نامه تعویض و اطلاعات دیگر

قیمت Fenix 5X Plus به ۸۵۰ دلار می‌رسد. کمپانی Garmin ضمانت نامه تعویض محدودی دارد که شامل قطعات سازنده خواهد شد و از زمان خرید آغاز می‌شود.

نظر تکفارس

در میان محصولات مشابه، Fenix 5X Plus در صدر برترین ساعت‌های هوشمند برای فعالیت‌های ورزشی قرار دارد ولی به خاطر قیمت بالا، شاید کمتر کسی سراغ آن برود.

آیا آلترناتیو دیگری نیز وجود دارد؟

ورزش‌کاران حرفه‌ای که به دنبال ساعتی با چنین ویژگی‌هایی هستند و می‌خواهند دستگاهی که می‌خرند ارزانتر باشد، می‌توانند مدل Suunto 9 را در نظر داشته باشند که تقریباً همزمان با Fenix 5X Plus معرفی شد. این ساعت با قیمت ۶۰۰ دلار، دارای دوام باتری فوق‌العاده و ویژگی‌های مناسب برای ورزش‌کاران است ولی حافظه داخلی برای ذخیره‌سازی موسیقی و NFC جهت پرداخت را ندارد. دیگر آلترناتیو ارزان، Polar V800 می‌باشد که قیمتی برابر با ۵۰۰ دلار دارد. این وسیله بیشتر به کار کسانی می‌آید که چند ورزش انجام می‌دهند و می‌تواند دو، شنا و دوچرخه‌سواری را بررسی نماید.

اگر به سنسور Pulse OX در ساعت Fenix 5X Plus نیازی ندارید ولی می‌خواهید از نقشه‌های توپوگرافیک و موسیقی بهره ببرید، بهتر است همین Fenix 5S Plus و یا Fenix 5S را بررسی کنید. هر دو این ساعت‌ها تقریباً همان ویژگی‌ها و سخت‌افزار محصول مورد بحث ما را دارند ولی اندازه آنها کوچک‌تر بوده و قیمت‌شان نیز کمتر است.

ورزشکارانی که می‌خواهند تنها چند رشته را با یک ساعت بررسی نمایند، بهتر است از میان مدل‌های سری Forerunner و یا Garmin Vivosmart 4 یکی را برگزینند.

دوام Fenix 5X Plus چه‌قدر خواهد بود؟

با توجه به اینکه Fenix 5X Plus از شیوه پرداخت از طریق NFC و نقشه‌برداری Galileo پشتیبانی می‌کند، مطمئناً محصولی فراتر از دستگاه‌های امروزی است. Garmin به صورت مرتب آپدیت‌هایی برای محصول سری Fenix ارسال می‌نماید تا ویژگی‌های جدید را عرضه و قابلیت‌های فعلی را بهبود بخشد. ضمن اینکه به خاطر کیفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، انتظار می‌رود Fenix 5X Plus حداقل ۴ یا ۵ سال دوام بیاورد و کارایی خود را از دست ندهد.

آیا Fenix 5X Plus ارزش خریدن را دارد؟

ساعت Fenix 5X Plus برای ورزشکارانی است که هر بخش از عملکرد خود را بررسی می‌کنند و پرداخت هزینه زیاد برای خرید چنین دستگاهی برایشان اصلاً مهم نیست. البته این دستگاه، مطمئناً برای همه افراد کارایی خاص خود را دارد.

آیا شما فکر می‌کنید Fenix 5X Plus با توجه به قیمت بالای خود، ارزش خریدن را دارد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید