OSIRIS-REx با موفقیت بازوی نمونه برداری خود را آزمایش نمود - تکفارس 
OSIRIS-REx با موفقیت بازوی نمونه برداری خود را آزمایش نمود - تکفارس 
OSIRIS-REx با موفقیت بازوی نمونه برداری خود را آزمایش نمود - تکفارس 

OSIRIS-REx با موفقیت بازوی نمونه برداری خود را آزمایش نمود

پوریا اسدی
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - 12:00
OSIRIS-REx با موفقیت بازوی نمونه برداری خود را آزمایش نمود - تکفارس 

فضاپیمای OSIRIS-REx، که در سپتامبر ۲۰۱۶ پرتاب شد، درحال نزدیک شدن به هدف خود یعنی سیارک Bennu است و ما قبلا در مورد این فضاپیما خبرهایی را پوشش داده‌ایم. در ۱۶ اکتبر، ناسا تأیید کرد که یک گام مهم در پیش گرفته است: فضاپیما، بازوی روباتیک خود را باز و  آزمایش کرده تا تایید کند که آماده برای رسیدن به سیارک است.

بازوی روباتیک که به طور رسمی‌ Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism یا (TAGSAM) نامگذاری شده، جزء مهمی‌ در ماموریت برای جمع آوری نمونه از سیارک Bennu است. باید از انعطاف بازوی در طیف وسیعی از حرکت اطمینان حاصل شود و تمام مفاصل به درستی کار کنند. تکمیل موفقیت آمیز آزمایش بازوها از طریق داده‌های سنجش از دور و تصاویر گرفته شده توسط دوربین آنبرد SamCam تایید شده است.

بازو شامل سه مفصل و یک سر است که نمونه‌ها را جمع آوری می‌کند و تقریبا شبیه یک فیلتر هوای خودرو بوده و سه بطری گاز نیتروژن با فشار بالا در نگهداری شده است. این ربات توسط شرکت هواپیمایی لاکهید مارتین طراحی شده است تا  سیارک را با مانور وسیله نقلیه در نزدیکی و سپس باز کردن بازو برای جمع آوری نمونه تگ کند. گاز نیتروژن موجود در بازو به سطح سیارک منتقل می‌شود تا خاک را به هم بزند و در آنجا حفاری کند و سپس به وسیله سر  مانند یک جارو برقی نمونه برداری کند. ذرات جمع شده در مخزنی ذخیره خواهند شد و نیتروژن موجود تخلیه می‌شود تا فضا را برای نمونه‌هایی از ۶۰ تا ۲۰۰۰ گرمی برای مطالعه و آزمایش باز کند. فرآیند جمع آوری فقط باید حدود ۵ ثانیه طول بکشد و پس از آن فضاپیما مانورهای دقیق را انجام خواهد داد تا از سیارک‌ها دور شده و به خانه برگردد.

OSIRIS-REx باید در حدود دو هفته آینده به Bennu برسد و سپس برای جمع آوری یک نمونه سنگ و خاک از سطح آن در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ آماده شود. هنگامی‌ که نمونه‌ها جمع آوری شدند، فضاپیما آن را به زمین بازمی‌گرداند و امیدواریم که در سال ۲۰۲۳ در صحرای غربی یوتا فرود آید. این نمونه‌ها می‌تواند شکل‌گیری اولیه‌ی منظومه شمسی را به تصویر بکشد زیرا این سیارک بسیار قدیمی‌ است – حتی قدیمی‌تر از منظومه شمسی.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید