ناسا بالاخره مکان فرود مریخ نورد ۲۰۲۰ را انتخاب کرد - تکفارس 
ناسا بالاخره مکان فرود مریخ نورد ۲۰۲۰ را انتخاب کرد - تکفارس 
ناسا بالاخره مکان فرود مریخ نورد ۲۰۲۰ را انتخاب کرد - تکفارس 

ناسا بالاخره مکان فرود مریخ نورد ۲۰۲۰ را انتخاب کرد

پوریا اسدی
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 15:00
ناسا بالاخره مکان فرود مریخ نورد ۲۰۲۰ را انتخاب کرد - تکفارس 

پس از سال‌ها تحقیق، ناسا در نهایت مکان فرود را برای مریخ نورد ۲۰۲۰ خود انتخاب کرد.

این محل به عنوان دهانه‌ی Jezero شناخته می‌شود که باور داریم در گذشته‌ی دور، قبل از خشکی، آب در آن جاری بوده است. بر همین اساس، دانشمندان بر این باورند که “زندگی میکروبی در طول یک یا چند بار از این موقعیت‌های مرطوب در Jezero بوجود آمده است”، چشم انداز برخی از یافته‌های جذاب در میان رسوبات  Jezero را پس از اینکه مریخ‌نورد در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به مریخ برسد، ارائه خواهد شد.

توماس زوربوچن، مدیر ارشد مأموریت‌های  علمی‌ ناسا، در پستی در وب‌سایت آژانس فضایی گفت:

محل فرود در دهانه‌ی Jezero، فضای غنی از امکانات زمین شناسی را فراهم می‌کند که تا ۳٫۶ میلیارد سال پیش را پوشش می‌دهد …. که به طور بالقوه می‌تواند به سوالات مهمی‌ در زمینه‌ی تکامل سیاره‌ها و اخترفیزیک پاسخ دهد. نمونه‌برداری از این منطقه منحصر به فرد باعث انقلاب در طرز تفکر ما نسبت به مریخ و توانایی پیدایش زندگی خواهد شد.

همانطور که نام مریخ نورد ناسا اشاره می‌کند، طی دو سال آینده، سفر به سیاره قرمز آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن این که  به طور ایمن در دهانه‌ی ۲۸ کیلومتری Jezero فرود آید، زمان زیادی را صرف ارزیابی زمین در اطراف محل فرود آن می‌کند و نیز محدوده‌ی قابل ملاحظه محیط مریخ را بررسی می‌کند.

ماموریت مریخ ۲۰۲۰ ممکن است حتی به آوردن اولین نمونه‌های سنگی از سیاره قرمز منجر شود. جمع آوری و ذخیره سازی نمونه‌های سنگ برای مأموریت بعدی برای آمدن و جمع آوری – یک کار چالش برانگیز است که دانشمندان ناسا در حال حاضر به توسعه چگونگی آن می‌پردازند و تا آن زمان، مقدار زیادی داده دیگر می‌تواند برای تجزیه و تحلیل علمی‌ به زمین منتقل خواهد شد.

ناسا قبل از انتخاب  دهانه‌ی Jezero، نزدیک به ۳۰ مکان ممکن برای فرود مریخ‌نورد را بررسی کرد. در انتخاب محل، دانشمندان می‌خواستند اطمینان یابند که مریخ‌نورد بتواند به طور ناگهانی در زمین حرکت کند و این سایت این امکان را برای تیم فراهم خواهد کرد تا تمامی‌ اهداف ماموریت را برآورده کنند.

کن فرلی، دانشمند پروژه برای مریخ نورد ۲۰۲۰ در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا گفت:

جامعه‌ی دانشمندان و علاقه‌مندان به مریخ مدت‌هاست که ارزش علمی‌ سایت‌هایی مانند دهانه‌ی Jezero و مکان‌های مأموریت پیشین را در نظر گرفته‌اند اما چالش‌های فرود مورد غفلت قرار گرفته بود. اما با توجه به تیم مهندسی ۲۰۲۰ و پیشرفت در فناوری ورود، فرود به مریخ، مریخ نوردی اکنون قابل امکان است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید